NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
گفت‌وگوی598 با حاج اصغرزراعتی پیرغلام اهل‌بیت(ویژه‌محرم-4):
وقتی می‌گوییم چرا قمه می‌زنید می‌گویند می‌خواهیم روحیه سلحشوری را بین خودمان زنده نگه داریم ولی وقتی داعش 150 کیلومتری نجف اشرف آمد و تمام پادگان‌های نجف از ترس تخلیه شدند و فرار کردند آیت‌الله سیستانی فتوای جهاد دادند زیرا داعش بی‌شرمانه اعلام کرده بود کربلا را می‌خواهیم تخریب کنیم آنهایی که جوانان را به قمه زدن تشویق می‌کردند و ادعای روحیه سلحشوری داشتند همه متواری شدند.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، حاج اصغر زراعتی از جمله پیرغلامان فعال و شناخته شده اصفهانی است که از سن پنج سالگی یعنی از قبل از رفتن به مدرسه پیش منبر بوده است و تا به امروز با وجود گذشت عمر و سن و سال بالایی که دارد همچنان با نیروز و انرژی گذشته در دستگاه امام حسین فعالیت می‌کند و افتخار مدیحه سرایی اهل بیت را نیز دارد. با توجه به ایام سوگواری امام حسین و برپایی دسته‌جات و هیات‌های عزاداری با این پیرغلام اهل بیت گفت‌وگوی داشته ایم که در ادامه می آید.

با توجه به سابقه طولانی حضور در هیات‌های عزاداری و تجربه دوره‌های مختلف بفرمایید چقدر توانسته‌ایم فرهنگ عاشورایی را به نسل جوان  انتقال بدهیم؟

به حمدالله و با عنایت آقا امام حسین  فکر می‌کنم  در این مسیر موفق بوده‌ایم. هرچند فراز و فرودهای زیادی وجود داشته و دارد اما  خوب پیش رفته‌ایم. من خودم سالهای زیادی است مداح حماسی‌خوان هستم. معتقدم اشعاری که برای امام حسین خوانده می‌شود باید به گونه‌ای باشد که اگر یک مسیحی از کنار هیاتی گذشت و صدا را شنید، امام حسین را با آن اشعار بشناسد،  نه این‌ که یا امام را مظلوم و ضعیف و درمانده معرفی کنیم یا خشن و تند بدون منطق، بلکه باید حماسی‌خوان بود و به‌دور از افراط و تفریط امام را معرفی کرد. 

آیت‌الله غروی که استاد خیلی از علمای طراز اول بوده مانند آیت الله مرعشی نجفی، طباطبایی، ‌امام خمینی(ره) و ... دیوان قصاید مراثی فوق‌العاده‌ای دارد که امام حسین را به خوبی معرفی کرده است در اشعار این عالم ربانی  افراط و تفریط  وجود ندارد. ما هفده سال است که از این دیوان ارزشمند و پرمغز استفاده می‌کنیم.دیوان عمان سامانی یا نیر تبریزی همین‌گونه هستند. 

به نظرم باید از آثار معتبر و موثق بهره برد و بدون کم و زیاد از عاشورا بگوییم تا مستمع به خصوص جوان و نوجوان ما که در معرض شبهات مختلف قرار دارد حقیقت را بشنود یکی از راه‌های انتقال فرهنگ عاشورا همین رعایت مطرح کردن مطالب است.

بعضا هیات‌هایی هستند که روح حماسی ندارند و تنها به ظاهر و کمیت هیات اهمیت می‌‌دهند.

بله متاسفانه برخی هیات‌ها هستند که به ظواهر بیشتر اهمیت می‌دهند تا محتوا و کیفیت؛ درحالی‌که هرچند لازم است به اقتضای شرایط  و موقعیت عمل کرد و فعالیت داشت، اما این مجوزی نمی‌شود که هر کاری و هر مدحی در هیات به هرشکل باشد. ما در هیات خیلی تلاش می‌کنیم تا به اقتضای موقعیت کنونی جلسات طولانی نباشد و بیشتر مفاهیم را انتقال بدهیم.

مولفه های یک هیات موفق و تاثیرگذار به نظر شما چیست؟

هیاتی موثر و خوب است که بتواند معارف اهل بیت را بازگو کند. عوامل موثر دراین امر هم  علما و بزرگان  دینی هستند. روحانیون معظم از تفسیر قرآن و معارف اهل بیت و ذکر مصیبت برای ایجاد شور در کنار شعور و معرفت بهره ببرند؛ یعنی از ظرفیت موجود در هیات و عزاداری برای امام حسین برای ایجاد معرفت عمومی استفاده کنند.
 
چرا با وجود فعالیت‌‌های متعدد هیات‌های مذهبی و مجالس دینی در ایام سوگواری امام حسین (ع) بعد از پایان این ایام  اغلب موارد اثرات کمرنگ می‌شود؟

برای این‌که عمدتا در دهه اول مجالس شور انگیز دارند مجالس عزاداری اباعبدالله که هرکس از هر قشری و با هر دیدگاه و موقعیتی که باشد خود را به آن می‌رساند و بهره می‌برد ما خودمان دهه بعدی را دهه شعور نامیده‌ایم که بعد از دهه اول همچنان برنامه داریم منتهی مراتب جلسات و سخنرانی و مداحی کوتاهتر است و لابه‌لای مراسم فیلم دسته و مراسم دهه اول را هم پخش می‌کنیم.

به عنوان پیشکسوت مراحی و روضه خوانی ارتباط مداحان نسل کنونی و قدیمی را چطور می‌بینید؟

جوانان باید از تجربه پیرغلامان استفاده کنند تا بهتر و موثرتر مداحی کنند. پیرغلامان هم می‌بایست تجارب و شناختی که دارند را در اختیار آنان قرار بدهند این پیوند و ارتباط دو طرفه در رشد عزاداری و تاثیرگذار آنها موثر است. ما هم برهمین اساس سعی می‌کنیم تا ارتباط و تعامل این دو قشر مستحکم  باشد و از هم بهره ببرند؛ یعنی جوانان به بزرگترها احترام بگذارند و برگترها هم اشکالات  جوانان را گوشزد و رموز موفقیت  و تجارب خود را در اختیار آنان قرار بدهند کلاس‌هایی هم در این زمینه داریم  تا به اقتضای میلاد یا شهادت اشعار با محتوا و متناسبی بخوانند و با کمک هم باعث رشد هیات شوند.

به نظر شما چگونه می‌توان باعث بصیرت افزایی و بالا بردن معرفت مستمعان پای منبر وعظ  شد تا نسبت به خطراتی که عزاداریها را به هر شکل تهدید می‌کند مطلع شوند؟

بله درست است خطراتی در کمین است مانند شیعه انگلیسی که به جان شیعه افتاده است  و من معتقدم خطرش از داعش هم بدتر است. داعش مردم را می‌کشد در حالی‌ که پرچم لا اله الاالله دارد و الله اکبر سر می‌دهد و بعد اخبار کشتارشان را در سایت‌های مختلف و رسانه‌ها  منتشر می‌کنند تا مردم دنیا را از اسلام بترسانند صهیونیستها هم انسانها را می‌کشند اما آنجا بر عکس است و باعث خشونت علیه صهیونیست می‌شود که به نفع اسلام است درصورتی‌ که حرکت داعش به ضرر اسلام تمام می‌شود. حالا میان شیعیان، ‌غده سرطانی شیعه انگلیسی ایجاد کرده‌اند تا شیعیان را بد نشان بدهند وقتی فیلم و عکس قمه زنی را در رسانه‌ها  پخش می‌کنند کسی که به هر شکل از فیلتر داعش عبور کرده و مسلمان شده ترجیح می‌دهد سنی بماند تا شیعه قمه‌زن و خونریز باشد؛ درحالی‌که وظیفه حوزه‌های علمیه و روحانیون معظم است تا چنین خطری را گوشزد کنند و مردم را آگاه سازند و بصیرتشان بالا برود. 

درباره قمه‌زنی؛ وقتی می‌گوییم چرا قمه می‌زنید می‌گویند می‌خواهیم  روحیه سلحشوری را بین خودمان زنده  نگه داریم ولی وقتی داعش 150 کیلومتری نجف اشرف آمد و تمام پادگان‌های نجف از ترس تخلیه شدند و فرار کردند آیت‌الله سیستانی فتوای جهاد دادند زیرا داعش بی‌شرمانه اعلام کرده بود کربلا را می‌خواهیم تخریب کنیم آنهایی که جوانان را به قمه زدن تشویق می‌کردند و ادعای روحیه سلحشوری داشتند همه متواری شدند پس بنابراین  اینها شیعه واقعی نیستند پول می‌گیرند تا شیعه را نزد جهانیان بد نشان بدهد و تخریب کنند ولی شیعه باید طبق فرمایش امام و رهبر معظم انقلاب  آگاه و بیدار باشد تا فریب دسیسه‌های دشمنان را نخورد و درعین حال تاثیرگذار هم باشد زیرا دشمن از همین شور همراه شعور ما می‌ترسد و مدام توطئه چینی می‌کند.

به نظر شما چقدر مسایل سیاسی در هیات‌ها بازگو شود و اصلا می‌توان فضای معنوی و مذهبی جلسات را امور  سیاسی درهم آمیخت؟

دیانت ما عین سیاست ماست و نمی‌توان و نباید جلسات مذهبی را از امور سیاسی جدا کرد منتهی کلیات بنیادین سیاست نه این‌که از جریان یا حزب وجناح خاصی گفته شود. سخنران‌ها و مداحان هنرمندانه باید به این امور در راستای اتحاد و وفاق ملی بهره ببرند اما وارد جزییات لازم نیست  امام علی مالک اشتر را به مصر فرستاد تا حکومت کند نه وعظ و سخنرانی داشته باشد؛ پس ببینید سیاست با دین همراه است ولی باید مراقب بود تا سیاست‌زده نشویم  چه من مداح و روضه خوان و چه سخنران و واعظ بهتر است از اهل بیت و علما و رهبری در امور مختلف نقل قول کنند و از خودشان چیزی نگویند. ان‌شالله جلسات مذهبی و عزاداری‌های خوب و قوی و پرمغزی داشته باشیم .

[ چهارشنبه 94/7/29 ] [ 12:9 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 367
بازدید دیروز: 245
کل بازدیدها: 4392707