NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

اماراتی ها با افزایش جزایر خود به دنبال افزایش حریم آبی و به تبع آن تغییر نام خلیج همیشه فارس هستند. تا به امروز سواحل خود را به صورت مجازی، 2 تا 3 برابر کرده اند و ادامه این روند همانقدر که به سود عرب ها است، به ضرر ایران و ایرانی است.سال هاست که ساکنان شیخ نشین امارات، با هدف افزایش سرمایه، تصرف حریم آبی و عربی کردن نام خلیج همیشه فارس، از طریق خشکاندن آب و ساخت جزایر مصنوعی، حیات را در آب های خلیج تا ابد فارس به خطر انداخته اند.
جوان آنلاین نوشت: اماراتی ها با هدف افزایش سواحل آبی خود و رقابت با ایران در این خصوص، به افزایش قارچ گونه جزایر خود می پردازند که این خاکریزی ها، تخریب 100 درصدی حیات را در خلیج فارس به دنبال دارد.
فروش جزیره مصنوعی به دیوید بکام
ماجرا از آنجا آغاز شد که چندین سال پیش، شیخ نشین امارات (دبی)، تصمیم گرفت بخش هایی از سواحل جزیره نخل را توسط چندین پیمانکار مشهور غربی، خاکریزی کند و در راستای آن جزایری ایجاد شد که به قیمت های کلان به بزرگ ترین ثروتمندان و مشاهیر دنیا مانند «دیوید بکام» فوتبالیست مشهور فروخته شد. محمد درویش کارشناس محیط زیست در این باره به «جوان» گفت: آب های خلیج فارس، بین المللی هستند و همه کشورها باید به حریم آن احترام بگذارند و هر نوع توسعه ای که حریم آن را به خطر می اندازد، برای کشورهای همسایه آن ممنوع است.
تخریب ارزشمندترین اکوسیستم دریایی دنیا
به گفته درویش، اماراتی ها خاک موردنظر برای ساختن جزایر را از رسوبات بسیار ریزدانه کف خلیج فارس استخراج کرده اند و با تزریق آن در نزدیک سواحل دبی، جزایر مصنوعی سر از خاک بیرون آوردند. پس از زلزله بم این تصور برای عرب ها پیش آمد که امکان رخداد این زلزله، در سواحل امارات نیز وجود دارد و در صورت بروز این اتفاق و حرکت ریزدانه هایی که جزیره را شکل داده اند، کلیه سازه های مستقر بر جزایر در آستانه نابودی قرار می گیرد. به همین دلیل، برای استحکام جزیره ها، رسوب را وارد جزایر کردند و با استفاده از تاکتیک های گران قیمت ایجاد لرزه های مصنوعی، فضاهای خالی میان ریزدانه ها را پر کردند. فعالیت ماشین آلات و استخراج ریزدانه ها از کف دریا، آسیب های بسیار زیادی بر پیکره خلیج فارس که به دلیل داشتن صخره های مرجانی، ارزشمندترین اکوسیستم دریایی دنیا است، وارد ساخت.
گمراه سازی با تصاویر دروغین حیات زیر جزایر مصنوعی
در این زمان بود که دولت امارات برای گمراه کردن افکار عمومی و تبرئه خود از اتهامات احتمالی، اقدام به پخش فیلم هایی از وجود حیات جانوری در زیر این جزایر کرد. این عمل در حالی صورت گرفت که بنابر اظهارات درویش، تصاویر یاد شده، پیش از مسکونی شدن جزایر گرفته شده بود و هنوز فاضلاب، زباله و آلودگی های صوتی و دیداری که در کوتاه ترین زمان حیات آبزیان را از بین می برد، خبری نبود. این پیشروی در حریم دریا در مقطعی از زمان به دلیل بحران های اقتصادی، کاهش پیدا کرد اما اخیرا زمزمه های در خصوص آغاز دوباره این پروژه ها به گوش می رسد.
پیامد: مرگ زیست بوم خلیج فارس و گستردگی طوفان های گرد وغبار
ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس علاوه بر نابودی زیستگاه های دریایی، باعث کاهش کیفیت آب خلیج، تبدیل بخش هایی از حریم دریا به خشکی، کاهش ظرفیت گرمایی ویژه منطقه و خشک تر شدن اقلیم آن و افزایش طوفان های گرد و غبار می شود. درویش دراین باره معتقد است به کارگیری سرمایه های کلان برای ایجاد جزایر مصنوعی در حالی صورت می گیرد که تنها قشر بسیار محدودی از مردم دنیا از آن بهره مند می شوند و در ازای آن عوارض اقلیمی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری گریبانگیر جمعیت کثیری از مردم می شود که از این مشکلات اجتماعی، اقتصادی می توان به بیکاری عظیم ماهیگیران جنوب کشور اشاره کرد.
هدف نهایی: تثبت نام جعلی «خلیج ع-ر-ب-ی»
به باور این کارشناس محیط زیست، از آنجا که محیط جزایر مصنوعی امارت نیز به عنوان حریم آبی این کشور محسوب می شود و یکی از دلایل نام گذاری خلیج فارس به دلیل دارا بودن وسیع ترین حریم آبی این خلیج، توسط ایران است، اماراتی ها با افزایش جزایر خود به دنبال افزایش حریم آبی و به تبع آن تغییر نام خلیج همیشه فارس هستند. تا به امروز هم اماراتی ها توسط ساخت این جزایر، سواحل خود را به صورت مجازی، 2 تا 3 برابر کرده اند و ادامه این روند همانقدر که به سود عرب ها است، به ضرر ایران و ایرانی است.
«کیش» هم مات می شود!
این ماجرا وقتی اسفناک تر می شود که بدانیم سرمایه گذاران تا جایی پیش رفته اند که پیشنهاد ساخت جزایر مصنوعی در اطراف جزیره کیش را به طرف ایرانی خود نیز دادند و این در حالی است که به گفته درویش، 70 درصد از مساحت جزیره کیش هنوز بکر است و هیچ سازه توریستی در آن قرار ندارد. اعتبارات ساخت جزایر مصنوعی در اطراف کیش در حالی از سوی مسئولان کشور تصویب شده است که این جزیره دارای کم نظیرترین زیستگاه مرجانی و گونه های آبزی در خلیج فارس است که ساخت جزایر مصنوعی، حیات دریایی را برای همیشه نابود می کند. از سوی دیگر، ایران باید به جای سرمایه گذاری در خصوص ساخت جزایر مصنوعی، این سرمایه را در ساخت و ساز قسمت های بکر جزیره کیش به کار گیرد.
بی توجهی مدیران به ساخت جزایر در خلیج فارس
به گزارش «جوان»، افزایش حریم دریایی مجازی توسط اماراتی ها و خسارات جبران ناپذیر بر زیستگاهی آبی در خلیج فارس در حالی صورت می گیرد که طرف ایرانی سعی چندانی در پیگیری فعالیت های غیرقانونی طرف اماراتی خود ندارد! به گفته درویش، به رغم تلاش های رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، باز هم ایران آن طور که باید و شاید در دفاع از حقوق خود در مقابل تجاوز اماراتی ها به حریم خلیج فارس، فعال نبوده است. حضور نیافتن بازرسان سازمان ملل در این منطقه و ارائه نشدن گزارش این فاجعه زیست محیطی در صحن این سازمان، نشان دهنده پیگیری نکردن طرف ایرانی است. این در حالی است که پیگیری مداوم مشکلاتی مشابه در خلیج مکزیک ارائه چندین گزارش بین المللی باعث شد امریکا آن را بزرگترین ضایعه زیست محیطی قرن بنامد.
امارات باید خسارت بدهد
نابر اظهارات درویش، مسئولان ایرانی باید با استفاده از اهرم ها و کنوانسیون های بین المللی دنیا را به فاجعه عرب ها آشنا کنند و اماراتی ها به عنوان تجاوزگران به زیستگاه خلیج فارس معرفی شوند و نه تنها از ادامه فعالیت ها تخریبگرانه خود بازداشته شوند، بلکه خسارت اعمال خود را به تمام کشورهای دارای حریم آبی در خلیج فارس بپردازند.


[ شنبه 90/1/27 ] [ 12:51 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 7095
بازدید دیروز: 2795
کل بازدیدها: 4433233