NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

سید محمد خاتمی این روزها دور جدیدی از فعالیت های سیاسی اش را آغاز کرده و آنچنان که از گفته هایش بر می آید در حال تلاش و رایزنی برای هموار کردن زمینه بازگشت خود و جریان متبوعش به عرصه سیاسی کشور است؛ همان موضوعی که از دید حامیان انقلاب اسلامی نیازمند شروطی است.آقای خاتمی در آخرین اظهاراتش که روز یکشنبه در جمع تعدادی از جوانان اصلاح‌طلب بیان شد، به نوعی هم نظام را تهدید و هم از آن مطالبه گری کرده است. 
رئیس بنیاد باران در این دیدار عنوان کرده است که "ایستادن در برابر اصلاح‌طلبان و تلاش برای خارج کردن آنان از صحنه" دارای پیامدهایی منفی است. وی البته در ادامه اصلاح طلبان را به دو دسته تقسیم کرده و منظور خود را "اصلاح طلبان" واقعی دانسته است. 
خاتمی رایج شدن "دروغ و ناکارآمدی و هدر رفتن سرمایه‌های ملی و نادیده انگاشتن حقوق اساسی مردم و بی اعتبار شدن قانون، به خصوص قانون اساسی و مهجور ماندن بخش‌هایی که به حقوق ملت مربوط است" را از پیامد های غیاب اصلاحات، پرهیز از انتخابات آزاد و محدود کردن اصلاح‌طلبان واقعی دانسته است که می تواند "موجب دلسردی و حتی بدبینی بخش‌های مهمی از جامعه" شود.
تهدیدهای  خاتمی در ادامه سخنانش چهره شفاف تری پیدا کرده است به طوری که می توان خلاصه کلام او را این گونه بیان کرد: اصلاح طلبان را حذف نکنید زیرا در غیر این صورت باید منتظر تلاش دست کم عده ای از آنان برای سرنگونی نظام بود.
محمد خاتمی در این باره می گوید: حذف اصلاح‌طلبان می‌تواند، موجب نوعی یأس و ناامیدی از کارآمدی اصلاحات گردد و زمینه رشد بینش‌ها و گرایش‌هایی را فراهم آورد که راهکار را قهر انقلابی می‌دانند و گرایش‌هایی که به تغییر نظام می‌اندیشند و تجربه نشان داده است که این گرایش‌ها اگر غلبه پیدا کنند بر ناامنی می‌افزایند و هزینه‌های فراوانی را به جامعه تحمیل می‌کنند و خود نیز در صورت غلبه به قدرت‌های جباری مبدل می‌شوند که عرصه را بر جامعه تنگ می‌کنند.
این سخنان تهدید آمیز، در حالی از سوی آقای خاتمی بیان می شود که بی توجهی او و افراطیون جریان اصلاحات به رای مردم، قانون اساسی و نیز همسویی با غربی ها در سال ?? بود که احتمال حذف سیاسی این جریان را افزایش داد.
با این حال مسئولان ارشد نظام تاکید کردند که راه بازگشت فعالان آشوب های سال ?? به عرصه سیاسی کشور باز است؛ البته به شرط اعلام برائت رسمی از جریان آشوب.
آقای خاتمی که به نظر می رسد تنها راه ادامه فعالیت سیاسی مطلوب را حضور مجدد در داخل نظام می داند، گرچه سخنانی دوپهلو درباره افراطی گری های جریان آشوب بیان کرده اما هرگز حاضر به اعلام صریح آن نشده و حتی کم و بیش ادبیات طلبکارانه خود را نیز حفظ کرده است.
 به طوری که رئیس بنیاد باران در ادامه سخنان دیروز خود به تشریح مطالبات اصلاح‌طلبان از نظام پرداخته و بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد در ایران تاکید کرده است.
وی همچنین گفته است: «انتخابات مطلوب و سالم در هر مقطعی آن است که به بهانه احراز صلاحیت، بخش‌های مهمی از جامعه و آنان که به هر حال با سلیقه‌ای متفاوت هستند و برای بهبود وضع مملکت و در جهت تأمین مصلحت و خواست‌های ملت دارای نظر، انتقاد و اعتراض هستند از حضور در عرصه منع و محدود نشوند.»
آقای خاتمی البته توضیح نداده است اگر او و جریان متبوعش به انتخابات آزاد، قانون و رای مردم التزام و دارد، علت لشکر کشی خیابانی آنان علیه انتخابات باشکوه خرداد ?? و بی توجهی به راهکارهای قانونی چه بود؟ 
پاسخ این سوال روشن خواهد کرد که آقای خاتمی و همراهانش اکنون نه تنها در موضع شرط گذاری و مطالبه گری از نظام و مردم نیستند که حتی اگر زمینه بازگشت سیاسی آنان فراهم شود، باید نسبت به تکرار نشدن وقایع تلخ سال ?? هم تضمین بدهند چرا که کارنامه سوال برانگیز آنان اجازه اعتماد بدون تضمین را نخواهد داد.


[ سه شنبه 90/3/3 ] [ 10:34 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 218
بازدید دیروز: 588
کل بازدیدها: 4450293