NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
دستپاچگی کابینه برای توجیه؛
اعترافات رئیس کل بانک مرکزی درباره بدعهدی آمریکا و کارشکنی در اجرای برجام، موجی از حیرت در افکار عمومی را بوجود آورد تا جایی که تنی چند از مقامات دولتی، برای توجیه اظهارات سیف، از خود واکنش نشان دادند.
ویرایشگروه سیاسی مشرق- ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که برای شرکت در نشست سالانه صندوق بین المللی پول به آمریکا سفر کرده است، در سخنرانی خود در مجمع عمومی شورای روابط خارجی امریکا و همچنین چندین مصاحبه با رسانه های مطرح خارجی، انتقادات صریح و بی سابقه ای نسبت به تنها دستاورد  دولت در سه سال گذشته روا داشته است.

سیف در این اظهارات جنجالی، توافق هسته ای ایران با 6 کشور خارجی موسوم به 5+1 را که با هدف برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران امضا شده بود را، بدون هیچ دستاورد خاصی عنوان کرد و با انتقاد از این که آمریکا به تعهدات خود در قبال توافق عمل نکردند، از عدم دستیابی ایران به بیش از 100 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده خود سخن گفت.

وی همچنین در قسمتی از سخنرانی خود، از شکست توافق هسته ای خبر داده و گفته بود : اگر اقدامات اخیر بر علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانکهای بین المللی شود توافق هسته ای شکست خواهد خورد. 

همانطور که انتظار میرفت این سخنان با موج انتقاد رسانه های طرفدار دولت همراه شد بطوریکه اکثر رسانه های اصلاح طلب یا از پوشش آن خودداری کرده و یا انتشار تنها قسمت های کم اهمیت یا مثبت صحبت‌های وی سعی در انحراف افکار عمومی داشتند.

این سخنان رئیس کل بانک مرکزی با واکنش‌های متفاوتی از سوی مقامات و مسئولین دولتی همراه شد که در ادامه، اظهارنظر این افراد را خواهید دید:

ویرایش* اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که در کرمانشاه به سر می‌برد در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد بی‌تأثیر بودن برجام در وضع اقتصادی ایران گفت: 

" رئیس بانک مرکزی خود باید پاسخگوی این سوال باشد اما ایران همان طور که با قدرت پای میز مذاکره رفت با همان قدرت نیز برجام را اجرا می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دستاورد برجام تاکنون بسیار و در بخش‌های مختلف بوده است اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد تعامل وسیع در فضای بین‌المللی است و سفرهای مکرر سران کشورهای خارجی حاکی از این تعامل است.

وی با اشاره به افزایش صادرات نفت خام افزود: در مواردی با بانک‌های کوچک آسیایی مبادلاتی انجام شده است اما بانک‌های بزرگ به دلیل فشارهای آمریکا در معاملات با احتیاط برخورد می‌کنند." (تسنیم)

ویرایشعلی طیب‌نیا وزیراقتصاد در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اظهار کرد:

اکنون تمامی بانک های ایران به شبکه سوئیفت متصل هستند و می توانند پیام های خود را ارسال کنند و علت هیاهوی برخی رسانه ها را در مورد سوئیفت نمی فهمیم.

وی تصریح کرد: اکنون بانک‌ها به سادگی می‌توانند از سوئیفت استفاده کنند، ضمن اینکه روابط کارگزاری بانکی ایران با بانک های کوچک خارجی برقرار شده است ولی برخی بانک های بزرگ همچنان از این اتصال هراس دارند که با گفتگو برطرف می شود."(تسنیم)

ویرایش* علی ربیعی وزیر کار رفاه و تامین اجتماعی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:

"اگر روند عقلانیت و مدارای اجتماع شکل نگیرد، برنامه‌های توسعه موفق نمی‌شود.
وی ادامه داد:‌ از استعاره‌‌ای که آقای سیف گفت و هدفش این بود به‌دنیا بفهماند که کار کنند، می‌بینید که چه بساطی به راه می‌افتد."(ربیعی)

ویرایش* محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در پست اینستاگرام خود نوشت: 

"هرکس که توفیق کار مثبت و موفق داشته است؛ می‌داند که هم نیمه پر لیوان واقعیت است و هم نیمه خالی آن. نیمه پر دستاورد است و نیمه خالی دستور کار. 

هرکس که هنر مناظره و مدیریت مذاکره را آموخته و آزموده است؛ می‌داند که با حریف؛ باید از کاستی‌ها و نواقص کار او سخن گفت و مطالبه یبشتر و بهتر کرد و با یاران و همراهان؛ از توانایی‌ها و توفیق و عنایات.  بخشی از فهم سخن؛ فهم زمینه سخن و مخاطب سخن است. 

اگر می‌خواهیم کمک کنیم و پیروزی بر حریف را قطعی کنیم، راه آن تنگ کردن میدان بر دوست و پژواک خواسته دشمن یا تصویر دشمن ساخته نیست. (ایسنا)

ویرایش* حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

" مطالب ایشان همه ناظر بر نیاز به تضمین دسترسی ایران به نظام تجارت بین المللی، ضرورت امکان دسترسی ایران به دلار در تبادلات بین المللی و ضرورت اعطای تضمین های کافی آمریکا به بانکهای بزرگ اروپایی برای کار با ایران بوده اند که به خوبی توسط ایشان به عنوان عالیترین مقام بانکی کشور مطرح شده اند. 

تاکید ایشان این بوده است که عواید ایران در این حوزه ها از اجرای برجام بسیار ناچیز بوده است زیرا که بانکهای بزرگ اروپایی از تبدیل درآمدهای آزاد شده ایران به دلار وحتی یورو استنکاف می ورزند. تبدیل این ذخایر ارزی از مثلا ین ژاپن و یا درهم امارات و یا ریال عمان به یورو و دلار نیاز به تایید نظام بانکی آمریکا دارد که این کار هنوز انجام نمی‌گیرد.

این به منزله آن نیست که ذخایر مسدود شده ما در خارج آزاد نشده و در اختیار بانک مرکزی نباشند، چرا که این منابع که در کشورهای وارد کننده نفت ایران و به طور عمده در ژاپن، چین، کره جنوبی و هند می‌باشند از روز اول اجرای برجام همگی آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفته اند، بلکه منظورآن است که این ذخایر و دیگر منابع مالی کشورمان باید بتوانند به دلار یا دیگر ارزهای موردنظر ایران تبدیل و به راحتی با مشارکت بانکهای بزرگ اروپایی و نه الزاما نظام مالی آمریکا در تبادلات ما با نظام مالی بین المللی به چرخش مالی در آیند. این چرخش مالی در حال حاضر به علت عدم همکاری آمریکا دچار مشکل است."(ایسنا)

[ سه شنبه 95/1/31 ] [ 10:54 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 45
بازدید دیروز: 825
کل بازدیدها: 4401259