NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
محسن نریمان، نماینده مردم بابل از جمله دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود که به گفته خودش تحت تأثیر نظرات متفکرانی مانند استاد شهید مطهری به فعالیت علیه رژیم پهلوی پرداخته و دستگیر شده و بعد از انقلاب هم ابتدا جذب سپاه گردیده و پست‌های متعددی مانند فرمانداری و شهرداری را قبل از انتخاب شدن به عنوان نماینده مردم شهر بابل تجربه کرده است. 
وی که از مجلس پنجم تا کنون به عنوان نماینده در مجلس حضور دارد، خود را پایبند به اصول انقلاب، اسلام و قانون اساسی می داند. 
نریمان معتقد است که در حال حاضر جمهوری معادل دموکراسی است؛‌ همان جمهوری که امام خمینی(ره) اصرار به حضور نام آن در کنار اسلام و ساخته شدن ترکیب «جمهوری اسلامی» داشت. 
حضور او در «خبرگزاری دانشجو» اتفاق جالبی بود، از این لحاظ که اتهام نگاه یکسویه،‌ دیکتاتوری و مواردی از این دست، ‌همواره از سوی اشخاص موسوم به اصلاح‌طلب موجب اجتناب آنها از پاسخگویی به مطالبات دانشجویی شده است. 
آنچه می خوانید حاصل گفت و گوی چالشی با محسن نریمان، نماینده مردم بابل در مجلس است. 
مجلس سوم هم اصلاح‌طلب بود!/همه نمایندگان تهران اصلاح‌طلب خواهند بود 
«خبرگزاری دانشجو» -  شما به عنوان یک نماینده اقلیت مجلس، وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان و موقعیت آنها در انتخابات پیش رو را چگونه برآورد می‌کنید؟ 
نریمان: «طبیعی است که بر اساس خاصیت حکومت جمهوری و رجوع به آرای مردم،‌ در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، گاهی اصلاح‌طلبان و گاهی اصولگرایان به قدرت برسند؛ به عنوان مثال ‌در مجلس سوم و ششم‌ مردم به اصلاح‌طلبان رأی دادند و گاهی نیز کسانی دیگری حائز اکثریت شدند. از آنجا که مردم همواره به میزان برآورده شدن مطالباتشان واکنش نشان می دهند، اگر دولت فعلی که به هر حال برآمده از اصولگرایی است، ‌موفق به پاسخ دادن به خواسته‌های آنان نشود، یقیناً جریان اصولگرایی دوباره رأی نخواهد آورد و در این راستا تمهیداتی مانند پول خرج کردن برای شاخص کردن بعضی افراد و نهایتاً فرستادن آنها به مجلس هم موثر واقع نخواهد شد؛ در چنین شرایطی می‌توان پیش‌بینی کرد که تمام نمایندگان تهران در مجلس آینده از اصلاح‌طلبان خواهند بود.» 
«خبرگزاری دانشجو» - آیا توفیق یا عدم توفیق اصلاح‌طلبان در مجلس ششم حاصل ناتوانی دولت اصلاحات برای پاسخ دادن به مطالبات رهبری بود؟ 
نریمان: «در حال حاضر و با در نظر گرفتن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در تهران که با رأی قاطع مردم تهران به نفع آقای موسوی تمام شد،‌ در حال حاضر هم معتقدم در انتخاباتی که سالم برگزار بشود امکان انتخاب شدن هر 30 نماینده از میان اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ در هر حال فعالیت‌ دولت‌ها همواره بر انتخابات مجلس اثر گذاشته است و من معتقدم با وجود برخورداری کشور از آرمانی‌ترین درآمدهای نفتی در این دولت،‌ به مطالبات مردمی پاسخ داده نشده است؛ در مورد اصلاح‌طلبان و عدم توفیق آنها در مجلس ششم نیز همین طور است، اما تنها بخشی از دلایل آن در این موضوع خلاصه می‌شود!» 
در ایران فعالیت حزبی معنا ندارد/توکلی، نادران و مطهری اصلاح‌گرا شده‌اند
 «خبرگزاری دانشجو» - در مورد فعالیت‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در آستانه انتخابات مجلس چه نظری دارید؟ 
نریمان: «در دیگر مناطق دنیا روال کار مثل کشور ما نیست. روند کار برخلاف آنچه در ایران اتفاق می‌افتد، است؛ ‌مثلاً اگر محبوبیت اوباما در آمریکا پایین بیاید، قطعاً محبوبیت حزب او هم کاهش خواهد یافت. البته در ایران مسائل حزبی به آن معنا وجود ندارد. گاهی ممکن است بعضی افراد با تابلوی اصولگرایی وارد مجلس شوند و با نظرات اصلاح‌طلبی خارج شوند. نمونه بارز این مورد را هم می توان در افرادی همچون نادران، ‌توکلی یا مطهری دید که به‌ هر حال نوعی نظرات اصلاحگرایانه دارند البته اصولگرا بوده، ولی منتقد دولت هستند از سوی دیگر چون گاهی در ایران محبوبیت‌های شخصی افراد بر عدم محبوبیت حزب آنها غلبه کرده و موجب انتخاب آنها از سوی مردم شده، ممکن است اصولگرایان از این شیوه برای رأی آوردن استفاده کنند» 
باید تمام قانون اساسی را قبول داشته باشیم حتی اصل 110 
«خبرگزاری دانشجو» - نظرتان را درباره عمل به قانون اساسی و رفتار بعضی از سیاسیون اصلاح طلب در این باره بیان کنید. 
نریمان: «نمی‌شود فرد یا افرادی بخشی از قانون اساسی را قبول داشته باشند، اما اصولی از آن را مردود بشمارند؛ اصل 110 قانون اساسی به عنوان یک اصل مترقی به موضوع ولایت فقیه می‌پردازد و کسی نمی تواند بگوید این اصل را قبول ندارد.»  
اصولگرایان بر دو نوعند: نوع نخست: خردورز نوع دوم: خشونت طلب و افراطی و ... 
«خبرگزاری دانشجو» - بعد از فتنه سال گذشته، اکنون جناح‌بندی‌ و طیف بندی سیاسی کشور را چگونه می‌بینید؟
 نریمان: «اکنون بر اساس فضای سیاسی موجود کشور می‌توان گفت که اصولگرایان به دو دسته قابل تقسیم شدن هستند؛ دسته اول اصولگرایان خردورز که آقایان مطهری، توکلی و لاریجانی در آن دسته قرار می‌گیرند و دسته دوم هم اصولگرایانی هستند که مقداری خشونت طلب و تند و افراطی هستند که من از آنها نام نمی‌برم تا بر اساس ماده 77 آیین‌نامه مجلس برایشان ایجاد حق کنم! به‌ هر حال این تقسیم‌بندی برای اصولگرایان مجلس هم صدق می کند.» 
به‌خاطر ندارم اصلاح‌گرایان خردورز در برابر افراطی‌های این طیف چه کردند! 
«خبرگزاری دانشجو» - خوب من یک سوال دیگر دارم به نظر شما چرا عقلای اصلاح طلب نسبت به تندروی‌های جریان اصلاحات و به صورت مشخص قانون‌شکنی‌های موسوی در دوران فتنه اقدام خاصی انجام ندادند مثلا در تا قبل از نمازجمعه رهبری چه کردند؟ 
نریمان: «اصلاح‌طلبان به عنوان یک حزب تعریف نشده‌اند! البته شما اگر بگویید مثلا فراکسیون اقلیت مجلس در این مورد چه کرده است، مسئله فرق می‌کند که در مورد سوال شما باید یک تشکیلات منظم بنشیند و پاسخ بگوید!! در مورد عملکرد اصلاح‌طلبان در یک هفته بعد از انتخابات هم من در موقعیتی نیستم که پاسخ بدهم. البته الان حضور ذهن هم ندارم!» 
در همه انتخابات اشکال بوده است/باز هم مثال از آمریکا 
«خبرگزاری دانشجو» - به عنوان یکی از نمایندگان اقلیت مجلس، در خصوص موضوع ادعای اثبات نشده تقلب در انتخابات و شائبه‌های موجود در این مورد که هزینه‌های فراوانی را به جمهوری اسلامی ایران و رأی اکثریت مردم تحمیل کرد، چه صحبتی دارید؟ 
نریمان: «در همه انتخابات به گواهی بایگانی فرمانداری ها و شورای نگهبان شکایات بسیاری واصل می‌شود، همان طور که در انتخابات آمریکا در مورد رقابت بوش و ال‌گور هم اتفاق افتاد. در همه انتخابات اشکالاتی هست. من انتخابات بدون اعتراض ندیده‌ام. قانون به ما در این مورد سعه صدر داده است، حتی در مورد اجازه برپایی تجمعات بدون اسلحه و دادن بیانیه! الان هم یک نفر می تواند انتخابات را قبول نداشته باشد، ولی موظف است که به قانون تمکین کند.» 
فراکسیون اقلیت مدافع نظام است! 
«خبرگزاری دانشجو»: آیا از عملکرد فراکسیون اقلیت مجلس در فتنه دفاع می کنید؟ 
نریمان: «ماندگاری جمهوری اسلامی بر همه‌چیز ارجحیت دارد. ما نباید در مسیری حرکت کنیم که ارکان نظام دچار مشکل بشود. من معتقدم فراکسیون اقلیت مسئله انتخابات 88 را درک کرد. فراکسیون اقلیت باید، هم اعتراضات را در نظر می گرفت و هم قانون را و هم اینکه مواظب سوءاستفاده عده‌ای جهت خدشه‌دار کردن ارکان نظام می شد که در این راه هم موفق بود. حتی گاهی سکوت معنادار کرد و به گواهی بعضی اصولگرایان از ناحیه فراکسیون اقلیت مشکل و چالشی ایجاد نشد. من در نطقی که کردم گفتم: رئیس جمهوری بر اساس سوگندی که یاد کرده باید به قانون تمکین کند که البته ایشان در چندین مورد قانون مصوب مجلس و مورد تأیید شورای نگهبان را رعایت نکرده است.
 احمدی‌نژاد عامل به زندان افتادن اصلاح‌طلبان 
«خبرگزاری دانشجو» - سخنان تاجزاده و بیانیه‌های موسوی برداشتی ناقص از قانون اساسی بوده است و نوک پیکان سخنانشان علیه قانون اساسی؛ با توجه به تاکیدی که بر قانون اساسی کردید بفرمایید چرا عقلای اصلاحات سعی نکردند مانع از ساختارشکنی و در نتیجه به زندان افتادن کسانی نشوند که زمانی دارای مسئولیت در کشور بودند؟ 
نریمان: «شما این گونه تحلیل کردید که عدم موضعگیری عقلای اصلاح‌طلب باعث به زندان افتادن عده‌ای از اصلاح‌طلبان شده است! تا دولت احمدی‌نژاد است این اتفاقات در اثر انحصارطلبی و زیاده‌خواهی‌ها به وقوع می‌پیوندد. آنها تلاش می‌کنند رقبا حذف شوند!» 
بیانیه‌های موسوی در راستای حمایت از قانون اساسی بود/رهبری عامل محبت من به موسوی است! 
«خبرگزاری دانشجو» - نظرتان در مورد بیانیه‌ها، ساختارشکنی‌ها و اغتشاشات موسوی در صحنه سیاسی کشور، حملات وی به اصل نظام و موارد متعدد دیگری از این دست چیست؟ 
نریمان: «من دعوت به اغتشاش از سوی موسوی در بیانیه هایش را رد می کنم چون برگزاری هر گونه تجمع و اجتماعات بدون حمل اسلحه آزاد دانسته شده است! ما یک بار قبل از این جریانات یعنی در دولت اصلاحات، در مجلس از شورای نگهبان یک تفسیری گرفتیم که می‌گفت برای تجمعات نیازی به مجوز وزارت کشور نیست! اگر مخل مبانی اسلام نبوده و همراه با حمل سلاح نباشد، آزاد است. نکند شما می خواهید بگویید اینها که تجمع کردند، چون آقای احمدی‌نژاد را قبول ندارند مخل مبانی اسلام هستند؟ این اهانت بزرگی است!!!» 
مصادیق اغتشاش اهمیت دارد/اهمیت ندارد! 
«خبرگزاری دانشجو» - در مورد مصادیق اغتشاش مثل آتش زدن مسجد، تجمع در سالروز شورش مسلحانه منافقین،‌ حمله به پایگاه بسیج و ادارات دولتی و بانک‌ها و آتش زدن تأسیسات شهری و موارد پرشمار دیگر چه نظری دارید؟ 
نریمان: «من نمی دانم مصادیق مورد نظرتان چیست! اینکه به مسجدی حمله شده یا به مراسمی در بیت امام حمله شده است یا چیز دیگری. ببینید اصلاح‌طلبانی که از فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند قانون اساسی،‌ اسلام و انقلاب را قبول دارند. توجه داشته باشید که من به موسوی از طریق صدا و سیما و رهبری علاقه مند شدم. اگر از وی محبتی در دل کسی است به همین دلایل است؛ حکم نخست وزیری که به او دادند و حکمی که برای حضور در مجمع تشخیص به اسم ایشان صادر شد. اصلاً من نمی‌دانم سوال در مورد بیانیه های موسوی چه مشکلی را حل می کند.
 دغل بازی نکنید/بیانیه های موسوی به نفع قانون اساسی بود  
«خبرگزاری دانشجو» -  آیا بیانیه‌های موسوی در چارچوب قانون اساسی قابل دفاع بود؟ 
نریمان: «من بیانیه‌ای از موسوی ندیدم که علیه قانون اساسی باشد! اتفاقاً بیانیه‌های وی به نفع قانون اساسی بوده است. من معتقدم این بیانیه‌ها دعوت به اغتشاش نبوده است. با این تفسیر من اعتقاد دارم که موسوی به نفع قانون اساسی بیانیه داده! از سوی دیگر ما اجازه نمی دهیم با انحصارطلبی‌ها و فریبکاری‌ها و دغل بازی‌ها برای ادامه یکسری مسائل زمینه سازی شود! نباید از اموال بیت‌المال برای فرستادن آدم‌ها به مجلس سوءاستفاده شود. باید هر آزاداندیشی با چنین سوءاستفاده‌ای از سوی هر کسی چه اصلاح طلب چه اصولگرا باشد، مقابله کند.
 مجوز برای تجمع لازم نیست/مناسبات قانونی با رهبری یعنی چه؟
 «خبرگزاری دانشجو» - نامه‌ای که موسوی به وزارت کشور ارائه داد و درخواست کرد که یکشنبه بعد از انتخابات به عنوان تولد حضرت زهرا(س) تجمع داشته باشد، آیا به معنای قبول مرجعیت وزارت کشور جهت صدور مجوز تجمع نیست؟ 
نریمان: «تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است. در زمان های قبل ما از شورای نگهبان در مورد قانون اساسی تفسیر خواستیم که گفتند نیازی به مجوز وزارت کشور برای تجمعات نیست! به نظر می رسد شما چون بیانیه ساختارشکن از سوی اقلیت مجلس ندارید در حال پرداختن به موضوعات دیگری هستید. ما اجازه نمی دهیم با فریب‌کاری‌ها و دغل‌بازی‌ها و با سوءاستفاده از اموال بیت‌المال برای ادامه حضور یکسری از دولتمردان زمینه‌سازی شود. نمی گذاریم این گونه برای حضور بعضی افراد در مجلس زمینه سازی شود. ما باید با این‌ها مقابله کنیم، هم اصولگرایان هم اصلاح طلبان و هر آزاداندیش حامی جمهوری اسلامی؛ اصلاً اینکه احمدی‌نژاد در نیویورک می گوید ارتباط ما با رهبری را قانون مشخص می‌کند یعنی چه؟ من هرگز اعتقاداتم را زیر پا نمی گذارم تا برای یک بار دیگر رأی بیاورم. خط قرمز من قانون اساسی و اسلام است.» 
نماز جمعه‌ها تریبون شماست/کدام پارلمان‌نیوز؟/روزنامه‌های ما دیده نمی‌شوند 
«خبرگزاری دانشجو» - چه نظری در مورد عملکرد رسانه‌های اصلاح‌طلب دارید؟
 نریمان: «شما می‌خواهید از ما که نه تشکلی داریم و نه روزنامه ای و جایی حرف بکشید؟ «آرمان»، «شرق» و «فرهنگ آشتی» که اصلاً دیده نمی شوند. تمام نماز جمعه‌ها تریبون شماست. پارلمان نیوز هم که فیلتر است. پارلمان نیوز سایتی است که خبرهای پارلمانی را براساس اسمی که انتخاب کرده منتشر می‌کند. ارتباط این سایت با فراکسیون اقلیت این است که مصاحبه آنها را می گذارد. در مورد مطالب مرتبط با زندانیان سیاسی و درج شدن آن در این سایت و نیز نشر بیانیه‌های موسوی که پارلمان نیوز آن را منتشر کرده است هم من چیزی نمی دانم. پارلمان نیوز اخبار مربوط به نیروهای خط امام مجلس را منتشر می‌کند، اما این دلیل بر ارتباطش با اقلیت مجلس نیست. در جلسه ای که اصلاح طلبان بودند ما قرار گذاشتیم که خطوط را رعایت کنیم، ‌لذا اینکه هیئت رئیسه و مسئول پارلمان نیوز کیست من نمی دانم!»
 9 دی مال همه است/توقع دارید طبق خواست رهبری به اصولگرایان رأی بدهیم؟ 
«خبرگزاری دانشجو» - چه تحلیلی در مورد حماسه 9 ‌دی و انزجار مردمی از اعمال موسوی که پس از بیانیه 17 او به‌وجود آمد، دارید؟ 
نریمان: « ببینید به عقیده من فضای 9 دی مثل فضای کنونی که گفتم همه نمایندگان تهران از اصلاح طلبان خواهند بود! در جهت نظام و رهبری بود و کسی نباید این حماسه را به نفع خودش مصادره کند. کجا در سخنان رهبری این گونه مصادره کردن 9 ‌دی آمده است؟ یعنی ما هم باید در انتخابات به اصولگرایان رای بدهیم چون نزدیک به نظر رهبری است؟ من نمی دانم 9 دی علیه موسوی بود یا نبود! من در بابل در مراسم 9دی بودم. پس اصلاح طلبان هم در این روز شریک حرکت مردمی بودند؛ پس 9 دی به نفع نظام بود نه فرد یا جریانی خاص. 
شب انتخابات پول می دادند/ما از حق خودمان گذشتم 
«خبرگزاری دانشجو» - موضع شفاف شما در برابر ادعای تقلب در انتخابات چیست؟ 
نریمان: «حتی اگر در انتخابات مسائلی هم بوده که ما می گوییم بوده است و در انتخابات خدشه وجود داشته، موضع ما این است که از آن بگذریم تا نظام را حفظ کنیم. این مسائل را بالاترها هم بهتر از ما می‌فهمند. یقیناً بعدها چنان خواهد شد که این مسائل اتفاق نخواهد افتاد که در شب انتخابات پول پخش کنند. شب انتخابات در حوزه انتخابیه من آمدند و در خانه ها در زدند و پول دادند، اما پول سهام عدالت بود، البته شاید یک شب یا دو شب قبل از انتخابات بود. در هر حال بعضی ها حق دارند که نخواهند از این موضوع بگذرند، ولی ما در اقلیت مجلس از این حق خود می گذریم! چرا که امام گفتند حفظ نظام از اوجب واجبات است.»

[ چهارشنبه 90/7/6 ] [ 10:6 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 251
بازدید دیروز: 588
کل بازدیدها: 4450326