NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
چادر؛ پوشش مقدسی که صدای مقاومت زنان ایران از پس از انقلاب اسلامی در تمام دنیا به شمار می رود امروز با بی‌حرمتی به آن، تن‌پوش متهمان‌ زن و منافیان عفت در بالای چوبه‌دار شده است.
خبرگزاری فارس: پوشش فرشتگان را تن‌پوش ابلیسان نکنید

 به گزارش خبرنگار جامعه فارس، 33 سال از ترجیح چادر به عنوان حجاب برتر در کشور می‌گذرد و علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در این سال‌ها از سوی سردمداران دروغین آزادی در دنیا علیه این نماد مقاومت انجام گرفت، نسل به نسل این حجاب گوهر وجودی زن مسلمان ایرانی با اقبال بیشتری مواجه شد.
زنانی که تصویر حضور یکپارچه‌شان با چادرهای مشکی در تظاهرات خیابانی بحبوحه انقلاب اسلامی در تاریخ به ثبت رسید و «چادر» آغازگر یک جریان فکری در جامعه اسلامی شد.
چادر همواره در جامعه مقدس بوده است و نگاه به بانویی که چادر را به عنوان حجاب برتر برای خود برگزیده، نگاهی است از جنس سلامت و پاکی.
اما امروز پس از سال‌ها گذشت از انقلاب اسلامی برخی غفلت‌ها باعث نوعی نگاه توهین‌آمیز و تحقیر‌آمیز به این نوع از حجاب شده است.
----------
پرده اول:
----------
وقتی بخش هنری کشور از تئاتر و سینما گرفته تا صدا و سیمای جمهوری اسلامی هر گاه قرار است خانواده‌ای فقیر، معتاد و با سطح فرهنگی پایین را به نمایش بگذارد یاد حجاب «چادر» می‌افتند و زنان چادری را «بیقوله نشین» و «بی‌سواد» به تصویر می‌کشند و خانواده‌های دنیا دیده و تحصیل کرده ، هر چیه بی‌حجاب‌تر باشند و رنگ و لعابشان بیشتر، گویی فرهنگشان غنی‌تر است و نتیجه‌ای که مخاطب عایدش می‌شود رابطه مستقیمی نیست جز "انتخاب چادر برابر با بی فرهنگی و بدبختی!"
----------
پرده دوم:
----------

زنان و دخترانی که روسری بر سرشان التماس می‌کند برای ماندن و از صبح تا شب (و گاهی تا سحر) در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و هیچ ارشاد و گشتی هم جلودارشان نیست به ناگاه وقتی قرار است پا در مکانی به نام زندان که قداستی هم برای آن در هیچ مکتبی لحاظ نشده است بگذارند و به ملاقات یک متخلف در بند (به هر گناه و جرمی) بروند باید چادر به سر کنند و نتیجه اخلاقی اینکه "برای دیدن یک جانی، دزد و خلافکار لطفاً با چادر وارد شوید!"
-----------
پرده سوم:
-----------

زنی که در طول زندگی‌اش طعم هر تخلفی را چشیده است از دزدی و اعتیاد گرفته تا اعمال خلاف منافی عفت وقتی قرار است به سزای عمل خود برسد از همان روز اول در هر دادگاهی با «چادری به سر» حاضر می‌شود از گل‌دار و خال‌دار گرفته تا مشکی ساده که البته مشکی ساده برای زمان آویخته شدن به دار مجازات است و نتیجه این یکی بسیار ساده‌تر است: "زنان چادری خلافکارند!"
---------------------------------------------------------------------
صدای مردم: هزینه مضاعف چادری‌ها در مقایسه با مانتویی‌ها
---------------------------------------------------------------------
در شرایطی که حداقل بودجه برای خرید یک جنس معمولی چادر مشکی حدود 20 هزار تومان است، خانم کرمانی، مادر دو دختری که حجاب برتر چادر را برای خود برگزیده‌اند، می‌گوید: علی‌رغم آنچه در فیلم‌ها و سریال‌های صدا و سیما شاهد آن هستیم در این دوره و زمانه با هزینه‌های سنگین زندگی ، «چادر» به عنوان یک هزینه‌ای بیشتر از آنچه افراد مانتویی نیاز به آن دارند محسوب می‌شود.
وی که تأکید می‌کند حتی اگر هزینه خرید چادر هر چقدر هم بالا برود باز خودش و دخترانش این نوع حجاب را کنار نمی‌گذارند، می‌گوید: اگر دقیق نگاه کنیم اتفاقاً چادری‌ها در مقایسه با افراد مانتویی، باید وضع مالی بهتری داشته باشند چون علاوه بر مانتو، شلوار و روسری که یک فرد مانتویی می‌خرد چادر هم به این سبد اضافه می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: چون هر دو دختر من دانشجو هستند و بیشتر اوقات در خارج از محیط خانه، تقریباً هر سال باید برای آنها چادر تهیه کنم که سالیانه رقمی معادل 100 هزار تومان می‌شود.
ریحانه دختر کارمندی که با گذشت 29 سال از عمرش از چادر به عنوان دوست و همراه 17 ساله‌اش یاد می‌کند، می‌گوید: من با چادر به کشورهای مختلف اروپایی سفر کرده‌ام و این نوع حجاب برای همه قابل احترام است به ویژه اینکه به راحتی جزئی از بدنم شده است و علی‌رغم آنکه از من سؤال می‌کنند "چادر، برایت دست و پاگیر نیست؟"، همیشه گفته‌ام نبودنش برایم غیر ممکن است.
گیسو هم دختر 18 ساله‌ای است که در آستانه ورود به دانشگاه است، او اشاره‌ای به سال‌های گذشته می‌کند که به اصرار مادر، برای اولین بار چادر به سر می‌کند. همان سال‌هایی که علت عدم رغبتش به چادر به گفته خودش دوست‌هایش بوده‌اند.
گیسو می‌گوید: دوستانم آن زمان می‌گفتند هر کسی که لباس‌های خوب نمی‌تواند بپوشد چادر به سر می‌کند تا معایب دیده نشود.
وی ادامه می‌دهد: شاید این نوع تفکر، ریشه در فیلم‌هایی داشت که آنها دیده بودند چادر‌هایی که همیشه فقیرند و بدبخت. اما الآن همان‌ها از من الگوبرداری می‌کنند.
آقای فروزش که همسرش چادری است و یک دختر 5 ساله دارد از وضعیت حضور زنان با حجاب چادر در دادگاه گله می‌کند و می‌گوید: چندی پیش که یک حادثه در سعادت آباد رخ داد و دو مرد بر سر یک زن دعوا و چاقوکشی کردند بخش خبر صدا و سیما تصاویری از دادگاه را که با حضور این زن برگزار شده بود نشان می‌داد، دخترم هم کنار من نشسته بود، مثل همیشه درباره هر چیزی که می‌دید شروع کرد به پرسیدن، درباره اینکه این زن بدی است و قاضی می‌خواهد مجازاتش کند برایش گفتم اما ناگهان جوابی به من داد که شوکه‌ام کرد دخترم گفت: «بابا این خانم که مثل مامان چادر سرش کرده، یعنی زن بدیه!» و من فقط توجیه کردم و توجیه.
------------------------------------------------------------------------------
فریاد مجلسی‌ها: مگر آقایان با کت و شلوار بالای چوبه‌دار می‌روند؟!
------------------------------------------------------------------------------
پوشش زنان انقلابی ایران امروز نباید بر سر دار کشیده شود همان زنانی که عکاسان خارجی حاضر در صحنه‌های انقلاب در توصیف آن این گونه نوشته‌اند که «زنان ایرانی با چادرهای مشکی مانند دریایی بودند که رژیم شاه را بعلیدند.»
نمایندگان زن مجلس به عنوان داعیه‌داران همان زنان انقلابی امروز فریاد نقد بر اهانت به چادر سر داده‌اند.
طیبه صفایی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: شأن چادر در فیلم‌ها و سریال‌ها حفظ نمی‌شود. ما در صدا و سیما اهانت به چادر را دیده‌ایم، نقش‌های پست و حقیری که عمدتاً به افراد چادری نسبت داده‌اند.
وی در ادامه می‌گوید: بی‌حرمتی به چادر تنها به فیلم‌ها و سریال‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه متأسفانه در بخش‌های مختلف سیستم قضایی، فردی را که متهم به انواع فساد است را با چادر به دادگاه می‌آورند.
این نماینده مجلس درباره اینکه شاید می‌خواهند متهم را با این حجاب به سمت پاکی و عفت راهنمایی کنند، تأکید می‌کند: نخیر، این چه حسنی برای متهم دارد می‌خواهند متهم در دادگاه با حجاب باشد پوشش خاصی ویژه‌ زندان برای آنها اختصاص دهند همانطور که مردان با بلوز و شلوار مخصوص زندان در دادگاه حاضر می‌شوند.
صفایی ادامه می‌دهد: این پوشش چه برای زنان متهم و چه برای مجرمان زن باید پوششی غیر از چادر باشد، این توهین به چادر است که بر سر یک مجرم قرار گیرد.
وی می‌گوید: مگر در دادگاه‌ها یا بر سر چوبه دار، آقایان متهم و مجرم با کت و شلوار هستند که زنان مجرم را با حجاب برتر چادر در این مکان‌ها نمایش می‌دهند؟
این نماینده مجلس به اثرات مخرب این اقدام اشاره می‌کند و می‌گوید: چادر به سر متهمان کردن هم در داخل و هم در خارج از کشور اثرات مخربی دارد نگاه به زنان چادری نگاهی که همواره مقدس و پاک بوده است خدشه‌دار می‌شود.
لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس نیز معتقد است که بسیاری از زنان مجرم پایبند به حجاب نیستند و به اجبار با چادر در دادگاه‌ها حاضر می‌شوند در حالی که این مسئله به حرمت چادر خدشه وارد می‌کند و اثرات منفی در جامعه به دنبال خواهد داشت.
وی پیشنهاد می‌دهد که اگر سازمان زندان‌ها می‌خواهد متهمان زن در دادگاه‌ها با چادر حاضر شوند حداقل از ملحفه یا پارچه نماد زندان استفاده کنند.
در حالی‌که غلامحسین اسماعیلی؛ رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور استفاده از چادر برای متهمان را تنها یک "رویه" عنوان می‌کند، مشخص می‌شود که هیچ قانونی برای استفاده از چادر برای متهمان و ملاقات‌کنندگان زندانیان وجود ندارد.
در چنین شرایطی که مردم و مسئولان نسبت به اهانت به پوشش چادر برای متهمان و قاتلان، اعتراض دارند، آیا بهتر نیست پوششی غیر از چادر که می‌تواند مقنعه‌ای بلند و تنها ویژه زندان باشد، تن‌پوش زندانیان و مجرمان شود؟
 رئیس سازمان زندان‌ها چادر متهمان را همراه با آرم زندان عنوان می‌کند و می‌گوید: "با وجود این آرم و علامت زندان، نباید آن را با چادری که دیگران از آن استفاده می‌کنند، یکی دانست."
این در حالی است که باید توجه رئیس سازمان زندان‌ها را به اعدام زن فاسد و قاتل در تبریز معطوف کرد که با پوشش چادر مشکی معمول در جامعه، به دار مجازات آویخته شد.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس صداوسیما هیچ پاسخی به این اعتراض نداده‌اند
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
 در حالی که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در بیاناتشان به مقوله «چادر زنان مسلمان ایرانی» اشاره داشته‌اند اما گویی برخی مسئولان هنوز در غفلت به سر می‌برند.
رهبر معظم انقلاب سال 1371 در دیدار با نویسندگان، صاحبنظران و کارکنان رسانه‌های گروهی تأکید می‌کنند که «دوران رضاخان با این بهانه که زن با چادر نمی‌تواند عالم و دانشمند شود و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند چادرها را از سر زنان برداشتند.»
همان نکته‌ای که امسال صدا و سیمای جمهوری اسلامی به غفلت در یک برنامه ویژه ماه مبارک رمضان، بانوی مامای مانتویی را در مقابل بانوی چادری که «مرده شور» است قرار می‌دهد یکی اهل علم و نماد زاد و ولد و دیگری چادری اما با سطح تحصیلات پایین و نماد پایان زندگی.
رهبر معظم انقلاب بارها در بیاناتشان از حجاب چادر به عنوان حجاب برتر یاد کرده‌آند و آن را یک نشانه ملی عنوان می‌کنند.
در حال حاضر انگشت اتهام درباره برخی کج سلیقگی‌ها در استفاده از «چادر» به سمت قوه قضائیه و صدا و سیما نشانه می‌رود که طیبه صفایی؛ نماینده مجلس این باره به جلسات مختلفی که با رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان صدا و سیما داشته‌اند اشاره می‌کند.
صفایی تمام پاسخ ها را در یک جمله خلاصه می‌کند: «تاکنون هیچ پاسخی نگرفته‌ایم.»
وی به دیدار نمایندگان مجلس با رئیس جمهور اشاره می‌کند و می‌گوید: در جلسه با آقای احمدی‌نژاد به وضعیت موجود در استفاده از «چادر» در بخش‌های مختلف اعتراض کردیم و درخواست حمایت‌های ویژه را از ایشان داشتیم.
این نماینده مجلس درباره نتایج جلسات با رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان صدا و سیما نیز تصریح می‌کند: در این جلسات از آنها خواستیم که شأن «چادر» را حفظ کنند اما تاکنون هیچ پاسخ روشنی از آنها دریافت نکرده‌ایم.

 


[ یکشنبه 90/6/27 ] [ 3:33 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 2344
بازدید دیروز: 7705
کل بازدیدها: 4436187