NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

محسن هاشمی در حالی که هدفمند کردن یارانه ها آرزوی دولت های هاشمی و خاتمی بوده است، گفت: اگر پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مترو قادر به پاسخگویی به نیاز مسافران نباشد، شاهد بروز اغتشاشات و شورش‌های اجتماعی خواهیم بود.   

به گزارش فارس، محسن هاشمی رفسنجانی در نشست مطبوعاتی دوازدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: هم اکنون که در آستانه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قرار داریم قطعاً در حیطه حمل و نقل، بهترین وسیله در راستای کاهش آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، افزایش صرفه‌جویی سوخت و افزایش ایمنی، حمل و نقل ریلی است که در کشور جمهوری اسلامی ایران به آن توجه چندانی نشده است.

* برای جلوگیری از بروز تنش‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها، بسترسازی‌های بیشتری نیاز است
وی با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی مشخص و توسعه زیرساخت‌ها برای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها اظهار داشت: توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل برای اجرای این قانون لازم بود قبل از اجرا انجام می‌شد تا در شرایط موجود و پس از اجرای این قانون، تنش کمتری در جامعه ایجاد شود.

‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینکه امسال سال درخواست اجرای قوانین مربوط به راه‌آهن است، اظهار داشت: در دوازدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی به این موضوع توجهی خاص شده است زیرا موضوع اجرای قوانین در واقع همان رعایت عدالت است.

* عدم اجرای قوانین ظلم است؛ رئیس جمهور گفت قانون اجرا نمی‌شود
هاشمی ادامه داد: اگر دولتی مدعی اجرای عدالت است باید قوانین و مقررات را به طور کامل و دقیق اجرا کند زیرا در واقع عدم اجرای قوانین به منزله تبعیض و ظلم به مردم است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه راه‌آهن و قطارهای شهری نیز بر اساس قوانین موجود در کشور ساخته می‌شوند، اظهار داشت: دولت موظف است قوانین را در مورد توسعه این صنعت به طور کامل اجرا کند اما رییس‌جمهور در سال جاری به وضوح اعلام کرد که این قوانین اجرا نمی‌شود.

هاشمی ضمن بیان اینکه روزانه 21 میلیون سفر در کلان‌شهر تهران در حال انجام است، اظهار داشت: 80 درصد این سفرها توسط قشر یارانه‌پذیر انجام می‌شود که لازم است این قشر با وسایل نقلیه‌ای جابه‌جا شوند که به محیط زیست صدمه‌ای وارد نکند، همچنین ایمن و ارزان باشد.

* دولت فقط قوانین را اجرا کند؛ برای توسعه مترو کاسه گدایی جلوی دولت نمی‌گیریم
‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران اظهار داشت: در توسعه قطار شهری، قبل و پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها تمامی کارشناسان و برنامه‌ریزان اتفاق‌نظر دارند و قوه مقننه نیز قوانین پیشرفته‌ای را در این‌باره به تصویب رسانده که اجرای این قوانین خواسته تمامی شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون ظرفیت استفاده از حمل و نقل ریلی در تهران از کل 75 درصد سهمیه جابه‌جایی توسط حمل و نقل عمومی باید 30 درصد باشد، اظهار داشت: طبق قانون باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان در اختیار بخش حمل و نقل عمومی و قسمتی از این بودجه در اختیار بخش ریلی کشور اعم از شهری و غیرشهری قرار می‌گرفت که از این مبلغ امسال تنها یک چهارم آن به حمل و نقل عمومی اختصاص یافت.

هاشمی ادامه داد: به دنبال آن مجلس قانون دیگری را به تصویب رساند که طبق آن نزدیک به دو میلیارد دلار تسهیلات برای کل حمل و نقل ریلی شهری کشور در نظر گرفته شد که نزدیک به یک میلیارد دلار آن برای متروی تهران، 700 میلیون دلار برای متروی کلان‌شهرها و 300 میلیون دلار برای متروی دیگر شهرها در نظر گرفته شده بود که این مبلغ نیز از سوی دولت اختصاص نیافت.

وی ادامه داد: ظاهراً قانون‌های کشوری که در حال ابلاغ است که از طرف رئیس جمهور به قانون‌های شرکتی تعبیر می‌شود.

‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران اظهار داشت: رئیس جمهور در یکی از سخنرانی‌های خود مدعی بود که این مبلغ تسهیلات نباید به متروی تهران اختصاص یابد و جزو حق برخی از معلمان نیز است!
هاشمی با بیان اینکه مبلغ دو میلیارد دلار جزو بودجه نبوده و قرار بود به صورت تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به حمل و نقل ریلی درون شهری اختصاص یابد، اظهار داشت: قوانین به هیچ عنوان در حال حاضر اجرا نمی‌شود؛ ما برای توسعه مترو به دنبال گدایی از دولت نیستیم فقط خواستار این هستیم که قوانین موجود اجرا شود.

* دولت هم در کنار آمریکا به جمع تحریم‌کنندگان متروی ایران پیوست
وی با اشاره به اینکه اجرای قوانین در واقع احترام به حقوق شهروندان است، اظهار داشت: در مجلس‌های گذشته و حدود 4 الی 5 سال پیش به دلیل کمبود بودجه، برای توسعه مترو از فاینانس‌های بین‌المللی استفاده می‌شد اما در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه تحریم قادر به جذب تسهیلات و فاینانس‌های بین‌المللی نیستیم.

هاشمی اظهار داشت: شرکت بهره‌برداری متروی تهران و شهرداری تهران برای مبارزه با تحریم و تثبیت عدم اثر‌ بخشی آن با پیگیری‌های لازم، اجرای قوانین موجود را در این‌باره خواستار شد اما نه تنها قوانین اجرا نشد بلکه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تحریم شدیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه ادامه داد: در حال حاضر متروی تهران تنها با روش‌هایی که در شهرداری تهران اتخاذ می‌شود به مقابله با تحریم پرداخته و به توسعه مسیر ریلی مترو می‌پردازد اما دولت با وجود این همه فعالیت و ایجاد ساختار‌های اساسی که توسط مترو و شهرداری برای احداث ایستگاه و تونل‌ها انجام شده است، تسهیلاتی در راستای خرید واگن به شرکت بهره‌برداری مترو اختصاص نمی‌دهند.

‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با بیان اینکه در حال حاضر متروی تهران هم از سوی استکبار جهانی و هم از سوی دولت ایران تحت تحریم قرار گرفته است، اظهار داشت: این موانع و مشکلات تنها شامل حمل و نقل ریلی درون‌شهری نیست بلکه راه‌آهن نیز با چنین موانعی مواجه است.

* دولت در ارائه مابه‌تفاوت قیمت بلیت مترو‌ بدقولی می‌کند
وی با اشاره به بد‌قولی‌های دولت در ارائه مابه‌تفاوت قیمت بلیت مترو‌، اظهار داشت: در این‌باره قوانینی وجود دارد که باید به اتفاق به آن عمل کرد در مراحلی خاص قانون به مراکز تصمیم‌گیری اجازه می‌دهد هزینه تمام شده را از مردم نگیرد و به ازاء مابه‌التفاوت هزینه تمام شده و قیمت بلیت مبلغی به عنوان یارانه به شرکت مترو تهران اختصاص یابد.
هاشمی اظهار داشت: ما قیمت تمام شده بلیت را به شورای شهر ارایه داده‌ایم بنابراین شورای شهر طی هماهنگی با فرمانداری مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمتی که از مردم دریافت می‌شود را به دولت ارایه می‌دهد تا از سوی دولت به شرکت بهره‌برداری متروی تهران پرداخت شود.

* ایجاد اغتشاش در مترو با وجود بدقولی‌های دولت حتمی است
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته این رقم به سختی از دولت دریافت می‌شد، اظهار داشت: در بودجه سال 89 مطرح شد که برای قطارهای شهری مبلغ 60 میلیارد تومان یارانه اختصاص یابد که هم‌اکنون و پس از گذشته هفت ماه هنوز هیچ مبلغی پرداخت نشده است در حالی که در آستانه اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها هستیم و قطعا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار زیادی به مترو وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: در این شرایط سخت متروی تهران باید پاسخگوی مسافران باشد.

مدیر عامل شرکت متروی تهران با اشاره مجدد به نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: فشار اصلی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو خواهد بود؛ چرا که ناوگان اتوبوس کشور توانایی پاسخگویی به مسافران در شرایط جدید را ندارد.

وی با استناد به این اظهارات، نتیجه‌گیری کرد: در این شرایط اگر مترو نیز قادر به پاسخگویی به مردم نباشد در نتیجه موجب ایجاد اعتشاش و شورش‌های اجتماعی و ناراحتی برای مردم خواهد شد.

هاشمی اظهار داشت: در توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری طبق قانون باید زیربناها توسط شهرداری احداث شود و تهیه تجهیزات توسط دولت صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اظهار داشت: از دوره فعالیت قالیباف در شهرداری تهران (سال 86) تاکنون 46 کیلومتر به 80 کیلومتر خطوط ریلی قبلی افزوده شده است و در حال حاضر 126 کیلومتر خطوط ریلی مترو در تهران وجود دارد.

* عدم همکاری دولت دلیل افزایش مدت زمان اعزام قطارها است
وی با انتقاد از همکاری دولت برای تهیه تجهیزات حمل و نقل ریلی درون‌شهری اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل عدم وجود تجهیزات و عدم همکاری دولت در این‌باره، در تمامی خطوط مترو مدت زمان اعزام قطار‌ها افزایش یافته است و به عنوان مثال در خط کرج که باید هر 9دقیقه یک قطار اعزام شود هم اکنون هر 14 الی 15 دقیقه اعزام قطار داریم.

* احداث تونل 70 کیلومتری البرز به راحتی امکانپذیر است
هاشمی رفسنجانی در خصوص اجرای تونل البرز اظهار داشت: 70 درصد جمعیت ایران در نقاط کوهستانی و کوهپایه‌ای زندگی می‌کنند لذا توسعه تردد ریلی در این شهرها باید از زیر کوهستان‌ها انجام شود که اجرای این امر نیازمند احداث تونل‌های طویل و عمیق است.
‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 تونل ریلی طویل در کل دنیا وجود دارد، اظهار داشت: پس از بررسی‌های همه‌جانبه شرکت بهره‌برداری متروی تهران برای توسعه خطوط ریلی خود و خدمت به شهرک‌های اطراف تهران به این نتیجه رسیدیم که باید تا شعاع 70 کیلومتری تهران، بتوانیم خطوط ریلی را توسعه دهیم؛ در حال حاضر از نقطه لواسان تا شمال ایران تقریبا 70 کیلومتر فاصله است و می‌توان از لواسان با احداث تونل‌های 70 کیلومتری البرز به سواحل زیبای شمال رسید.
هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر دستگاه‌های حفر تونل مترو قادر هستند روزانه 15 متر تونل حفر کنند، اظهار داشت: تعدادی از این دستگاه‌ها می‌توانند طی چهار سال البرز را شکاف داده و مسیر 70 کیلومتری لواسان تا شمال کشور را به صورت تونل‌های ریلی احداث کنند.

وی اظهار داشت: احداث این تونل 70 کیلومتری در زیر البرز به راحتی امکان‌پذیر است و پس از آن با استفاده از قطارهای با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، به راحتی می‌توان طی مدت زمان 20 دقیقه به سواحل شمالی کشور رسید.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان‌های شمالی همگی پی‌گیر احداث این تونل هستند اما لازم است بانک‌ها سرمایه‌گذاری سهامدار شرکتی باشند که این تونل را احداث می‌کنند و مطمئن باشند که بازگشت سرمایه سریع خواهد بود زیرا استقبال از این مسیر فراوان است.

* عدم تأمین اعتبار مشکل اساس آزاد‌راه تهران - شمال است
وی در مورد آزاد‌راه تهران شمال و مقایسه آن با مشکلات احداث تونل البرز اظهار داشت: در حال حاضر توانایی احداث سریع این آزاد‌راه وجود دارد اما مشکل اساسی که آن را با چالش مواجه کرده است عدم پرداخت نقدینگی و تامین اعتبار است.
‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینکه در این مسیر ریلی احداث تونل‌های 5 الی 6 هزار کیلومتری و کمتر بسیار راحت است، اظهار داشت: ما توانایی ساخت این میزان تونل را در کشور داریم و استفاده از چینی‌ها برای اجرای این کار تنها به دلیل فاینانسی است که آنها آورده‌اند؛ واگذاری احداث مسیر به چینی‌ها به خاطر پول، توهین به متخصصان و کارگران داخلی است.

هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت بهره‌برداری متروی تهران مسیر میرداماد تا تجریش را در عمق 90 متری تونل می‌زند و در میان راه نیز ایستگاه‌های متفاوتی ایجاد می‌کند، اظهار داشت: این در حالی است که آزادراه تهران _ شمال تنها 4 تونل بزرگ دارد و بقیه شامل تونل‌های 200 الی 1000 متری است.
وی با انتقاد از عدم توجه دولت به توسعه ریلی کشور، ادامه داد: در تمامی دنیا به مصرف سوخت مالیات اختصاص می‌یابد و از این طریق در زیربناهای ریلی هزینه می‌شود در حالی که در کشور ایران به سوخت یارانه اختصاص می‌یابد و در حالی که به حمل و نقل ریلی هیچ هزینه‌ای اختصاص نمی‌یابد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه اولویت‌های دولت فعلی دولتی پوپولیستی است، اظهار داشت: عدم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بلند‌مدت و اجرای پروژه‌های کوتاه مدت مصداق همین روحیه است.


[ پنج شنبه 89/7/22 ] [ 7:27 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 111
بازدید دیروز: 574
کل بازدیدها: 4401899