NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

در جلسه ای که مصطفی تاج زاده پیش از بازگشت به اوین با برخی همفکران و لایه‌های دوم حزب مشارکت و سازمان مجاهدین داشته است به بیان برخی از آخرین سیاستگذاری ها و تصمیمات راهبردی جریان فتنه پرداخته است.

تقسیم اصلاح طلبان به دو شاخه معتدل و رادیکال
یکی از افراد حاضر در این جلسه به خبرنگار سیاسی مشرق گفت: به گفته تاج‌زاده در جلسه سران جبهه اصلاحات تصمیم بر این شده است که اصلاح‌طلبان با تقسیم رهبری این جریان، به دو شاخه رادیکال و معتدل اهداف تعریف شده خود را پیش ببرند.
بر اساس این تقسیم کار، طیف معتدل با اتخاذ مواضعی نزدیک به دیدگاه های نظام تلاش خواهد کرد خود را به حاکمیت نزدیک و از این فرصت برای مشروعیت بخشیدن به جریانی که نقاب میانه روی بر چهره دارد نهایت استفاده را نماید.
بر اساس این گزارش، تاج‌زاده در این جلسه می‌گوید براساس طرح‌هایی که از طریق یک اطاق فکر ارائه شده و در حال چکش‌کاری‌های پایانی است، جریان اصلاحات با تقسیم رهبری به دو شاخه رادیکال و معتدل فرصت می‌یابد تا ضمن ادامه حرکات تند و رادیکال، از طرف دیگر امکان رایزنی برای کسب امتیاز از نظام توسط شاخه معتدل خود را فراهم کند.
مصطفی تاج زاده در تشریح این شگرد می گوید : ما در حقیقت با این کار داریم تئوری معروف سعید حجاریان یعنی فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا را به مرحله اجرا درمی‌آوریم.
عضو سازمان مجاهدین انقلاب در ادامه می افزاید: در این تئوری دو پایه برای جریان اصلاحات در نظر گرفته شده است؛ یکی پایه‌ایست که در بطن جریانات اعتراضی و حرکات تند خیابانی قرار دارد و وظیفه آن آماده‌سازی نیروهای مختلف برای ایجاد فشار به نظام از طریق شیوه‌های تند و رادیکال است.
و پایه دیگری که در این سناریو تعریف شده، تحکیم پایه در قدرت است. این پایه تلاش می‌کند جای خود را در نهادهای حقوقی مثل مجلس، شورای شهر، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و نهاد های دیگر باز کند و از این طریق خواسته‌های پایه نخست یعنی همان حرکت‌های اعتراضی را در بدنه قدرت پیگیری کرده و سعی نمایدحرکات آنها را حق‌طلبانه جلوه دهد و از طرف دیگر مانع اضمحلال آنها شود..
* خاتمی نقش رهبر جریان معتدل را بازی می کند
تاج‌زاده در جواب سؤال یکی از حضار مبنی بر این که چرا اعضای اتاق فکر و سران اصلاحات به این نتیجه رسیده‌اند که رهبری خود را به دو شاخه تقسیم کنند، پاسخ می دهد: واقعیت امر این است که ماجرای اختلاف شدید رهبران اصلاحات بر سر موضوع رهبری این جریان بعد از قضایای انتخابات، عمده‌ترین دلیل این دستور بوده است.
وی در تشریح بیشتر این تصمیم می‌افزاید: با افول و ناتوانی جنبش سبز در تحقق خواسته‌های از پیش تعیین شده، خاتمی به عنوان یکی از بزرگان و بنیان‌گذاران این جریان، وارد گود رهبری جریان شد و حاضر نبود اضمحلال حرکتی را که 8 سال برای آن زحمت کشیده و به تعبیر خودش فرزند وی بود را بپذیرد؛ اما طرف دیگر یعنی موسوی و کروبی که آنها نیز مدعی حرکت بودند و معتقد بودند که جریان را خودشان به راه انداخته‌اند و نام و آبروی خود را برای آن هزینه کرده‌اند آن را تقدیم خاتمی ای نمایند که بزرگترین هنر او نظاره جریانات از خارج گود بوده است.
وی در تشریح چرایی تداوم اختلافات میان خاتمی و موسوی و کروبی و راه حل های پیشنهاد شده افزود: این اختلافات تا جایی ادامه پیدا کرد که خاتمی در دیدارهای مختلف چه خصوصی و چه عمومی انتقادات صریحی از موسوی و کروبی و اقدامات آنها می‌کرد تا این که یک عده از عقلای جریان اصلاحات به فکر ایجاد یک اتاق فکر افتادند و گفتند در شرایط فعلی اختلافات میان سران سمی مهلک برای جریان سبز است و باید برای رفع این قضیه با طرف‌های اختلاف صحبت و رایزنی کرد.
تاج زاده در تشریح اقدامات اتخاذ شده افزود: قرار شد یک استراتژی جدید اتخاذ شود تا در آن بر اساس تقسیم کار انجام شده هر سه فرد را در رأس جریان قرار بدهیم تا از کل ظرفیت‌های موجود برای تحقق خواسته‌هایمان بهره‌مند شویم.
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب می افزاید: بر این اساس و به اعتقاد قاطبه اعضای اتاق فکر اصلاح طلبان، خاتمی هنوز چهره‌ قابل قبول‌تری نسبت به موسوی و کروبی در نظام دارد و مواضعش در ظاهر به نظام نزدیک‌تر است و حتی رهبری تا حدودی او را قبول دارد و هنوز خاتمی خودش را کامل هزینه جریان سبز نکرده است و در هر دو جریان سیاسی به عنوان یک آدم عاقل و معتدل شناخته می‌شود..
بنابراین قرار شد خاتمی به عنوان رهبر جریان معتدل اصلاحات وظیفه ورود مجدد نیروهای معتدل اصلاحات را به نظام بر عهده بگیرد و به تعبیر خودش کلمه "شیفت به درون" که خود او پایه‌گذارش بود را اجرایی کند و موسوی و کروبی هم به عنوان رهبران رادیکال، هدایت طیف تند اصلاحات را به عهده بگیرند..
بر پایه این گزارش،عضو حاضر در جلسه به خبرنگار مشرق گفت: تاج‌زاده مدعی بود رایزنی‌های خیلی مهمی برای اجرایی شدن این پروژه در میان چهره های برجسته اصلاح طلب و حتی طیفی از خواص صورت گرفته است به گونه ای که هاشمی رفسنجانی هم در جریان کلیت کار قرار گرفته است ولی علی‌رغم نظرخواهی از وی، هاشمی در این زمینه هنوز اظهار نظری نکرده است.
عضو شورای مرکزی حزب مشارکت در ادامه می گوید: ما چاره ای جز ادامه این رایزنی ها نداریم در عین حال نباید از نحوه اجرایی کردن برنامه‌ریزی ها و کادرسازی غافل بمانیم.‌.
* احیای جنبش سبز در دستور کار قرار دارد
این گزارش می افزاید: یکی از اعضای حزب مشارکت در این جلسه می‌گوید: اگر چه فرصت بزرگی را از دست دادیم در عین حال این کار خوبی است که به فکر آسیب‌شناسی افتادیم ما باید عملکرد بدنه خود را آسیب‌شناسی کنیم.
وی اظهار می دارد: من در چند جلسه آسیب‌شناسی به عنوان کارشناس بوده‌ام و پس از بررسی‌های مکرر به نتایج جالبی مبنی بر این که اشتباه بزرگ و استراتژیک ما تقلیل جنبش سبز به شبکه اجتماعی بود رسیدیم..
این عضو حزب مشارکت می افزاید: من این نکته را بارها گفتم و زنگ خطر را به صدا درآوردم اما کسی گوش نداد ولی الآن همه به این نتیجه رسیده‌اند و ما هیچ وقت محاسبه نکرده بودیم که این اقدام تا چه قدر می‌تواند قابلیت‌های جنبشی را از ما سلب کند..
تاج‌زاده در پاسخ می‌گوید: اتاق فکر اصلاحات برای این قضیه هم تصمیم گرفته است که با ارتقاء مجدد شبکه سبز به جنبش سبز و احیای مجدد پایگاه‌های اجتماعی خود در نزد مردم بدنه اجتماعی خود را فعال کند؛ برای مثال برای هر فرد در این بدنه نقشی در نظر گرفته شده است چرا که از دید ما جنبش سبز قرار نبود که جنبشی کور، شلوغ، بی‌هدف، هیجانی و سرگرم‌کننده باشد و تنها چند گزاره را دنبال کند و ما با واگذاری نقش به اعضای خود در حقیقت شروع به تدوین خواسته‌های حرکت و همچنین کاستن از شکاف‌های موجود در بدنه کرده ایم.
وی می‌افزاید: ما برای حل مشکل پایگاه‌های اجتماعی با جامعه‌شناسان و نیروهای تحصیل‌کرده دانشگاهی بحث های زیادی کردیم و جزوات و مانیفست‌های متعددی به ما رسید و این سؤالی بود که خیلی از سران اصلاحات نیز به دنبال راه حلی برای آن بودند و از دستاوردهایی که این جلسات داشت و جزء لایه‌ پنهان حرکت قرار خواهد گرفت این بود که قرار شد جریان به عنوان حرکتی متکثر معرفی شود که از گرایش‌های لیبرالی گرفته تا گرایش‌های مارکسیستی در آن حضور دارند..
تاج زاده همچنین می گوید: این بحث‌ها که در رسانه‌های مختلف اصلاح‌طلب منتشر و درباره شمولیت جنبش سبز بحث می‌شود قابل رد گیری است و البته تلاش‌هایی که برای سندیکاهای دانشجویی صورت گرفته جزیی از این ماجراست.
تاج زاده در ادامه و در تحلیل روند شکل گرفته توسط اصلاح‌طلبان می گوید: هدف نهایی ما برای تقسیم رهبری و احیای پایگاه‌های اجتماعی رسیدن به انسجام درباره ایجاد یک جنبش اصلاح‌طلبی مؤثر است که بتوانیم با نظام وزن‌کشی کنیم و برای تحقق خواسته‌های خود مسئولان نظام را پای میز مذاکره بکشانیم.
* باید برای نظام غده سرطانی ایجاد کنیم
عضو حاضر در جلسه به خبرنگار مشرق گفت: تاج زاده در این جلسه تاکید داشت که به قول برخی از دوستان باید یک غده سرطانی برای نظام ایجاد کنیم؛ غده‌ای که به خاطر درد زیاد، نظام را برای درمان به واکنش وا دارد..
تاج زاده در پایان توصیه کرده است: ما معتقدیم نباید توان خود را برای اصلاح‌ نظام به کار برد بلکه باید بذر اصلاحات را در بین مردم پراکنده کرد و این استراتژی تلاش می‌کند با کاستن از هیجانات عمومی درباره حرکات خیابانی و پایین آوردن سطح خواسته‌های حرکت، جامعه را برای تبدیل به یک اپوزیسیون مؤثر که بتواند خواسته‌های خود را از حاکمیت مطالبه کنند، آماده نماید..
در این بین احزاب اصلاح‌طلب به عنوان صاف‌کار ایجاد نقش خواهند کرد و اختلافات موجود بین اصلاح‌طلبان را برای ایجاد این اپوزیسیون مرتفع خواهند ساخت.
گزارش خبرنگار مشرق حاکی است در پایان این جلسه حاضران با ابراز نگرانی از انشقاق جدی میان خاتمی و موسوی و کروبی معتقد بودن استراتژی تقسیم نقش زمانی می تواند اجرایی شود که در پشت پرده هیچ اختلاف و چالشی میان بازیگران نباشد این در حالی است که این سه نفر درگیری های جدی و اساسی با هم دارند به گونه ای که حتی در جلسات خصوصی هم حتی حاضر به روبرو شدن با یکدیگر نیستند و بازی موش و گربه راه انداخته اند..


[ چهارشنبه 89/5/27 ] [ 9:17 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 292
بازدید دیروز: 245
کل بازدیدها: 4392632