NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

واکنش رئیس و برخی از نمایندگان مجلس در مورد اعلام نظر نهایی شورای نگهبان پیرامون حدود اختیارات قوا شائبه گروکشی برای اجرایی نشدن تدبیر مؤثر رهبر انقلاب در این زمینه را ایجاد کرده است.

به گزارش رجانیوز، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه در نشست خبری خود ا اشاره به جلسات کاگروه حل اختلاف مجلس و دولت اعلام کرد: 18 جلسه به غیر از جلسات حاشیه ای در این زمینه میان نمایندگان دولت، مجلس ، شورای نگهبان و برخی از اساتید برگزار شد که این جلسات به صورت هفتگی ادامه داشت.
 
وی با بیان این که در نهایت پیشنهادات این جلسات در نامه ای تقدیم رهبر معظم انقلاب شده است اظهار داشت که این کارگروه تنها پیشنهادات را مطرح کرده و ادامه کار منوط به نظر رهبر معظم انقلاب و سپس دستگاه هایی که باید نظارت کنند، می باشد.
 
سخنگوی شورای نگهبان که به مواردی از جزئیات ارائه شده به رهبر انقلاب اشاره می‌کرد، افزود که رییس جمهور حق دارد راجع به نقض اصول قانون اساسی از طرف سایر قوا سوال کند، تذکر دهد و پیگیری نماید.

کارگروه مشترک دولت، مجلس و شورای نگهبان حدود شش ماه قبل و پس از بروز برخی اختلافات میان قوا که رفته رفته در حال تبدیل شدن به شکاف‌های عمیق ناشی از برداشت‌های متفاوت از قانون اساسی بود، با دستور رهبر انقلاب تشکیل شد.

 
برخی ابهامات در قانون اساسی در مورد اختیارات قوا که از دوره بعد از بازنگری قانون اساسی در سال 68 تاکنون وجود دارد که هر چند وقت یک بار، موجب بروز اختلافات بعضاً جدی می‌شد. راهکار ابهام‌‎زدایی یا اصلاح قانون اساسی است و یا تنظیم روابط میان قوا بر اساس اصل 110. بر این اساس رهبر انقلاب بر مبنای اصل 110 قانون اساسی که تنظیم روابط میان قوا را برعهده رهبری قرار داده، به شورای نگهبان دستور دادند که کارگروهی تشکیل شود و نظرات برای جمع بندی نهایی به ایشان ارائه شود.
 
با این حال، به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس که به گفته شهاب الدین صدر نمایندگان قوه مقننه در کارگروه نبوده‌اند، یعنی برای عضویت آن‌ها در کارگروه رأی‌گیری نشده بوده و عیل لاریجانی خود آن‌ها را برای عضویت در کارگروه معرفی کرده بود، به اتفاق جمع دیگری از نمایندگان در صدد نوعی گروکشی در مقابل این تدبیر مؤثر رهبری هستند.
 
در جلسه امروز (دوشنبه) مجلس، علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده  داشت، بر خلاف آیین‌نامه داخلی که تذکرات باید در مورد دستور جلسه باشد، اجازه بیان تذکر و توضیح در مورد اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را داد و پس از آنکه از احمد توکلی خواست در زمینه نظر نمایندگانش در کارگروه توضیح دهد، اضافه کرد که اظهارنظر کدخدایی را قبول ندارد. توکلی نیز گفت که "این نظرات، مربوط به آیت‌الله جنتی است نه کارگروه". این در حالی است که رهبر انقلاب اساساً شورای نگهبان را مأمور جمع بندی نظرات برای ارائه به ایشان کرده بودند و چنانچه برخی نمایندگان خاص دارای زاویه مشخص با دولت، بخش‌هایی از این نظرات را نمی‌پسندند، گروکشی و جوسازی در قبال آن‌ها مشابه زیر میز زدن پس از یک باخت سیاسی است.
 
نوع رفتار رئیس مجلس در جلسه امروز البته واکنش تعدادی از نمایندگان را نیز در پی داشت. ایرنا در این زمینه نوشت:
 
پس از توضیحات احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و یکی از نمایندگان خود در کارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس محمد کریم شهرزاد نماینده اصفهان اخطار قانون اساسی داد.
 
وی با استناد به اصل 110 قانون اساسی گفت: رفع اختلافات قوای سه گانه از شئونات رهبری معظم انقلاب است و همان طور که دوستان در توضیحات خود اشاره کردند موضوعیت این بحث از آنجا ناشی می‌شود که اختلاف بین دولت و مجلس پیش آمد و از رهبر معظم انقلاب کسب تکلیف شد و ایشان نیز این مطلب را به مرجع خاصی ارجاع فرمودند. این مرجع نیز با اتخاذ تدبیری جلساتی را برگزار کرد و گزارشی را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کند.
 
این نماینده اصولگرا یادآور شد که نظیر این مساله هفته های گذشته در مورد دانشگاه آزاد اسلامی پیش آمد بنابراین بعد از این مراحلی که طی شده هر نوع پیشداوری از طرف هر یک از اعضای این کارگروه وجهی ندارد.
 
شهرزاد تصریح کرد که اگر این گزارش تقدیم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شد و ایشان این گزارش را تنفیذ فرمودند قوا موظف هستند با راهکارهای مربوطه که پیش بینی می‌شود تبعیت کنند و آن را عملیاتی کنند.
 
وی تاکید کرد: اگر اختلافی نبود اصلا مطلبی پیش نمی آمد و مساله ارجاع نمی‌شد بنابراین باید منتظر بود و ببینیم نظر رهبری چه خواهد بود و همان را همه باید تبعیت کنند.
 
در این هنگام علی لاریجانی رییس مجلس نیز این اظهارات نماینده اصفهان را تایید کرد و گفت: اصل موضوع همین است اما در مصاحبه اعلام کردند که نظر کارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس این است اما این نظر کارگروه نبوده است.
 
وی تصریح کرد که کدخدایی نظر آیت الله جنتی را بیان کرده و نمایندگانی که از مجلس در این کارگروه شرکت داشتند نظرات خود را مکتوب ارایه داده اند اشکال این است که هم اکنون نظر شورای نگهبان را به عنوان نظر کارگروه اعلام کرده اند.
 
پس از این سخنان، حمیدرضا فولادگر دیگر نماینده اصفهان نیز اخطار قانون اساسی و تذکر آیین نامه ای داد.
 
وی با استناد بند 7 اصل 110 قانون اساسی گفت: دقیقا بحث ما نیز همین است به دلیل این که رهبر معظم انقلاب موضوع را به آیت الله جنتی ارجاع کردند و این کارگروه تشکیل شد طبیعی است تا هنگامی که این گزارش پس از استحضار رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ نشود موضوعیت ندارد.
 
وی یادآور شد که بخشی از پیشنهادها در این کارگروه مربوط به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس است که باید قانونی طی شود و بخشی دیگر نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام باز می‌گردد که مسوولیت سیاستگذاری را برعهده دارد اگر غیر از این دو حالت باشد یعنی غیر از بحث اصلاح قانون و اصلاح سیاست‌ها باشد حکم حکومتی خواهد بود که موجب اصل 110 قانون اساسی حکم حکومتی برای همه فصل الخطاب و قابل استناد است.
 
در این هنگام علی لاریجانی از نمایندگان خواست که عبور کنند و وارد رسیدگی به لایحه برنامه پنجم شوند اما حسن نوروزی نماینده رباط کریم و دیگر نماینده اصولگرای مجلس هشتم اصرار بر بیان تذکر داشت.
 
وی با تبریک میلاد باسعادت امام هادی (ع) گفت: در آستانه عید غدیر روز وحدت مسلمین قرار داریم ما اصلا از هیات رییسه و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس توقع نداشتیم به این مسایل دست بزنند.
 
وی با استناد به مواد 17، 23 و 182 آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: ماده 182 آیین نامه تاکید دارد که در صورتی که نمایندگان نسبت به اجرای آیین نامه داخلی مجلس تخلفی را که مربوط به همان جلسه باشد را مشاهده کنند حق دارند بلافاصله مورد تخلف را با استناد به ماده مربوطه بدون خروج از موضوع حداکثر ظرف سه دقیقه تذکر دهند و اگر مربوط به آن جلسه نباشد بعد از نطق و یا پایان جلسه قبل از اعلام ختم آن حداکثر ظرف سه دقیقه تذکر دهد.
 
این نماینده اصولگرای مجلس هشتم تصریح کرد: امروز این مطالبی که در مجلس مطرح شد و تیتر برخی از روزنامه ها بود که چهار نفر تصمیم گرفتند این مطالب را بیان کنند و سخنگوی هیات رییسه این مطالب را مطرح کرد متاسفانه رییس مجلس نیز بیان می‌کند که حق است کجا ربطی به برنامه امروز مجلس و رسیدگی به لایحه برنامه پنجم دارد.
 
اما لاریجانی که خود از احمد توکلی خواسته بود در این زمینه توضیح دهد، در پاسخ به این تذکر گفت: من بارها به دوستان اعلام کردم که تذکراتی که مربوط به دستور جلسه است را مطرح کنند اما وقتی که این مطلب را کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرده و محسن کوهکن تذکر می‌دهد من که رجال الغیب نیستم این مطالبی که مطرح می‌شود باید پاسخ داده شود.
 
وی ادامه داد: این که آقای کدخدایی مطرح کرده، این نتیجه کارگروه نبوده است نمایندگان باید این مطلب را بدانند شما که نمی‌توانید حق را ضایع کنید این مطالب که به عنوان تخاصم نیست که شما می‌فرمایید روز عید وحدت است وقتی موضوعی را دیگران مطرح می‌کنند مجلس باید پاسخ آن را بدهد.
 
وی افزود: بنده نیز برای این که نمایندگان روشن شوند که چهار نماینده‌ای که در این کارگروه شرکت کردند حامل این نظرات نبوده‌اند اجازه دادم مطالب مطرح شود.
 
لاریجانی خاطر نشان کرد: این حق است و این باید گفته شود دوستان نظرات خود را مطرح کردند اما این نظرات ما نیست ما نظرات خود را گفتیم.
 
واکنش‌ها به زیر میز زدن سیاسی برخی نمایندگان البته بعد از خروج لاریجانی از مجلس نیز ادامه داشت، به طوری که پس از قرار گرفتن صدر نایب رئیس دوم مجلس در کرسی ریاست، ستار هدایتخواه اخطار و تذکر خود را مطرح کرد که نایب رییس دوم مجلس اعلام کرد که چهار نماینده ای که در جلسات کارگروه رفع اختلافات دولت و مجلس شرکت می کردند منتخب رییس مجلس بودند نه نمایندگان مجلس.
 
هدایت خواه در تذکر خود با اشاره به مباحث مطرح شده در آغاز جلسه علنی امروز مجلس آن را مغایر شان و جایگاه مجلس دانست و گفت: در این تذکرات و نیز گزارشی که به صورت مکتوب بین نمایندگان توزیع شد اسامی چند نفر به عنوان نمایندگانی که از سوی مجلس در این گفت و گوها شرکت کردند آورده شد.
 
وی افزود: نماینده ای که از طرف مجلس در این مذاکرات صحبت می کند کسی است که توسط صحن علنی مجلس انتخاب شود در حالی که این افراد منتخب مجلس نیستند بلکه منتخب رییس مجلس بودند.
 
این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: نماینده منتخب مجلس باید در صحن علنی مجلس انتخاب شود تا نماینده همه جریان ها و افکار داخل مجلس باشد در حالی که این افراد نماینده یک جریان داخل مجلس هستند.
 
هدایتخواه مباحث مطرح شده در تذکرات صبح نمایندگان در خصوص کارگروه رفع اختلاف دولت و مجلس را مغایر اصل 110 قانون اساسی دانست و گفت: این مساله با الزام نمایندگان مبنی بر تبعیت از فرامین ولی فقیه نیز مغایرت دارد و با شان مجلس نیز ناسازگار است.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: ولی فقیه این موضوع که از تریبون های عمومی مباحثی مطرح شود که اختلافات را دامن بزند؛ حرام اعلام کردند. آیا باید در صحن علنی مجلس مطالبی مطرح شود که اختلافات را دامن بزند و خلاف نظر ولی فقیه باشد و شان و جایگاه مجلس را در تبعیت از ولی فقیه در افکار عمومی پایین بیاورد؟
 
وی از رییس جلسه خواست تا به نمایندگان تذکر دهد تا از این اتفاقات در صحن علنی مجلس تکرار نشود.
 
"سیدشهاب الدین صدر" نایب رییس دوم مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار و تذکر اظهار داشت: این افراد به عنوان نمایندگانی از طرف رییس مجلس به آن کارگروه معرفی شدند و بر این اساس این افراد از طرف مجلس نمایندگی نداشتند که برای این کار رای گیری صورت گیرد. همه نمایندگان مجلس خود را ملزم به قانون اساسی و فرامین و دستورات رهبر انقلاب می دانند و پس از اعلام نظر قطعی ایشان همه نمایندگان از آن اطاعت خواهند کردند.

 


[ سه شنبه 89/9/2 ] [ 8:3 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 366
بازدید دیروز: 588
کل بازدیدها: 4450441