NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

آزمایش بر روی حیوانات در کشورهای هلند، بلژیک و انگلستان ممنوع شده است و پس از 13 سال بحث و مشاجره و اعمال فشار از سوی گروه‌های حامی حقوق حیوانات، اتحادیه اروپا در سال 2002 قانونی تصویب کرد که طبق آن فروش آن دسته از لوازم آرایشی که بر روی حیوانات آزمایش شده‌اند، از سال 2009 به بعد در کشورهای عضو این اتحایده ممنوع می‌باشد. فرانسه که شرکت لورآل، بزرگترین شرکت سازنده مواد آرایشی در آن قرار دارد، با طرح دعوا در دیوان عدالت اروپا در لوکزامبورگ، خواستار لغو این محدودیت شد.[15] این قانون همچنین از سوی فدراسیون افزودنی‌های آرایشی اروپا که نماینده بیش از 70 شرکت در بلژیک، فرانسه، سوئد، آلمان و ایتالیا است، مورد مخالفت قرار گرفت.[16]


شرکت لورآل خواستار لغو اعمال محدودیت در زمینه انجام آزمایش بر روی حیوانات شده است

علاقه غیرمسلمانان به لوازم آرایشی حلال 

بدنبال نخستین همایش بین المللی شکل گیری خطوط تولید لوازم آرایشی حلال بسیاری از شرکتهای بزرگ لوازم آرایشی حلال اقدام به ارائه محصولات طبیعی خود در این عرصه کرده و با استقبال خوبی مواجه شده است    .

اهلام مومین مالک شرکت لوازم آرایشی شفا به عنوان یک شرکت داری مجوز محصولات آرایشی حلال که زمانی تنها در بازار خاورمیانه کار می کرد گفت: درحال حاضر تقاضا برای محصولات حلال در حال افزایش است، تمام محصولات ما دارای گواهی تأییدیه حلال هستند و در ساخت آنها از هیچ محصول حیوانی یا الکلی استفاده نمی شود، این محصولات کاملا طبیعی و گیاهی هستند    .

در اکثر لوازم آرایشی از محصولات طبیعی استفاده می شود اما در برخی از محصولات ترکیبی از محتوایات برای مصرف کنندگان حلال چالش برانگیز است که در این میان می توان به محصولاتی اشاره کرد که از منابع حیوانی گرفته می شود و در ساخت آنها از کلاژن، اسید هیالورونیک، کارمین سدیم و گلیسیرین استفاده می شود  .

براساس اظهارات مومین، درحال حاضر برای این مواد جایگزین حلال پیدا شده است و ما راهی یافته ایم تا برای مثال یک ماده گیاهی را جایگزین گلیسیرین کنیم که کارکرد آن درست به همان شکل است    .

اگرچه برخی از استانداردهای منطقه ای برای شرکتهایی که خود را حلال معرفی می کند وجود دارد اما براساس اظهارات مومین شرکت لوازم آرایشی شفا تنها شرکت آمریکایی در این عرصه بوده که دارای گواهی تأیید محصولات حلال خود است  .

در سال 2005 بخش لوازم آرایشی و بهداشتی 9 درصد بازار جهانی محصولات حلال را دراختیار داشت اما اکنون براساس آمارهای موجود این بخش سهم بزرگی از بازار درحال رشد حلال را که محصولات آن را 8/1 میلیارد نفر در سراسر جهان استفاده می کنند در اختیار دارد.

ماه حسین گمبلز بنیانگذار شرکت محصولات مراقبت از پوست صاف پیور به عنوان یکی از شرکتهای دارای گوای حلال اظهار داشت: بسیاری از غیر مسلمانانی که از ماهیت این نوع محصولات آگاه هستند نیز سهم بسزای در رشد بازار محصولات حلال آرایشی و بهداشتی ایفا می کنند.

معضلی به نام قاچاق

طبق اظهارات مقامات ایرانی سالانه 800 میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور می شود. واردات قانونی کشور ما در لوازم آرایشی بهداشتی به طور متوسط 150 میلیون دلار است که تولیدات ما در داخل جوابگوی 10 درصد از این مقدار هم نیست و حداقل 800 میلیون دلار از نیاز ما از طریق قاچاق وارد می‌شود.

به دلیل عوارض پوستی استفاده از لوازم آرایشی از یک سو و استفاده از نوع نامرغوب و غیربهداشتی آن از سوی دیگر سلامت مصرف کنندگان به شدت به مخاطره افتاده است. در حال حاضر ایران فقط درصد کمی از نیاز خود به محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید می‌کند و بیشتر این محصولات از کشورهای چین، ترکیه، کره و امارات وارد یا قاچاق می‌شوند.

 


تخریب بخشی از کالاهای قاچاق که توسط مامورین گمرک ضبط شده اند


آمار سرانه یک خانم ایرانی حدود 150 دلار است که اغلب آنها از مواد آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد را با مارک‌های متفاوت خریداری می‌کنند. درصد از اقلام آرایشی و بهداشتی وارد شده به کشور به صورت قاچاق و بدون مجاز صادره از گمرک و وزارت بهداشت می‌باشد و همچنین 90 درصد از آنها به صورت غیربهداشتی ساخته می‌شوند. اغلب قاچاق کالاها از طریق شبکه‌های ماهواره به افراد تبلیغ شده و بسیاری از مردم که اطلاع کافی از پخش و عرضه آن را ندارند، و به صورت تلفنی و پیک موتوری خریداری می‌کنند.


آمار سرانه مصرف مواد آرایشی یک خانم ایرانی حدود 150 دلار است

  براساس تحقیقی که در موسسه تحقیقاتی TMBA انجام شده، حدود 14 میلیون دختر و زن بین 15 تا 45سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، بطور متوسط ماهانه 7/5 یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند و این درحالی است که متوسط حقوق بین 490 تا570 یورو است. زنان و دختران ایرانی به دلیل حجاب توجه خاصی به چهره خود می‌کنند. دخترانی هستند که بیش از یک ساعت جلوی آینه آرایش می‌کنند.

اگر در اروپا مردم ترجیح می‌دهند طبیعی باشند، در ایران جوانان ترجیح می‌دهند آرایش کنند. زنان و دختران ایرانی سالانه حدود 1630 میلیون یورو برای کالای آرایشی هزینه می‌کنند و بیشتر محصولات آرایشی وارداتی هستند، ولی قسمت اعظم این واردات خارج از شیوه قانونی انجام می‌شود و اکثر کار‌شناسان معتقدند که حجم محصولات وارداتی غیرقانونی بین  570 تا610میلیون یورو است.در گزارشی دیگر 14 میلیون نفر زن ایرانی در برابر 140 میلیون نفر زن در خاورمیانه به میزان 1.2 میلیارد دلار از بازار 2.7 میلیارد دلار بازار فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه و بازار 160 میلیارد دلاری محصولات آرایشی در جهان  را به خود اختصاص داده اند. این آمار حاکی از آن است که نزدیک به پنجاه درصد مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه توسط تنها ده درصد زنان این منطقه صورت می پذیرد.


این ارقام نشان دهنده آن است که هر زن ایرانی در سال 150 دلار یا به عبارتی بیش از 150 هزارتومان و هر زن در خاورمیانه تقریبا 36 دلار یا به عبارتی بیش از 36 هزارتومان لوازم آرایشی مصرف می‌کند. ضمن آن که زنان ایرانی اغلب از اجناس چینی استفاده می‌کنند و در این زمینه شاید حجم بیشتری از لوازم آرایشی را مصرف کنند. سهم برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتمادتری هستند، به دلیل قیمت‌های بالایی که در ایران دارند، کمتر از یک درصد بازار تخمین زده می‌شود. متاسفانه سهم تولیدکننده‌های ایرانی از این بازار بزرگ ورو به گسترش بسیار ناچیز است و حداکثر در حدود پنج درصد تخمین زده می‌شود.

نکته جالب این گزارش این است مصرف لوازم آرایش در ایران صرفا در انحصار زنان نیست. در همین زمینه مجید ابهری؛ کار‌شناس علوم رفتاری دانشگاه شهید بهشتی، از تحقیقی خبر می‌دهد که بر مبنای نتایج آن، مردان ایرانی، مصرف‌کننده 12 درصد از لوازم آرایش موجود در بازار هستند.


درباره افزایش گرایش جوانان به استفاده از مواد ارایش، جامعه شناسان معتقدند گاه آرایش بیش از حد و غیرمتعارف در دختران و پسران، جدای از دلایل شخصیتی و رفتاری فردی (ازجمله به عدم اعتماد به نفس، اختلالات شخصیتی و...)، تبدیل به ابزاری برای کسب قدرت اجتماعی و لجبازی می شود، آنها کج دهنی خود به برخوردهای نسنجیده خانواده و اجتماع را با رنگهای تند صورت هایشان یا هر نوع هنجارشکنی ممکن نشان می دهند. روش های پرورشی نسنجیده، تعصبات کور و بی منطق جوانان را عصیان زده خواهد کرد، که بی احترامی به عرف جامعه از پیامدهای آن است.

همچنین بالاتر بودن تعداد دختران نسبت به پسران و تغییر ملاک های ازدواج از دیگر علل علاقه مندی آنها به متفاوت بودن است. به گفته بسیاری از جوانان، اولین ملاک ها برای ازدواج، ثروت و زیبایی هستند و قابلیت فرد برای درآمدزایی و رشته و مدرک تحصیلی در درجه دوم قرار دارند. به این ترتیب زمانی که چهره اولین عامل انتخاب محسوب شود، طبیعی است که فرد از بابت ظاهرش نگران باشد.

به هر حال، استفاده از لوازم آرایشی در ایران دیگر نه سن خاصی دارد و نه قشر خاصی. امروزه برخی از دختران و زنان ایرانی استفاده از لوازم آرایشی را جزو لاینفک زندگی خود می دانند. از سوی دیگر سن مصرف لوازم آرایشی نیز به 15 سال رسیده و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تمایل به آرایش بیشتر در بین زنان مسن دیده می شود که طراوت و شادابی پوست خود را از دست داده اند. همه این موارد نشان دهنده یک مشکل ساختاری فرهنگی در کشور ماست. مشکلی که اگر برای ان چاره اندیشی نشود چه بسا مس تواند به بحرانی برای سلامت و هنجارهای جامعه ما تبدیل شود.

" شرکت هرمی اورف الیم": عرضه‌کننده محصولات آرایشی با فعالیت های سیاسی!

شرکت هرمی اوریف لیم که چندی پیش با دخالت نیروهای پلیس و آگاهی فعالیت‌هایش متوقف شد، یکی از شرکت‌هایی بود که زیر پوست لوازم آرایشی به فعالیت‌های هرمی و سیاسی می‌پرداخت. این شرکت لوازم آرایشی و بهداشی که در کل ایران تنها یک شعبه برای عرضه محصولات خود در پایتخت داشت، فروش سالیانه محصولاتش در دنیا بیش از یک میلیارد یورو است. برای خرید محصولات این شرکت در ایران تنها یک راه وجود داشت و آن هم ورود به سیستم هرمی آن بود. یعنی هیچ خریداری به طور مستقیم نمی‌توانست به تنها فروشگاه آن در تهران مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را خریدرای کند.

حمید‌رضا پارسا، مدیر عامل این شرکت هرمی در ایران درباره عملکرد این شرکت می‌گوید: «این شرکت در سال 1967 در سوئد تشکیل شده و در 61 کشور دنیا به همین شیوه فعالیت می‌کند.» اما نکته جالب این است که این شرکت در ابتدا در ایران تنها در حد یک مغازه لوازم آرایشی بوده و یک سال است که به گفته گردانندگان آن پس از روان‌شناسی نحوه جذب مشتری‌های ایرانی به شیوه فروش هرمی روی آورده‌اند و توانسته‌اند 30 هزار نفر را جذب کنند.

پس از افشای فعالیت های سیاسی، رسانه‌ها به شدت به دفاع از این شرکت پرداختند و موضع‌گیری‌های تندی علیه مقامات ایرانی اتخاذ کردند.

 

این در حالی است که شرکت هرمی «اوریف لیم پرشیا» براساس گزارش دستگاههای اطلاعاتی و قضایی کشور، علاوه بر فعالیت ناسالم هرمی و فرار مالیاتی، در پوشش فروش لوازم آرایشی و بهداشتی از برخی جریانات سیاسی حمایت مالی می کرد.




منابع و مآخذ:

[1] Euromonitor, COLIPA Statistics Working Group

 

[2] Global Insight estimates based on Company Reports and Euromonitor data

 

[3] Agner T (1991). "Susceptibility of atopic dermatitis patients to irritant dermatitis caused by sodium lauryl sulphate". Acta Derm. Venereol.

71 (4): 296–300. PMID 1681644.

 

[4] Nassif A, Chan SC, Storrs FJ, Hanifin JM (November 1994). "Abnormal skin irritancy in atopic dermatitis and in atopy without dermatitis"

(http:/ / www. jem. org/ cgi/ content/ full/ 195/ 7/ 855). Arch Dermatol 130 (11): 1402–7. doi:10.1001/archderm.130.11.1402. PMID 7979441.

 

[5] Marrakchi S, Maibach HI (2006). "Sodium lauryl sulfate-induced irritation in the human face: regional and age-related differences". Skin

Pharmacol Physiol 19 (3): 177–80. doi:10.1159/000093112. PMID 16679819.

 

[6] CIR publication. Final Report on the Safety Assessment of Sodium Lauryl Sulfate and Ammonium Lauryl Sulfate. Journal of the American

College of Toxicology. 1983 Vol. 2 (No. 7) pages 127–181.

 

[7] Loffler H, Effendy I (May 1999). "Skin susceptibility of atopic individuals". Contact Derm. 40 (5): 239–42.

doi:10.1111/j.1600-0536.1999.tb06056.x. PMID 10344477.

 

[8] [19] Nagel JE, Fuscaldo JT, Fireman P (April 1977). "Paraben allergy". JAMA 237 (15): 1594–5. doi:10.1001/jama.237.15.1594. PMID 576658.

 

[9] Byford JR, Shaw LE, Drew MG, Pope GS, Sauer MJ, Darbre PD (January 2002). "Oestrogenic activity of parabens in MCF7 human breast

cancer cells" (http:/ / linkinghub. elsevier. com/ retrieve/ pii/ S0960076001001741). J. Steroid Biochem. Mol. Biol. 80 (1): 49–60.

doi:10.1016/S0960-0760(01)00174-1. PMID 11867263

[10] Towards Beautiful Eyes – Solutions for Thinning Lashes and Dark Patches, Kamau Austin.

 

[11] Frosch PJ, Pilz B, Andersen KE, et al. (November 1995). "Patch testing with fragrances: results of a multi-center study of the European

Environmental and Contact Dermatitis Research Group with 48 frequently used constituents of perfumes". Contact Derm. 33 (5): 333–42.

doi:10.1111/j.1600-0536.1995.tb02048.x. PMID 8565489.

 

[12] McLaughlin, Martyn (2007-12-20). "Pseudo science can"t cover up the ugly truth" (http:/ / news. scotsman. com/ latestnews/

-Pseudo-science-can39t-cover. 3606975. jp). The Scotsman (Edinburgh).

 

[13] "cosmetics – Bad Science" (http:/ / www. badscience. net/ category/ cosmetics/ ). Badscience.net. . Retrieved 2011-10-23.

 

[14] An overview of Animal Testing Issues (http:/ / www. hsus. org/ web-files/ PDF/ ARI/ ARIS_An_Overview_Of_Animal_Testing_Issues.

pdf), Humane Society of the United States. Retrieved February 27, 2008.

 

[15] Osborn, Andrew & Gentleman, Amelia. "Secret French move to block animal-testing ban" (http:/ / www. guardian. co. uk/ animalrights/

story/ 0,11917,1021527,00. html), The Guardian, August 19, 2003. Retrieved February 27, 2008.

 

[16] Osborn, Andrew & Gentleman, Amelia. "Secret French move to block animal-testing ban" (http:/ / www. guardian. co. uk/ animalrights/

story/ 0,11917,1021527,00. html), The Guardian, August 19, 2003. Retrieved February 27, 2008.


[ پنج شنبه 91/2/28 ] [ 10:13 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 130
بازدید دیروز: 115
کل بازدیدها: 4392225