NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

اوباما روز چهارشنبه در حالی با ارسال نامه‌ای به کنگره امریکا بر استمرار ضبط اموال ایران در این کشور تأکید کرد و از کنگره خواست که بیش از 15 میلیارد دلار اموال ایرانیان همچنان در اختیار دولت امریکا باقی بماند که بهانه اصلی برای تداوم این اقدام غیرقانونی علیه کشورمان توافقنامه الجزایر است.به گزارش رجانیوز،‌ مفاد توافقنامه 19 ژانویه 1981 الجزایر را بهزاد نبوی به نمایندگی از ایران امضا کرد. در این توافقنامه، بدون توجه به اموال بلوکه شده ایران در امریکا شرایطی ایجاد شد که کمپانی‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، کارخانه‌های امریکایی و همچنین اشخاصی که تابعیت امریکا را به همراه تابعیت ایران داشتند و از کشورمان فرار کرده بودند، تمامی اموال خود را از حساب‌های بلوکه شده ایران بازیابی کنند که نتیجه آن خروج میلیاردها دلار از اموال ضبط شده ایران در حساب بانک‌های خارجی بود.
در حالی که وزارت امور خارجه امریکا، 19 تیم حقوقی را مأمور تهیه و تنظیم توافقتنامه الجزایر و ارائه پیشنهادها به‌منظور حفظ منافع ملی امریکا کرده بود، بهزاد نبوی به همراه یک کیف پر از خالی! برای امضای این قرارداد رهسپار الجزایر شده بود.
پس از گذشت 29 سال، امریکایی‌ها به این بهانه غیر حقوقی و غیر مستدل که "پس از توافقتنامه الجزایر تا کنون هنوز روابط دو کشور به حالت عادی! بازنگشته است و ایران نمی تواند اموال میلیاردی بلوکه شده خود را از توقیف خارج کند"، همچنان به ضبط اموال کشورمان ادامه می دهند و بیش از 15 میلیارد دلار از اموال ایران، همچنان بلاتکلیف و در اختیار دولت امریکا است.
دکتر سید محمود کاشانی حقوقدان و عضو شورای داوری قرارداد الجزایر می‌گوید: بهزاد نبوی تجربه و توانایی برای این مذاکرات مالی و حقوقی پیچیده و دارای ابعاد بین المللی را نداشت. او حتی کوشش نکرد از تعداد معدودی که از نظر حقوقی کم و بیش می توانستند او را یاری کنند کمک بگیرد و در گروه او یک حقوقدان قابل قبول نیز وجود نداشت. البته پس از آنکه این توافقنامه منتشر شد این واقعیت روشن شد که بهزاد نبوی حتی به رهنمودهای گروه مذاکره‌کننده ایرانی از نظر مالی هم توجه نکرده است.
وی همچنین معتقد است که بهزاد نبوی در این زمینه مجلس را فریب داد و مجلس وقت در مورد توافقنامه الجزایر در ناآگاهی کامل به‌سر می‌برد. کاشانی تأکید می‌کند که "گروه مذاکره کننده ایرانی در تدوین، تنظیم و نگارش این موافقتنامه‌ها نقش انفعالی داشته یعنی این موافقتنامه‌ها را دولت یا گروه مذاکره کننده امریکایی تنظیم کرده و گروه مذاکره ایرانی‌‌ ‌به بسیاری از مندرجات آن دقت نکرده و در هر حال بهزاد نبوی آن را امضا کرده‌است."
ناگفته‌های خواندنی دکتر سید محمود کاشانی از توافقنامه الجزایر:
بهزاد نبوی مجلس را فریب داد/ خاتمی دستور ممنوعیت انتشار عملکرد دولت موسوی در قبال پیامدهای توافقنامه الجزایر را داد

در عین حال،‌ دولت آقای خاتمی نیز با طرح مواردی مانند "گفتگوی تمدن‌ها" و راهبرد "نزدیکی به غرب برای تأمین و حفظ منافع ملی!" نتوانست یکی از عمده‌ترین منافع ملی ایرانیان را که بازگرداندن 15 میلیارد دلار اموال منقول و غیرمنقول ضبط شده کشورمان توسط دولت امریکا از سال 1979 تا کنون است، تأمین کند، این در حالی است که سود این اموال در طی 30 سال گذشته بالغ بر صدها میلیون دلار بوده و به جیب بنگاه‌ها و موسسات امریکایی رفته است.
با این حال، دولت باید اقدام عاجل در جهت لغو دستور غیرقانونی دولت اوباما و همچنین مصوبه کنگره را با پیگیری حقوقی در دادگاه‌های بین المللی و مرضی الطرفین در دستور کار قرار دهد.


[ شنبه 89/8/22 ] [ 7:25 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 354
بازدید دیروز: 245
کل بازدیدها: 4392694