NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

اگر کسی کمترین بهره ای از اجتهاد فقهی داشته باشد متوجه می شود که حق تصرف مدیریتی با حق تصرف مالکانه کاملاً متفاوت است و بر این اساس هرگز آقایان این حق را ندارند که نسبت به وقف اموال دانشگاه آزاد اقدام کنند آن هم وقف پر مسئله ای که آقایان خودشان و آیندگانشان را بر این مجموعه کاملاً مسلط کنند.
به گزارش پایگاه 598، در پی سخنان اخیر حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی در افتتاح دانشگاه آزاد بابل مبنی بر اینکه وقف دانشگاه ازد صورت گرفته و کسی نمی تواند آن را بر هم بزند، در گفتگوی کوتاه با مهندس عباس سلیمی نمین به بررسی شرایط وقف و وقف کننده پرداختیم.

مهندس سلیمی نمین با اشاره به بحث هایی که در مورد وقف دانشگاه آزاد صورت می گیرد بیان داشتند که: این گونه سخنان و مباحث در اثر نبود نظارت بر اموال عمومی صورت می گیرد و عدم نظارت موجب شده تا نزدیک سه دهه یک اموالی در اختیار افرادی قرار بگیرد که احساس تملک و چسبندگی به اموال عمومی کنند و این احساس تملک امروز در قالب وقف بروز کرده آن هم وقفی که ادامه کنترل افراد خاصی را برای این اموال تضمین کند بیان می شود .

وی افزود: وقف اصولاً از نظر فقهی و عقلی زمانی میتواند از جانب شخص یا موسسه ای صورت بگیرد که حق تملک مالکانه ای بر اموال داشته باشد اگر فردی نسبت به اموال عمومی حق تملک مدیریتی داشته باشد نمی تواند تلقی بر آن کند که مالک بر آن اموال است . در مورد دانشگاه آزاد و اموال آن، هیئت موسس و و هیئت امنا حق تملک مدیریتی دارند به این معنا که می توانند این اموال را بفروشند و جابجا کنند ولی به لحاظ مدیریتی این اجازه را ندارند که در سدد اتخاذ تصمیماتی بر آیند که اموال آن مجموعه را ببخشند. شما اموالی را می توانید وقف کنید که قدرت این را داشته باشید که بتوانید آن اموال را ببخشید چون وقف نوعی از بخشش است و این که از دایره ی هیئت امنا و موسس خارج است.

سلیمی نمین گفت: در مورد سخنان جناب آقای هاشمی که در مسئولین هیئت موسس و هیئت امنا، چهار مجتهد وجود دارند که این خود محل تأمل است، چه کسانی هستند که در این زمینه با وجود داشتن قدرت اجتهاد این بحث بی اساسی را دنبال می کنند این حق تصرف مدیریتی را تبدیل به حق تصرف مالکانه می کنند واگر کسی کمترین بهره ای از اجتهاد فقهی داشته باشد می تواند این معنا را متوجه شود که حق تصرف مدیریتی با حق تصرف مالکانه کاملاً متفاوت است و بر این اساس هرگز آقایان این حق را ندارند که نسبت به وقف اموال دانشگاه آزاد اقدام کنند آن هم وقف پر مسئله ای  که آقایان خودشان و آیندگانشان را بر این مجموعه کاملاً مسلط کنند و این تردید را ایجاد می کند که وقف بهانه ای است برای استمرار تسلط بر اموالی که طی سه دهه گذشته در انها احساس مالکیت در آنها به وجود آمده. من فقط می توانم تاسف خود را ابراز کنم به دلیل اینکه ما وظایف خودمان را در گذشته انجام نداده و نظارت صحیح را بر بخشهای عمومی صورت نگرفته که عده ای این چنین احساس چسبندگی به اموال عمومی پیدا کرده اند و به هر طریق و بهانه ای و با مستمسک قرار دادن فقه و شرع می خواهند این اموال را در اختیار خودشان قرار دهند و این فقط تاسف انسان را بر می انگیزد .

ایشان خاطر نشان کردند که: کار خلاف اصلاً نمی تواند مبنای تحقق یک مسئله ای قرار بگیرد و بگویند نمی شود وقف را برگرداند ، بله اگر کار درستی بود نمی شد وقف را برگرداند اما شما اگر اموال دیگران را وقف خود کنید و بگویید ما وقف کردیم و مادام العمر کنترل این اموال را بر عهده داریم این خود از اساس خلاف است و طبیعی است که وقف آن هم باطل است و وقف اموال عمومی توسط کسانی که حق تصرف مالکانه را ندارند باطل است و از اساس وقفی صورت نگرفته است .

مهندس سلیمی نمین افزود: قطعاً هیئتی که قوه قضائیه تعیین کرده است نظرش را خواهد داد و آنها هم باید با شجاعت با آن برخورد کنندو از این گونه اظهارات هیچ گونه تردیدی به خود راه ندهند و در این مسائل، نظریات افراد نباید مورد توجه قرار گیرد به خصوص افرادی که خود زینفع هستند.


[ یکشنبه 89/7/4 ] [ 3:59 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 84
بازدید دیروز: 245
کل بازدیدها: 4392424