NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

شبکه ایران-گروه تاریخ: مسعود رجوی از اعضای کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق بود که در ضربه سال 1350 دستگیر شد ولی با وجود سمت تشکیلاتی اش و به رغم آنکه دیگر یارانش به اعدام محکوم شدند، به اعدام محکوم نشد. سازمان منافقین مدعی است دلیل این امر، فعالیت های حقوق بشری جهانی برادر رجوی در خارج کشور بوده است. اما پس از انقلاب و با آشکار شدن اسناد ساواک، دلایل اصلی این امر واضح شد: مسعود رجوی پس از دستگیری شروع به انتقال گسترده اطلاعات به ساواک نموده و با آنان کمال همکاری را نموده بود. در زیر نمونه ای از تک نویسی های رجوی راجع به دیگر اعضای سازمان و همکاری اش با ساواک را می بینید که در آنها، رجوی حتی کروکی آدرس ها را هم کشیده و اعلام کرده است که در هر مورد، چه کسی اطلاعات بیشتر دارد!

متن سند فوق:

[بازجویی از مسعود فرزند حسین شهرت رجوی
محل ضربدر خانه محمد است. کوچه سوم از سمت چپ. درب آبی پلاک آن را نمی دانم. درب بعد از گاراژ قرار دارد.
5-بهمن [بازرگانی]- ترک- اهل آذربایجان- قد متوسط- چهره تقریباً سبزه- سن حدود 26 الی 25- مو: تقریباً مشکی. آدرس او را نمی دانم. از نظر شکلی زیاد شبیه محمد [بازرگانی] است. احتمالاً پسر عموی او باشد یا قوم و خویش نزدیک. یک بار او را در زمستان گذشته به هنگام خروج از وزارت اقتصاد دیده ام. البته نمی دانم که آنجا کار می کرده یا برای انجام کاری رفته بود. محمد بازرگانی باید او را بشناسد.
6-بهروز [علی باکری]: قد کوتاه- سیه چرده- اهل آذربایجان- آدرس نمی دانم- چشم ومو مشکی. به احتمال قوی فارغ التحصیل و مهندس باید باشد. محمد بازرگانی باید او را بشناسد و البته نمی دانم مشخصات او را می داند یا نه.
7- محمد: چهره کشیده، اهل آذربایجان- قد بلند- چشم مشکی، گاه عینک می زد. قبلاً با من  در منزل فیروزیان اطاقی در اجاره داشت. رنگ پوست سفید و سبزه. من او را از همان اوائل می شناختم. و مدتی نقش مسئول مرا داشت. در روز دستگیری ساعت 12:5 با اوقرار داشتم. در مسیر خیابان آریامهر سمت امیرآباد و بالعکس و از امیر آباد سر کوچه بعد از پمپ بنزین به سمت خیابان آریامهر که البته نیامد. هدف ملاقات این بود که بسته ای را که نمی خواستم در خانه حفظ کنم به او بدهم. (منظور خانه خودم است.) بسته حاوی یک سری اسناد و مدارک و اشیائی بود که خودم هم دقیقاً ندیده بودم وافرادی را که برای دستگیری آمدند تمام بسته را توقیف و به ازداشتگاه آوردند. احیاناً مدارک آن از خارج ارسال شده بود. سعید و ناصر، محمد نامبرده مزبور را می شناسند. البته باز هم نمی دانم که تا کجا مشخصات دقیق او را می دانند.
امضا-مسعود رجوی]

 

متن سند فوق:

[بازجویی از مسعود فرزند حسین شهرت رجوی
...
12- اصغر [بدیع زادگان]: نام فامیل او باید ودیعی یا بدیعی باشد. مهندس بود و مهندس شیمی و کارمند یا استادیار دانشکده فنی دانشگاه تهران، قد کوتاه، سیه چرده یا سبزه- مو فلفل نمکی- چشممشکی- ما فقط یک نوع جوهر نامرئی داشتیم که البته از آن بسیا ربسیار کم استفاده می شد و آن گرد سفیدی بود که محلول بود و آن را اصغر به من داد. منزل: در تهرانمنزل خانوادگی داشت. می توانیدآدرس او را از دانشکدهفنی بگیرید. محمد او را می شناخت. ناصر همهمین طور.البته نمیدانم که ناصر مشخصات دقیق او رامی دانست یا ه.
13-اسامیزیر را هم شنیده ام ولی اطلاعدقیق ندارم:
علی رضا-رضا-کریم (کهاسم مستعار فردی به نام محمد بود)-صمد-
14- ضمناً خود در صدد جلب شاگردان و صاحب خانه ام بودمو سعی داشتم که حتی مسئولیتی نظیر گردآوری روزنامه برای کار تبلیغاتی به آنها بدهم (من مسئول تبلیغات گروه بودم( اسامی شاگردذان و صاحبخانه عبارت است از :
1-هوشمند خامنه 2- ابراهیم داور 3- مصطفی ملایری. دو نفر اول دانشجویان سال دوم دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانبودند. و نفر سوم یعنی ملایری دانشجوی دانشگاه آریامهر بود و در طبقه بالای من سکونت داشت. سال درسی او را نمی دانم. کروکی خانه ام [را] که خواسته اید به شرح زیر است: کروکی- محل ضربدر، طبقه اول.
امضا- مسعود رجوی]

 

پاداش همکاری صمیمانه؛ رهایی از اعدام
اینها تنها نمونه هایی از برگه های بازجویی و مقاومت های دلیرانه!! رجوی است. همین مقاومت دلیرانه رجوی موجب شد که مسئولان ساواک، پیش نویس نامه ای را تهیه نمایند و به نصیری ارسال دارند و از همکاری رجوی خبر دهند. ارتشبد نصیری (رئیس ساواک) نیز ضمن تأیید و امضای آن نامه و نامه نگاری با دستگاه قضائی رژیم، رجوی را از «همکاران ساواک» خواند:


 

متن سند فوق:
[به: ریاست اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی (دادستانی)
از: ساواک
مسعود رجوی فرزند حسین
پیرو [نامه] شماره 7611 /312 - [مورخ] 16/9/50
نامبرده بالا که در دادگاه های بدوی و تجدید نظر آن اداره به اعدام محکوم گردیده از همکاران این سازمان [یعنی سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)] بوده که در جریان کشف شبکه سازمان آزادیبخش ایران [در آن زمان هنوز نام مجاهدین خلق انتخاب نشده بود و نام های مختلفی از این دست به گروه مجاهدین خلق اطلاق می شد] همکاری های ارزنده و مؤثری داشته است. مراتب جهت آگاهی اعلام می گردد.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور-ارتشبد نصیری
[تهیه کنندگان پیش نویس:]
رهبر عملیات- محمودی
رئیس بخش 312- ازغندی
معاون اداره یکم عملیات و بررسی- مبینی
رئیس اداره یکم عملیات و بررسی- جوان
28/1/51]

متن سند فوق:
[به: ریاست اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی (دادستانی)
از: ساواک
شماره 655/312
تاریخ: 28/1/51
مسعود رجوی فرزند حسین
پیرو [نامه] شماره 7611 /312 - [مورخ] 16/9/50
نامبرده بالا که در دادگاه های بدوی و تجدید نظر آن اداره به اعدام محکوم گردیده از همکاران این سازمان بوده که در جریان کشف شبکه سازمان آزادیبخش ایران  همکاری های ارزنده و مؤثری داشته است. مراتب جهت آگاهی اعلام می گردد.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور-ارتشبد نصیری
امضا- ارتشبد نصیری
مهر سری]

ولی به نظر می رسد این نامه که (که در آستانه اجرای احکام اعدامِ صادر شده، نوشته شده بود، باعث نشده بود که مقامات قضائی رژیم به ارزش رجوی برای ساواک پی ببرند لذا مسئولان ساواک در فردای همان روز، پیش نویس نامه دیگری نیز تهیه نموده و با صراحت بیشتری از همکاری رجوی با ساواک خبر می دهند. ارتشبد نصیری نیز این را هم تأیید و امضا نموده و می نویسد که رجوی «کمال همکاری را برای شناسایی سازمان مجاهدین خلق» داشته است و لذا مستحق «تخفیف در مجازات» است و نامه را برای مقامات قضائی می فرستد که ظاهراً این بار این نامه کارگشا شده و همکار عزیز ساواک، از اعدام می رهد. تصویر و متن این اسناد که به وضوح از همکاری قطعی رجوی با ساواک خبر می دهد به این قرار است:


 

متن سند فوق:

[به: ریاست اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی (دادستانی)
از : ساواک
درباره مسعود رجوی فرزند حسین
پیرو [نامه] شماره 7611 /312 - [مورخ] 16/9/50
نامبرده بالا که از محکومین سازمان به اصطلاح آزادیبخش ایران وابسته به جمعیت نهضت آزادی است [ همان طور که ذکر شد، هنوز نام مجاهدین خلق برای این گروه انتخاب نشده بود و ضمناً به دلیل آنکه همه مؤسسین این گروه قبلاً عضو نهضت آزادی بودند، ساواک ابتدا گمان می کرد که این گروه به نوعی وابسته به نهضت آزادی است] و در دادگاه تجدید نظر نظامی به اعدام محکوم گردیده بعد از دستگیری در جریان تحقیقات کمال همکاری را در معرفی اعضای سازمان مکشوفه به عمل آورده و اطلاعاتی که در اختیار گذارده از هر جهت در روشن شدن و ضعیت شبکه مزبور مؤثر و مفید بوده و پس از خاتمه تحقیقات نیز در داخل بازداشتگاه همکاری های صمیمانه ای با مأمورین به عمل آورده لذا به نظر این سازمان[یعنی سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)]  استحقاق ارفاق و تخفیف درمجازات را دارد. مراتب جهت استحضار و هر گونه اقدام مقتضی اعلام می گردد.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور- ارتشبد نصیری
تهیه کننده [گان پیش نویس:]
رئیس بخش 312-ازغندی
معاون اداره یکم عملیات و بررسی- مبینی
رئیس اداره یکم عملیات و بررسی- جوان
29/1/51]


 

متن سند فوق:

[به: ریاست اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی (دادستانی)
از : ساواک
شماره 655/312
تاریخ 29/1/51
درباره مسعود رجوی فرزند حسین
پیرو [نامه] شماره 7611 /312 - [مورخ] 16/9/50
نامبرده بالا که از محکومین سازمان به اصطلاح آزادیبخش ایران وابسته به جمعیت نهضت آزادی است و در دادگاه تجدید نظر نظامی به اعدام محکوم گردیده بعد از دستگیری در جریان تحقیقات کمال همکاری را در معرفی اعضای سازمان مکشوفه به عمل آورده و اطلاعاتی که در اختیار گذارده از هر جهت در روشن شدن و ضعیت شبکه مزبور مؤثر و مفید بوده و پس از خاتمه تحقیقات نیز در داخل بازداشتگاه همکاری های صمیمانه ای با مأمورین به عمل آورده لذا به نظر این سازمان[یعنی سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)]  استحقاق ارفاق و تخفیف درمجازات را دارد. مراتب جهت استحضار و هر گونه اقدام مقتضی اعلام می گردد.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور- ارتشبد نصیری
امضا- ارتشبد نصیری]

و این ها نمونه ای است از نفاق کسی که طرفدارانش مدعی بودند «از میان دود و آتش و خون» گذر کرده و بازجویان ساواک از شنیدن نامش وحشت داشته اند.
 


[ شنبه 89/6/13 ] [ 11:11 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 193
بازدید دیروز: 245
کل بازدیدها: 4392533