NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
اولین پرچم بی شیر و خورشید از عصر مشروطه که به مردم دلاور رابر کرمان تعلق دارد و مزین به آیات الهی است، تحویل کتابخانه مجلس شد.

همزمان با روز جهانی گردشگری 27 سپتامبر 2011 مطابق با 5 مهر ماه 1390 که سازمان میراث فرهنگی اقدام به برگزاری هفته‌ی فرهنگی استان‌ها نمود، مسئولین محترم سازمان میراث فرهنگی استان کرمان در راستای معرفی و پاسداشت ظرفیت‏های فرهنگی، تاریخی و گردشگری استان پهناور کرمان  در مجموعه کاخ موزه‌ی سعدآباد هفته‌ی فرهنگی برپا نمودند و در مراسمی که به همین منظور در مورخ 14/7/90 با حضور فرماندار، رئیس سازمان میراث فرهنگی کرمان و مهندس بختیاری نماینده‌ بافت کرمان تشکیل گردید، پس از رونمائی از اولین پرچم بی شیرو خورشید متعلق به عصر مشروطه که جزو اموال کربلائی اکبر تاج الدینی رئیس مشروطه خواهان رابر کرمان بود جهت نگهداری و نمایش در موزه‌ی مجلس شورای اسلامی به نمایندگان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اهداء و تحویل گردید.

 
پرچم مذکور از دوخت چند قطعه پارچه در رنگ‌های سبز، سفید و قرمز تشکیل شده که بر روی رنگ سفید آن آیات «بسم الله الرحمن الرحیم»، «ید الله فوق ایدیهم»، «نصر من الله و فتح قریب» و «عبارت  الله محمد علی» به خط نسخ نگاشته شده است. با توجه به شواهدی از قبیل جهت عبارات و همچنین حاشیه‌ی دوخته‌شده‌ی پرچم به احتمال قریب به یقین پرچم هنگام نمایش به صورت عمود نصب بوده و سه رنگ آن در کنار هم قرار می‌گرفته است. در کنار پرچم که قاب گردیده دو متن نیز به چشم می‌خورد که شامل تصویر سندی به خط آیت‌الله میرزا محمدرضا کرمانی به تاریخ 1327 قمری و دیگری که از سوی سازمان میراث فرهنگی استان کرمان تنظیم گردیده شامل شرح پرچم مشروطه‌خواهان رابر و معرفی نامه‌ی فوق الذکر می‌باشد.

شرح پرچم مشروطه خواهان رابر

شهرستان رابر در 170 کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان واقع شده و جمعیتی حدود 52000 نفر دارد که تمامی آن‌ها شیعه مذهبند و از دیرباز به مخالفت با استبداد برخاسته‌اند، مقاومت آن‌ها در مقابل سپاه فتحعلی‌خان قاجار در سال 1209 هجری قمری و ایثارگری‌های آنان در دفاع مقدس نمونه‌های بارز شجاعت و دلاوری مردم آن سامان است.

آنان فریاد مشروطه‌خواهان ایران را شنیدند و از جان و دل به آن لبیک گفتند. پرچم حاضر بیرق و نماد مشروطه‌خواهان رابر بود که برای اولین بار در سال 1327(ه.ق) نشان شیرو خورشید از آن حذف شد و بجای آن آیات قرآن و بعد از کلمه مبارک (الله) نام پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) درج شدند.

این پرچم در وسایل شخصی مرحوم کربلایی اکبر تاج‌الدینی معروف به کربلایی اکبر (رئیس) کشف شد و به همراه آن نامه‌ای نیز بود که از سوی آیت‌الله میرزا محمدرضا کرمانی خطاب به حجت ا لاسلام آقای حاج سید محمد باقر میر سیدی نگاشته شده و مؤید انتخاب کربلایی اکبر به ریاست مشروطه خواهان رابر است.

مرحوم کربلایی اکبر تاج الدینی، کلانتر کل رابر بود و به دلیل مخالفت با استبداد به ریاست مشروطه‌خواهان یا به اصطلاح قانونی‌ها انتخاب و به کربلایی اکبر رئیس معروف شد که همگام با حجت الاسلام سید عبدالله مروج الشریعه، مرحوم ثقه الاسلام حاج سید محمد صدرالعلماء، مرحوم حجت الاسلام حاج سید محمد باقر میر سیدی، مرحوم حجت الاسلام حاج سید غلامحسین ابوالحسنی، مرحوم کربلایی میر علی اکبر کلانتر و دیگر مشروطه‌خواهان دیار رابر به مخالفت با استبداد پرداتختند.

 


[ سه شنبه 90/7/19 ] [ 11:2 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 555
بازدید دیروز: 588
کل بازدیدها: 4450630