NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
عبدالکریم سروش، از تئوریسین های جریان اپوزیسیون، مدعی شده است که محمد خاتمی کتابی از پوپر را به همکارانش توصیه کرده است. خاتمی تاکنون درباره این خبر موضعی نگرفته است.
به گزارش جهان به نقل از مشرق،‌ شبکه بی بی سی در گزارشی به تحلیل سخنان چندی قبل عبدالکریم سروش در بنیاد" کارل پوپر" پرداخت که در آن مدعی شده بود محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران در اوایل دوره ریاست جمهوری اش خواندن کتاب "درس های این قرن" از آثار پوپر را به اعضای کابینه اش توصیه کرده بود.
اظهارات سروش با استقبال رسانه های غربی و سکوت اطرافیان خاتمی مواجه شده است. یکی از نکته های قابل تامل سخنرانی سروش در این بنیاد این بود که از نگاه پوپر دمکراسی تنها "وسیله ای برای به پایین کشیدن آسان حاکمان است نه نصب آنان".
به گزارش جهان، پوپر نظریه پرداز غربی از تئوریسین های محبوب اصلاح طلبان است که نظریات وی از مهمترین عوامل گرایش این جریان به سمت غرب تلقی شده است. نظریات پوپر در فتنه 88 هم در دستور کار فعالان آشوب قرار داشت.
البته به دنبال شکست قطعی فتنه 88 هم روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" در همین باره با درج مقاله‌ای تحت عنوان "دومین سال انقلاب ایران" اعتراف می‌کند که مأموران سازمان سیا از سال 1985 راه چاره برای ایران و مقابله با خط امام خمینی را پیروی از تئوری کارل پوپر(karl Popper) می‌دانسته‌اند و از همان سال روی این برنامه کار می‌کرده‌اند تا اینکه در سال گذشته در حوادث بعد از انتخابات تلاش کردند آن را به اجرا در آورند.
رائول مارک گریچت Reue; Marc Gerecht نویسنده این مقاله که خود از مأمورین عملیات مخفی سازمان سیا بوده است می‌نویسد، در سال 1985 که در سازمان سیا فعالیت داشته کسی باور نمی‌کرد که روزی یک تظاهرات عظیم به طرفداری از دمکراسی همانند آنچه که سال گذشته در ایران صورت گرفت به‌وقوع بپیوندد. در سال‌های قبل از آن، بیشتر عملیات مخفی سازمان سیا توسط لیبرال‌ها و تندروهای ناسیونالیست طراحی می‌شد اما دوست و همکار این فرد وقتی صحبت از دمکراسی و حقوق بشر می‌کرد، هیچ مرز و حد و حدودی برای آن قائل نبود. وی می‎گفت نسخه درمان و مقابله با تئوری آیت اله خمینی نظرات کارل پوپر فیلسوف اتریشی است.
وی می‌افزاید در حوادث پس از انتخابات ایران مشخص شد که بیشتر روشنفکران ایرانی که پشت تظاهرات طرفداران دمکراسی بودند، عاشق تئوری کارل پوپر هستند.

 


[ شنبه 91/2/30 ] [ 10:59 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 164
بازدید دیروز: 359
کل بازدیدها: 4403636