NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

یک جامعه شناس همکار حزب مشارکت و دولت اصلاحات تاکید کرد: جریان براندازی در ایران پایگاه ضعیفی دارد و این واقعیت در انتخابات سال 88 آشکار شد.
به گزارش کیهان، حسین قاضیان همکار عباس عبدی در موسسه نظرسنجی آینده بود. او همچنین با برخی مراکز سیاسی در دولت خاتمی مرتبط بود و مشورت هایی ارائه کرد اما اکنون در نیویورک اقامت دارد. قاضیان در گفت وگو با بی بی سی و در پاسخ این سوال که «به نظر شما طرفداران براندازی رژیم چه پایگاهی دارند؟»، تاکید کرد: انتخابات 88 و میزان مشارکت مردم و پیمایش های اجتماعی اوائل دهه هشتاد گواهی می دهند که این جریان پایگاه ضعیفی دارند و موقعیت اجتماعی آنان چندان وسیع نیست.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «فضای مجازی خارج از کشور تا چه اندازه منعکس کننده افکارعمومی داخل کشور است؟» اظهار داشت: به نظرم فضای مجازی منعکس کننده وضع عمومی داخل کشور نیست و از نظر سیاسی و حتی فرهنگی و اجتماعی واقعیت های داخل را نمایندگی نمی کند. گروهی که در حوزه رسانه و در فضای مجازی مشغول به کارند بخش خاصی از جامعه هستند که البته از نظر جغرافیایی در خارج هستند. گذشته از این که به نظرم تا حد زیادی از آنچه در داخل می گذرد فاصله دارند، در یک دایره بسته در درون شبکه های خودشان می گردند و به خارج از خودشان نفوذ ندارند. ارزیابی هایشان هم از درون است نه از بیرون خودشان.
خبرنگار پرسید «شما در مصاحبه ای یک سال و نیم پیش گفته بودید که باید ببینیم که آیا جنبش سبز برای استفاده از فرصت ها از آمادگی و مهارت کافی برخوردار است یا نه؟ الان ارزیابی تان چیست؟ قاضیان در پاسخ گفت: به نظر نمی آید. این دو سال فرصتی بود برای تمرین مهارت های دمکراتیک. بخشی از این مهارت ها، آمادگی برای گفتگو و مذاکره و طرح و تدبیر و ابتکار عمل برای حل مسائل است. ولی اپوزیسیون نشان داده که فاقد مهارت و ابتکار عمل است. به علاوه فرهنگ سیاسی مسلط هم مجال حرکت برای ابتکار عمل سیاسی را تنگ می کند، موازنه واقعی قدرت در داخل هم فعلا جایی برای کاربرد آن مهارت ها باقی نگذاشته است.
قاضیان درباره اینکه آیا سران شناخته شده اصلاح طلبان قادر به پیشبرد جنبش سبز بوده اند؟ معتقد است: اولین هدف جنبش سبز ابطال انتخابات بود که در آن توفیقی بدست نیامد. هدف هایی هم که بعدا اعلام کردند مطالبه آزادی زندانیان، انتشار دوبار مطبوعات و دست برداشتن از امنیتی کردن فضای سیاسی و اجتماعی و مانند آن بود تا سران جنبش تازه برگردند به نقطه شروع. با این اوصاف نمی شود گفت جنبش سبز دستاوردی داشته است، حالا این ها تازه هدف های «حداقلی» بود، و من از جریان هایی که «حداقل» هدف شان نابودی رژیم سیاسی موجود بود حرفی نمی زنم.
یادآور می شود این تئوریسین حزب مشارکت، یک ماه پیش نیز به صدای آمریکا گفته بود: نیروهای اسلامگرا در تحولات منطقه دست بالاتر را دارند و چون دیکتاتورهای سکولار حاکم بوده اند، جایگزین آنها با رأی مردم، نیروهای مذهبی ضد غرب خواهند بود.


[ یکشنبه 90/9/27 ] [ 11:28 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 763
بازدید دیروز: 814
کل بازدیدها: 4405469