NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

اینجور درّه ایجاد کردن بین حرف‌های یک مجموعه، تنها راه را برای کسانی که این وسط منتظرند تا به هر وسیله‌ای حرف‌شان را به کرسی بنشانند و از آب گل آلود ماهی بگیرند باز می‌کند. نمون? بارز این افراد، آقای علی مطهری است که انگار مترصد به وجود آمدن چنین حوادثی بوده و بلافاصله از اختلاف دیدگاه مشروح در بالا، برای تخطئه مجدد دولت استفاده کرد و...یکی دو ماهی است که بحث قدیمی تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها دوباره داغ شده و اگر هر روز نه، هر از چند وقت یک‌بار اخباری در این‌باره می‌شنویم. یکی از انجام آن و قاطعیت دولت در عملی کردن این طرح صحبت می‌کند و دیگری از بی‌خاصیت بودن طرح مذکور و مخالفت با آن دم می‌زند. بولتن نیوز هم به اندازه‌ی وسع‌ش سعی کرده‌ در چند روز گذشته به ابعاد مختلف این طرح اشاره کرده و نقاط تاریک و روشن آن را معرفی کند. اما در گرماگرم این منازعات، اتفاق عجیبی افتاده که جای تأمل فراوان دارد. و آن تناقض گفتاری بین شخص محترم رئیس جمهور و وزیر محترم وزارت علوم است.

کامران دانشجو، وزیر محترم وزارت علوم در روز سه شنبه در اولین نشست فرهنگی اجتماعی روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی درباره طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و نظر مثبت مراجع عظام درباره انجام آن سخن گفته و بیان کرد: «آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی آملی و سایر مراجع اختلاط دانشجویان دختر و پسر را مذموم شناخته‌اند.»
  
  

 

دانشجو با اشاره به اینکه از نظر مراجع تقلید اختلاط حرام است، تاکید کرد: «مراجع تقلید بر این امر تأکید دارند که اختلاط زنان و مردان حرام است اما مخالفان طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها معتقدند که چرا رؤسای دانشگاه‌ها وارد این موضوع شدند و در پاسخ به آنها باید گفت پس چه‌کسی باید در این موضوع ورود پیدا کند؟»

وزیر علوم افزود: «اگر امکاناتی وجود داشته باشد که دانشجویان دختر و پسر در کلاس‌های جداگانه تحصیل کنند، چه اشکالی پیش می‌آید؟ آیا مخالفان این طرح می‌میرند؟»

وی با اشاره به اینکه برخی افراد در برنامه‌ها حتی از BBC     و صدای آمریکا بهتر علیه اسلامی شدن دانشگاه‌ها و به نفع اختلاط صحبت می‌کنند، خاطرنشان کرد: «نگاه ما به نظرات مراجع تقلید است. ما آموزه‌های دینی را از این مراجع آموخته‌ایم. من فکر می‌کردم که با نظراتی که مراجع تقلید دادند، مخالفان این طرح خجالت بکشند اما باز هم مطالبی علیه اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند و نظر مراجع برایشان فرقی نمی‌کند.»

 

اما هنوز بیش از یک روز از اظهار نظر وزیر علوم نگذشته بود که جناب آقای رئیس جمهور نسبت به نظر وزیر کابینه اش واکنش نشان داده و در نامه ای خطاب به وی و وزیر علوم، دقیقا موضعی متضاد با او گرفت.

در بخشی از این نام? رئیس جمهور آمده است:

«شنیده شده است که در برخی دانشگاه ها، رشته ها و کلاس های تک جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می گردد    .     ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیر عالمانه جلوگیری شود    .    »

فارغ از اینکه مقاصد و اهداف جناب آقای احمدی نژاد در اتخاذ چنین موضعی چه بوده، این مسأله بسیار مهم است که چنین مواضع متضاد در کابینه دولت که در حقیقت اعضای یک پیکرند به مرور می تواند در مرتبه اول باعث تضعیف وزرای دولت و در مرتبه ثانی موجب ضعیف و نحیف شدن خود دولت محترم بشود. شاید چنین موضوعاتی که البته اولین بار هم نیست و مسبوق به سابقه است تنها در دولت آقای احمدی نژاد اتقاق افتاده و در حالی که شخص رئیس جمهور باید مدافع تام و تمام وزرای خود باشد به صورت علنی و رسانه ای به انتقاد از آنها می پردازد. در حقیقت اعضاء کابینه دولت، حکم افراد یک خانواده را دارند که پدر خانواده باید محرم اسرار بوده و اگر بر فرض ملاحظه کرد که یکی از افراد خانواده، دچار اشتباهی شده است در ابتدا سعی کند آن اشتباه را در همان داخل خانه حل و فصل کند.

به نظر می رسد جلسات هیات دولت که به صورت هفتگی برگزار می شود محلی است برای «اجماع نظر» اعضای محترم هیات دولت پیرامون مسائل روز جامعه تا خدای نکرده دچار تفرق و تشتت آراء نشوند. جناب آقای رئیس جمهور نیز می توانستند مخالفت خود با این موضوع را در همین جلسان هفتگی و یا حتی به طور خصوصی و به دور از جار و جنجال های رسانه ای بیان کنند.

بدیهی است اینجور درّه ایجاد کردن بین حرف‌های یک مجموعه، تنها راه را برای کسانی که این وسط منتظرند تا به هر وسیله‌ای حرف‌شان را به کرسی بنشانند و از آب گل آلود ماهی بگیرند باز می‌کند. کسانی که متأسفانه مصالح نظام را به نحوی که در بیانات ولی فقیه زمان بیان شده است، ترسیم نکرده و تنها به دنبال اهداف خودشان هستند.

نمون? بارز این افراد، آقای علی مطهری است که انگار مترصد به وجود آمدن چنین حوادثی بوده و بلافاصله از اختلاف دیدگاه مشروح در بالا، برای تخطئه مجدد دولت استفاده کرد و با دفاع از طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، سعی کرد باز هم با نامه نگاری های خود به دولت حمله کند.

البته امیدواریم که نام? ایشان به رئیس جمهور و دفاع از طرح مذکور از سر خیرخواهی باشد، اما این جور دفاع کردن‌های همه‌جانبه از طرحی که باید در اجرایش بدون شتابزدگی عمل کرد، جای تأمل دارد. مطهری در قسمتی از نامه‌ش نوشته‌ است:

«این که عدم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه ها و غیر دانشگاه ها بر اختلاط اولویت دارد و تا آنجا که عسر و حرجی در کار نباشد باید محیطهای علمی ما محیط های جداگانه باشد مورد اتفاق فقهای عظام است، همچنان که حوزه های علمیه ما محیطهای مختلط نیستند و اگر تاسیس دانشگاهها هم از همان ابتدا به دست ما بود و به تقلید از غرب نبود دانشگاه ها نیز به صورت دانشگاههای دخترانه و پسرانه تاسیس می شدند.»

خوب معلوم است که اگر قرار بود ما جامعه را از صفر بسازیم، تا حد وسع‌مان از معیارهای دینی بهره می‌بردیم اما انسان باید واقع‌نگر باشد و برای شرایط موجود چاره‌ای بیاندیشد. در نتیجه این طور بیان توضیح واضحات کردن را نباید مصادق معیار دادن به جامعه برای انجام کارهای پیش‌رو دانست و یا تصور کرد که ما فلان چیز را می‌دانیم و با بیان کردن آن، دیگران را طوری نمایش دهیم که گویی آنها نمی‌دانند.

نکت? دیگر نوشتار ایشان به این مطالب برمی‌گردد: «اگر بناست اختلاط آزاد باشد باید روابط جنسی هم مانند دنیای غرب آزاد باشد والا عوارض روحی و روانی در پی خواهد داشت. نمی توان بخشی از نظام خانوادگی و روابط زن و مرد را از اسلام گرفت و بخشی را از غرب. یا باید نظام اسلامی را در این حوزه پیاده کنیم یا نظام غربی. روش امثال جناب عالی مصداق "کج دار و مریز" است.»

برادر عزیز! مگر در دولت آقای احمدی‌نژاد بحث اختلاط در دانشگاه‌ها ایجاد شده که شما اینطور به ایشان حمله کرده و دولت وی را در این زمین? به خصوص، متهم به رفتار کج‌دار و مریز می‌کنید؟ یا اینکه واقعاً ما در این سالهای گذشته از انقلاب، همیشه مشکل روابط دختر و پسر در دانشگاه‌ها را داشتیم؟ معلوم است که این مشکل در سالهای نزدیک، بخصوص بعد از دوران حضرات اصلاح‌طلب بوجود آمد و تشدید شد و قبل از آن و حتی در همین سالها، با اینکه الگوی روابط انسانی در دانشگاه‌ها، آنطوری که اسلام می‌خواهد نیست اما خبری از آن فشار روحی و جنسی که فرمودید نبوده است.

دیگر اینکه کی گفته اختلاط در دانشگاه الزام آور اختلاط در سایر شئون زندگی اجتماعی است؟ مگر تا حالا که اینطور نبوده، مشکل خاصی بوجود آمده؟ و آیا مطمئن‌ید مشکل حیا و رفتارهای دختران و پسران ما در دانشگاه‌ها، ریشه در مخلوط بودن ایشان در این محیط دارد؟ اگر اینطور باشد، چرا در محیط‌های دیگر که این اختلاط وجود دارد، چنین مشکلی حس نمی‌شود؟ آیا به نظر شما، علت مشکل در جاهای دیگر نیست؟

در هر صورت و همانطور که قبلاً هم گفته‌ایم، طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها اگر چه امری است مبارک اما فعلا از معایب عمده‌ای برخوردار است و نباید به عجله اصرار به اجرای آن داشت. اینکه این ایرادات چیست، در گذشته بحث شده که در همین سایت موجود است. و اما دو تذکر: تذکر اول به اعضای محترم هیئت دولت که لطفاً حرف‌های‌شان را حداقل در مورد مسائل معروف و پر حرف و حدیث یکی کنند تا اختلافات موجود باعث سوءاستفاد? دیگران نشود. و تذکر دوم به آقایان صاحب منصب و مفتخر به شئون سیاسیه. خواهش می‌کنیم رقابت‌های سیاسی‌تان را وارد طرح‌هایی که می‌تواند تأثیر کلانی بر حال و آیند? مملکت داشته باشد، نکنید و آب‌های گل‌آلود را به دیگران سپرده و دنبال فضاهای شفاف باشید.


[ شنبه 90/4/18 ] [ 8:37 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 129
بازدید دیروز: 588
کل بازدیدها: 4450204