NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
نخستین تمبر سه بعدی (برجسته بینی) جهان به روش آتواستریوگرام پله‌یی غیر پیوسته در کشور طراحی شد.
ایسنا: مریم چمنی نائینی، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و مربی آموزشگاه فنی پست استان کرمان که با همکاری پدرش موفق به طراحی این تمبر شده گفت: تمبرهای سه بعدی انواع مختلفی دارند که این تمبر سه بعدی به گونه ای است که به شکل برجسته دیده می‌شود.
 

وی با بیان اینکه این تمبر را می توان به روش‌های مختلفی مشاهده کرد، افزود: برای دیدن این تصاویر لازم است چشم‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که گویا در حال نگاه کردن به پشت این تصاویر هستید؛ پس از یکبار دیدن به این روش دیگر به راحتی چشم شما قادر است همه تصاویر برجسته بینی شده را رویت کند.

چمنی نائینی خاطرنشان کرد: بدین منظور ابتدا با نوک یک مداد، سوراخ کوچکی به قطر نیم سانت در وسط یکی از این تصاویر در اندازه a4 ایجاد کنید آنگاه از داخل این سوراخ به چیزی(مثلا نوک همان مداد که در فاصله 30 سانتی پشت تصویر نگه داشته‌اید) نگاه کنید

در این حالت دقت کنید که سطح افقی تصویر دقیقا همسطح چشم‌های شما باشد. زاویه ایجاد شده همان زاویه ای است که لازم است در چشم‌های شما ایجاد شود تا این تصاویر دیده شوند با اندکی حوصله و تامل کم کم تصویری غیر از آنچه که قبلا دیده می‌شد درمقابل چشمان شما ظاهر می‌شود که دارای ابعاد سه گانه است.

وی افزود: در این راستا تصویر برجسته‌ای که بر روی کاغذ معمولی است در اثر نوع دید انسان که انگار به پشت تصویر به فاصله 30سانتی متری نگاه می‌کند در فاصله‌ای نزدیک - چند سانتی متر بالاتر از صفحه اصلی - دیده می‌شود، بنابراین تصور می‌شود که این تصویر از صفحه اصلی کنده شده وبه بالا آمده است.

چمنی با تاکید بر اینکه این قبیل تمبرهای سه بعدی بر اساس مجموعه‌ای فرمول‌ها و محاسبات و بسته به نوع طرح با دست طراحی می‌شود، تصریح کرد: سابقه تمبرهای سه بعدی نشان می‌دهد که مدل‌هایی وجود دارد که تنها در اثر تغییر رنگ و ترکیب رنگ تشکیل می‌شود و نیاز به عینک مخصوص دارد و حتی نمونه‌هایی از تمبر سه بعدی در بعضی کشورها هم وجود دارند که دارای ضخامت هستند و به صورت سه بعدی دیده می‌شوند اما به دلیل مشکل در ابطال تمبرهای مذکور در زمان‌های گذشته منسوخ شده‌اند اما تمبر سه بعدی به روش برجسته بینی آتواستریو گرام پله‌یی غیر پیوسته که با دست تهیه شده این مشکلات را ندارد.

وی افزود: این نمونه ایرانی تمبر سه بعدی (برجسته بینی ) دارای ضخامت بیشتر از تمبرهای معمولی و رایج نبوده و در ابطال تمبر مشکلی وجود ندارد و با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت است.

چمنی با بیان اینکه این تمبر سه بعدی با رایانه طراحی نشده است، گفت: با استفاده از این روش می‌توان نوشته، آرم و... را با دست طراحی کرد. به گفته وی بر اساس اطلاعات دریافتی از دفتر پست بین‌الملل و اتحادیه جهانی پست، این نوع تمبر برجسته بینی که به وسیله دست طراحی و با چشم غیر مسلح قابل رویت است برای نخستین بار درجهان ساخته شده است.

این تمبر مورد تائید فنی اداره کل مهندسی عملیات پستی قرار گرفته و مجوز چاپ آن صادر شده است و با همکاری اداره کل پست استان کرمان و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و استانداری کرمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل در شهریورماه سال جاری به نام این نمایشگاه برای اولین بار رونمایی شده است.

 


[ دوشنبه 90/7/25 ] [ 12:54 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 581
بازدید دیروز: 588
کل بازدیدها: 4450656