NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

یک روزنامه صهیونیستی از قول مامورین سابق امنیتی و نظامی اسرائیل نوشت که حمله به ایران مساوی با فروپاشی اسراییل است.
به گزارش  کیهان نوشت: روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی به قلم «سارا لیوو ویتچ» ابعاد و عواقب حمله نظامی اسراییل به ایران را مورد بررسی قرار داد.
این روزنامه نوشت: اگر جنگنده های اسرائیلی تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهند، در این حملات یک سوم این هواپیماها توسط پدافند هوایی در اختیار ایران که سیستم دفاعی روسی است، سقوط خواهند کرد و در ادامه به این نکته تاکید می کند که این حمله در نوع خود پیچیده ترین و خطرناک ترین حمله تاریخ اسرائیل خواهد بود و همچنین با استناد به منابع آگاه امنیتی از نبود اطلاعات کافی از تاسیسات هسته ای تهران سخن به میان می آورد و تاکید می کند که نتایج این حمله برای اسرائیل بیش از هر چیز به یک فاجعه شبیه خواهد بود.
پس از آن این روزنامه این سوال را از رهبران اسرائیلی می کند که اگر زمانی اسرائیل قصد روی آوردن به گزینه نظامی را دارد، از میان ده ها تاسیسات هسته ای در اختیار ایران قصد حمله به کدام یک از آنها را دارد: مرکز تحقیقات هسته ای اصفهان یا تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز یا رآکتور آب سنگین اراک؛ و نیروی هوایی اسرائیل قصد دارد از کدام آسمان برای رسیدن به ایران و بمباران این تاسیسات استفاده کند؛ مرز میان ترکیه و سوریه و از آن جا شمال شرقی عراق تا به آسمان ایران نفوذ کند؟
سپس معاریو می نویسد: اگر چنین است و اگر به این طریق به آسمان ایران دست پیدا کنیم، باید تمام هواپیماهای سوخت گیری را به خدمت نیروی هوایی درآوریم که اگر هم دست به چنین اقدامی بزنیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم بود که مهم ترین آن بیم از شناسایی شدن توسط سوری ها و ترک هاست.
این روزنامه تحلیل خود از سناریوی حمله به ایران را این گونه ادامه می دهد؛ اگر هم فرض کنیم با تمام موانع پیش رو باز جنگنده های اسرائیلی موفق به ورود به خاک ایران شوند، باز با این حال در بمباران تاسیسات هسته ای ایران با مشکل مواجه خواهند بود، چرا که برخی از تاسیسات توسط بلوک های بتونی محافظت می شوند یا به عنوان مثال رآکتور نطنز 25 متر زیر زمین احداث شده است و حتی بمب هایی که از موانع می گذرند و وزن هر یک از آنها به 900کیلوگرم هم می رسد، توان عبور از موانع و دیوارهای محافظ را ندارند، این در حالی است که باید سیستم دفاع موشکی و پدافند هوایی روسی در اختیار ایران را هم از خاطر نبریم که براساس پیش بینی ها به راحتی خواهد توانست بسیاری از این جنگنده ها را سرنگون کند.
جنگنده های اسرائیل بهتر است از راهی که رفته اند بازگردند
به این ترتیب «سارا لیوو ویتچ»، نویسنده گزارش به این نتیجه می رسد که با توجه به شرایط موجود بهتر است، جنگنده های اسرائیل از راهی که رفته بازگردند و سالم در پایگاه های خود فرود بیایند.
وی در ادامه تاکید می کند: بی شک واکنش ایران به چنین حمله ای بسیار سخت و سنگینخواهد بود و انتظار می رود ایران در اولین واکنش خود با موشک های زمین به زمین (شهاب - 3) خود که می تواند تمام نقاط اسرائیل را درنوردد، پاسخ این تجاوز را بدهد، این در حالی است که نباید این نکته را از نظر دور داشت که برخی از این موشک ها دارای کلاهک های شیمیایی نیز هستند و آنچه گفته شد، تنها آغاز یک جنگ است.
لیوو ویتچ در ادامه می نویسد: پس از شلیک اولین موشک های ایران باید در انتظار موشک های حماس و حزب الله و عملیات های انتقام جویانه گسترده آنها توسط شهادت طلبانشان و موشک های قسام باشیم، این در حالی است که ایران با هدف قرار دادن نفت کش هایی که از خلیج فارس عبور می کنند، موجبات بروز بحران نفتی بزرگ خواهند شد که سراسر جهان و بالطبع اسرائیل را درگیر خود خواهد کرد.
و در ادامه نوشت: مناقشه بر سر موضوع حمله نظامی به ایران در روزهای اخیر در اسرائیل به اوج خود رسیده است، مئیر داگان، رئیس سابق موساد از نبود رهبری مناسب در اسرائیل و ریسک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل در حمله نظامی به ایران ابراز نگرانی کرد.
سپس می افزاید: در حالی که نزدیکان به نتانیاهو و برخی از وزیران او را دیوانه خطاب کردند، اما واقعیت امر این است که سخنان داگان و لهجه بیان وی در تبیین این تیم و هراس ها موجب شد تا افراد بیشتری در میان مقامات اسرائیلی به خود بیایند و واقع بینانه بیاندیشند که حمله به ایران چه نتایجی به دنبال خواهد داشت.
هالوی: نتایج ویرانگر بلندمدت برای اسرائیل
سپس معاریو به «آفرایم هالی وی» اشاره می کند که پیش تر رئیس موساد بود و 3 سال قبل نتایج این هجوم را پیش بینی کرد. وی در ژوئیه 2008 در گفتگو با مجله «تایم» تاکید کرد که حمله به ایران با خود نتایج ویرانگری در بلندمدت برای اسرائیل به دنبال خواهد داشت و براساس پیش بینی وی این بازتاب ها تا صد سال قابل ملاحظه خواهند بود، و از جمله این نتایج باید به تاثیرات آن بر افکار عمومی جهان عرب اشاره کنیم، چرا که اسرائیل ناکام برای اعراب چون شیر بی بال و کوپال خواهد بود که هیچ کس از آن حساب نمی برد، به همین دلیل به نظر می رسد، حمله نظامی به ایران باید آخرین گزینه مد نظر اسرائیل باشد.
هالی وی تاکنون دیدگاه و موضع خود را تغییر نداده است و در این هفته گفت: تا زمانی که از واقعیت ها چنین برداشتی دارم، هیچ گاه نظر خود را تغییر نخواهم داد، سخنان من کاملا شفاف و آشکار بودند و پس از سه سال در آنها هیچ تغییری حاصل نشده، مگر در یک مورد که سه سال گذشته اظهار کردم، بازتاب این حمله بر اسرائیل صد سال خواهد بود، در حالی که منظور واقعی من یک قرن بود و در واقع باید بگویم بازتاب وقوع چنین جنگی چندین نسل را درگیر خود خواهد ساخت.
اما «شلومو گازیت» که پیش تر رئیس دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) بود، در گفت گو با معاریو تاکید کرده بود که حمله به تاسیسات هسته ای ایران منجر به فروپاشی اسرائیل خواهد شد و ما پس از این حمله موجودیت نخواهیم داشت؛ چون نتیجه ای که انتظار داریم از این جنگ آن را محقق کنیم، یعنی از بین بردن برنامه هسته ای ایران نتایج کاملا معکوسی در پی خواهد داشت.
گازیت در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ایران آشکارا به کشوری هسته ای تبدیل خواهد شد و ما قربانی موشک هایی خواهیم بود که از جانب ایران و حماس و حزب الله به طرف اسرائیل شلیک خواهد شد.
وی گفت: ایران از سلاح نفت به هیچ عنوان استفاده نخواهد کرد، چون شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه بازگشت به مرزهای 1967 را بر ما تحمیل خواهد کرد. شورای امنیت مجبور خواهد شد، قطعنامه ای بر ما تحمیل کند که قدس را نیز دربرگیرد.
استفاده از نیروی هوایی بدترین گزینه ممکن
«آوئیم سیلاع»، یکی از برنامه ریزان حمله به تاسیسات هسته ای عراق نیز در گفت وگو با معاریو تاکید کرده بود که از زمان حمله به رآکتورهای عراق شاهد تغییر و تحولاتی در اوضاع جهان بوده ایم.
وی که همچنان در حوزه های مربوط به امنیت مشغول به کار است، در توضیح این سخن خود می گوید: در طول سال های گذشته اسرائیل در انتظار واکنش انتقام جویانه عراق در پی حمله به این رآکتورها بود، به همین دلیل اسرائیل همواره در حال مدرنیزه کردن سیستم دفاع موشکی خود در مناطق استراتژیک بود و این هزینه سنگین را بر کابینه های مختلف اسرائیل تحمیل کرد.
سیلاع در ادامه می گوید: واکنش عراق اواخر سال 1991 در جنگ خلیج فارس قابل ملاحظه بود که همه از بازتاب ها و تاثیرات آن مطلع و باخبرند، به همین دلیل وی معتقد است، بهترین گزینه استفاده از راهکارهای سیاسی است و استفاده از نیروی هوایی بدترین گزینه ممکن خواهد بود.
اما «اوزی ایلام» که در زمان حمله به رآکتورهای هسته ای عراق سمت کمیته انرژی هسته ای اسرائیل را برعهده داشت، در کتاب خود «کمان ایلام» با این حمله مخالفت می کند و می نویسد که از این واهمه دارد، این حمله مجازات های بیشتری برای اسرائیل به دنبال خواهد داشت و روند صلح در منطقه را با مانع مواجه خواهد کرد.
ایلام به حدی با حمله اسرائیل به رآکتورهای عراق مخالف بود که «مناخیم بگین»، نخست وزیر وقت اسرائیل حضور وی در کابینه امنیتی را تحریم کرد تا بر وزرای دیگر تاثیر نگذارد.
ایلام می گوید: پس از حمله تصور می کردم، صدام به حملات زیرزمینی روی خواهد آورد و مخفیانه بی آن که چیزی از آن مشاهده شود، حملاتی را به انجام برساند که چنین نیز شد؛ در سال 1993 سازمان ملل در بازدید از عراق هیچ سلاح کشتار جمعی مشاهده نکرد، اما پیش از آن و به دنبال حمله به رآکتورهای اتمی آن صدام به سوی ساخت سلاح های هسته ای روی آورد و اینها همه از نتایج حمله به عراق بود.
به همین دلیل ایلام تاکید می کند: همان گونه که حمله به عراق روی آوردن این کشور به سلاح های هسته ای و بیولوژیک را به همراه داشت، حمله به ایران نیز انگیزه های تهران را برای بدست آوردن چنین تسلیحاتی چندین برابر خواهد کرد.


[ پنج شنبه 90/8/19 ] [ 12:5 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 575
بازدید دیروز: 588
کل بازدیدها: 4450650