NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

وطن امروز نوشت:

دبیرکل حزب اعتماد ملی پس از آنکه روز شنبه رئیس جدید شاخه دانشجویان حزب اعتماد ملی را تعیین کرد، دیروز برای بزرگداشت روز دانشجو به دانشگاه صنعتی شریف رفت. دبیرکل حزب اعتماد ملی نخستین فردی است که به‌طور رسمی برای حضور در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده، بنابر همین است که تمام فعالیت‌های وی در شرایط فعلی از دریچه انتخابات نگریسته می‌شود. به همین علت است که خبرگزاری ایرنا روز گذشته مصاحبه مطول مهدی کروبی را با موضوعی کاملا انتخاباتی روی تلکس خود قرار داد. 

کروبی در قسمت‌های ابتدایی این مصاحبه تاکید کرد: «به نفع هیچ کس چه خاتمی و چه مهندس موسوی کنار نخواهم رفت‌». وی حمایت بخش عظیمی از اصلاحاتی‌ها و غیر اصلاحاتی‌ها را علت مصمم بودن خود برای حضور در انتخابات دانست و افزود:‌ با هم که تعارف نداریم! من طرفدار دارم. من در این کشور بوده‌ام و به مردم خدمت کرده‌ام. منت جمهوری اسلامی و امام بر گردن ماست. کروبی در حالی که احتمال مورد قبول قرار نگرفتن نتیجه شورای حکمیت را رد نکرد ،‌ اظهار داشت:‌ حتی ممکن است پس از اینکه شورای حکمیت به کاندیدای واحد رسید، برخی اعلام کاندیداتوری کنند. دبیر کل حزب اعتماد ملی با بیان اینکه «آقای گرامی‌مقدم به عنوان نماینده ما در جلسه، تاریخ بیستم آذرماه را مشخص کرده است»، ادامه داد: تا این تاریخ می‌توان منتظر بود. اگر تا این تاریخ اتفاقی نیفتد، اصل موضوع منتفی می‌شود. چون معلوم می‌شود هدف خاصی پشت آن است. عده‌ای نگران هستند و وقت‌کشی می‌کنند، همانگونه که الان در برخی سایت‌ها مطرح است. عده‌ای هم بالاخره تصمیم می‌گیرند. مهدی کروبی در انتقاد به این بیان که «‌معرفی دیرهنگام کاندیدا یک استراتژی انتخاباتی است»، گفت: عیب این عقیده این است که جمعی را بلاتکلیف و در حال تردید نگه می‌دارد. دبیرکل حزب اعتماد ملی تصریح کرد:‌ اگر خاتمی و موسوی در صورت اعلام آمادگی، به حکمیت بیایند و به هر حال یک کاندیدای نهایی انتخاب شود، دیگر نامزدها باید در تشکیل کابینه و اداره امور نقش داشته باشند و نظارت کنند. رئیس مجلس ششم همچنین درباره ریشه مشکلات اصلاح‌طلبان در حال حاضر گفت:‌ «مشکلات ما در دولت اصلاحات از اینجا نشأت گرفت که عده‌ای رای دوم‌خرداد را به نفع خود مصادره کردند و عده ای از پیشگامان اصلاحات را به بیرون راندند؛ در آن دوره آقای خاتمی اینگونه خواست و ما هم پذیرفتیم اما این دفعه اینگونه نیست».

کروبی در پاسخ به این اظهار نظر که «‌برخی بی‌خبری از جانب کروبی را اینگونه تفسیر می‌کنند که وی به شک و تردید افتاده و از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده است»، گفت:‌ اصلا اینگونه نیست. من قاطع و مصمم هستم و حتی احتمال زیادی دارد سفرهای خود را از همین ماه آغاز کنم. من کارهای خود را طبق معمول انجام می‌دهم. وی بابیان اینکه «هیچ گونه شک و تردیدی ندارم»، اظهار داشت: حتی می‌توانم بگویم پس از آن تشخیص قبلی و اعلام حضور، مصمم‌تر شده‌ام. کاندیدای حزب اعتماد ملی در انتخابات آتی صحبت‌های خود را اینگونه ادامه می‌دهد: معتقدم در اینگونه مواقع، هر کس شک و ریب و نظری برای آمدن یا نیامدن در ذهن دارد، اولا حتی‌الامکان منعکس نکند و روی آن به خوبی فکر کند و مشورت کند.

اگر به این نتیجه رسید که در صحنه حاضر نشود که بحثی جدا دارد؛ اما اگر به این نتیجه رسید که باید در عرصه حاضر شود، آن موقع اعلام کند. هیچ‌کدام که از وضع و صحنه به خوبی مطلع نیستیم! باید قطعا بدانیم این صحنه و رقابت از جهات مختلف بسیار سخت و دشوار است. لذا باید اعلام کند که هست یا نه. اگر احساس تکلیف کند، برای انجام وظیفه می‌آید؛ حال فرقی نمی‌کند نتیجه آن پیروزی یا شکست، رای آوردن یا نیاوردن باشد. کروبی با بیان اینکه «تصمیم گیری در این صحنه‌ها با توجه به فرصت چهار، پنج ماهه تا انتخابات باید سریع‌تر صورت گیرد»،‌ تصریح کرد:‌ هر کس که احساس می‌کند تکلیف دارد، باید تصمیم بگیرد. البته این نظر شخصی من است و به عنوان دستور یا تعیین تکلیف نیست. در این 2دوره حضور داشتم و دیدم این نحوه حرف زدن و معلوم نبودن تصمیم ها، نتیجه خوبی ندارد. عده‌ای علاوه بر طرح موضوع ایجاد شک و تردید در کروبی، معتقد بودند به دلیل زیاد شدن احتمال حضور خاتمی، کروبی کنار کشیده تا شرایط را بسنجد. کروبی این موضوع را هم رد می‌کند و پاسخ می‌دهد: آقای خاتمی برای ما بسیار معزز و شریف است، اما آمدن یا نیامدن آقای خاتمی در تصمیم من اثری ندارد.

رئیس مجلس ششم در دومین دوره مجلس شورای اسلامی که ریاست آن را هاشمی رفسنجانی بر عهده داشت، نایب رئیس بود. وی درباره دیدارهای اخیر خود با هاشمی می‌گوید: آقای هاشمی که چندان در محافل و مراسم نمی‌آید. باید به‌طور رسمی وی را ببینیم. من که به مجمع تشخیص نمی‌روم. وی یاد آور شد که در دیداری با هاشمی درباره کاندیداتوری خود صحبت نکرده است و درباره موضوعات مطرح در آخرین دیدار توضیح می‌دهد: درباره اینکه چه کارهایی باید در انتخابات کرد و مسائل کلی دیگر صحبت کردیم. مثلا من سوال کردم «آمدن در ذهنت هست؟» او گفت: «حتماً نیست. حتی اگر به من بگویند بیا، استدلال می‌کنم نه». وی در پاسخ به این سوال که «در دیدار با هاشمی رفسنجانی درباره آقای خاتمی یا اینکه شما و آقای خاتمی همزمان بیایید، صحبتی شد؟» اظهار داشت: صحبت‌های جدی شد. بحث آن برای بعد بماند. کروبی در توضیح بیشتر گفت: درباره همزمانی حضور ما صحبت‌هایی شد اما هم نظر من و هم نظر آقای هاشمی این بود که من و آقای خاتمی به‌طور همزمان نمی‌آییم. نتیجه این حرف‌ها این بود که باهم نمی‌آییم. نامزد حزب اعتماد ملی درباره این شایعه که «هاشمی به خاتمی گفته است بیاید»، اظهار داشت: نزدیکان آقای هاشمی می‌گویند که آقای خاتمی بیاید اما از آقای هاشمی نشنیده‌ام. با این حال از نزدیکان وی نیز با واسطه یا مستقیما شنیده‌ایم. وی تاکید کرد: آقای هاشمی زیاد وارد این بحث‌ها نمی‌شود. اما آدم می‌فهمد در ذهنش چه می‌گذرد. به من چیزی نگفته است. کروبی در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی گفت: من هیچ وقت نخواهم گفت «رئیس‌جمهور، تدارکاتچی است». من هر کجا بوده‌ام در حد اختیارات قانونی عمل کرده‌ام و از ظرفیت کامل قانون استفاده کرده‌ام. دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه خاطرنشان کرد: این را هم نخواهم گفت که نمی‌گذارند کار کنم، رئیس جمهور اختیاراتی دارد و از آن استفاده می‌کند. استقلال قوا هم قابل قبول است. من ابتدا باید از اختیارات خود استفاده کنم سپس آنجا که در اختیار من نیست ولی نیاز من است باید به سراغ رهبری بروم و از اختیارات ایشان برای حل مشکلات استفاده کنم.

سخنگوی اعتماد‌ملی با بیان اینکه «در یکی از بندها در پیش‌نویس منشور ائتلاف، موضوع نامزدی نامزدها تا تاریخ 20 آذر مورد توافق همه اعضای کارگروه قرار گرفت»، تصریح کرد: بدین ترتیب منشور یا این پیش‌نویس در اختیار گروه‌های موسس ائتلاف قرار گرفت و آقای موسوی خوئینی‌ها جلسه‌ای را تشکیل دادند که هم خود و هم دیگر گروه‌ها ایرادات و اصلاحاتی را در متن پیش‌نویس مطرح کردند و هیچ کدام به بندی از پیش‌نویس ائتلاف که تاریخ اعلام آمادگی نامزدها را مشخص کرده بود اشاره نداشته و اصلاحی مد نظر قرار نگرفت. اسماعیل گرامی‌مقدم با اشاره به اینکه «بر همین اساس برای ‌نخستین‌بار آقای منتجب‌نیا و آقایی از حزب کارگزاران آخرین زمان اعلام نامزدی را اعلام کردند»، تصریح کرد: هنگامی که هیات موسس تشکیل شده است، به اعتبار همین منشور ائتلاف است. بنابراین دیگر این منشور یک پیش‌نویس منظور نمی‌شود؛ چراکه اجرایی شدن هیات موسس به منزله مصوب شدن منشور ائتلاف است. به اعتبار تشکیل هیات موسس تمام مواد این منشور اعتبار دارد و برگزاری جلسات هیات موسس تاکیدی است بر همه مواد آن منشور،از جمله زمان اعلام نامزدی که 20 آذر ماه برای اعلام آمادگی و زمان گزینش نهایی که 22 بهمن ماه است، دستورالعمل قطعی منشور ائتلاف است. با این شرح ماوقع، تفسیر از زمان اعلام نامزدها ممکن است متفاوت باشد، اما نمی‌توان به اصل آن خدشه وارد کرد.


[ پنج شنبه 89/6/25 ] [ 7:34 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 179
بازدید دیروز: 814
کل بازدیدها: 4404885