NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

 

به دنبال انتشار گزارش روز جمعه بولتن نیوز در خصوص" کاهش بیش از 9 میلیون بشکه ای در عرضه نفت خام مورد تقاضای جهان در صورت بسته شدن تنگه هرمز" ، روز گذشته خبرگزاری رویترز مدعی شد در این صورت اتحادیه اروپا به مدت 30 روز و هر روز 14 میلیون بشکه از ذخایر خود را به بازارهای جهانی تزریق می کند. امروز آژانس بین المللی انرژی خبر فوق را تکذیب کرد و گفت: هیچ طرحی برای اجرا در دستور کار نداریم!.

 

بولتن نیوز- به دنبال انتشار گزارش روز جمعه بولتن نیوز در خصوص بررسی مسیرهای جایگزین تنگه هرمز برای صادرات نفت در صورت بسته شدن این تنگه با تیتر " کاهش بیش از 9 میلیون بشکه ای در عرضه نفت خام مورد تقاضای جهان" ، روز گذشته خبرگزاری رویترز مدعی شد که اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی طرحی را تصویب کرده اند، که بر اساس آن، در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، به مدت یک ماه و هر روز 14 میلیون بشکه نفت از محل ذخایر استراتژیک خود به بازارهای جهانی تزریق کنند تا تعادل در بازارهای نفتی جهان به هم نخورد!. 

پیرو این گزارش که حکایت از دستپاچگی خبرنگار خبرگزاری رویترز و بنگاه سخن پراکنی وی دارد ، امروز آژانس بین المللی انرژی با تکذیب برخی گزارش ها در مورد تهیه طرحی برای تزریق نفت به بازار در صورت بسته شدن تنگه هرمز تاکید کرد هیچ طرحی برای اجرا در دستور کار ندارد.

برابر گزارش بولتن نیوز، چنانکه تمام خطوط لوله انتقال نفت موجود در منطقه خلیج فارس بازسازی شده و فعال شوند، در خوش بینانه ترین حالت و در زمان بسته بودن تنگه هرمز، میزان نفت صادراتی منطقه خلیج فارس از طریق خطوط لوله به 9.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که تنها 50% نفت صادراتی حال حاضر از منطقه خلیج فارس است. بر این اساس، در بهترین شرایط فرضی برای لوله های انتقال نفت موجود در منطقه، بازارهای جهانی با کاهش عرضه ای بالغ بر 9.5 میلیون بشکه نفت خام در روز روبرو خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر و با در نظر گرفتن وضعیت موجود لوله های انتقال نفت این منطقه، تنها امکان انتقال 3.5 تا 5 میلیون بشکه نفت خام از طریق خطوط لوله ممکن به نظر می رسد و در صورت بسته شدن تنگه هرمز ، جهان با کاهش حدود 14 میلیون بشکه ای در عرضه نفت خام روبرو خواهد شد. نکته ای که خبرگزاری رویترز هم به آن تاکید کرده است!.

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی که مقر آن در پاریس قرار دارد، امروز در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: «ما آماده واکنش به هر گونه اختلال در بازار نفت باقی می مانیم، اما از آنجایی که هیچگونه اختلالی در روند عرضه در بازار وجود ندارد، در حال حاضر هیچ طرحی برای اجرا در این زمینه در دستور کار نداریم.» 

این در حالی است که روز گذشته رویترز مدعی شده بود که آژانس بین المللی انرژی طرحی را در دست تهیه دارد، که بر اساس آن در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، روزانه 14 میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی تزریق خواهد کرد. 

قیمت های جهانی نفت خام در طی سه هفته گذشته، به دنبال نگرانی ها از تهدید ایران در مورد بستن تنگه هرمز افزایش یافته است. بر اساس آمارهای اداره انرژی آمریکا، روزانه حدود 17 میلیون بشکه نفت از طریق تنگه استراتژیک هرمز به بازارهای جهانی صادر می شود که معادل 19 درصد از کل مصرف نفت جهان است.

آخرین تزریق اضطراری نفت از محل ذخایر استراتژیک کشورهای وارد کننده نفت توسط آژانس بین المللی انرژی در ماه ژوئن سال گذشته و به دنبال اختلال در صادرات نفت لیبی انجام گرفت که طی آن حدود 60 میلیون بشکه نفت خام روانه بازارهای جهانی شد. پیشتر در 1991، در زمان تهاجم نظامی عراق به کویت و همچنین پس از وقوع طوفان کاترینا در سال 2005 که باعث آسیب دیدن تاسیسات پالایش نفت در خلیج مکزیک شد، مشابه چنین اقدامی صورت گرفته بود.

آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته اعلام کرد، موجودی نفت خام و محصولات پالایشگاهی کشورهای توسعه یافته در چهار ماهه منتهی به ماه اکتبر به کمتر از متوسط پنج ساله خود رسیده است. بر اساس گزارش 13 دسامبر آژانس، میزان ذخایر نفتی این کشورها با 36.3 میلیون بشکه کاهش به 2.63 میلیارد بشکه کاهش یافته است.


[ دوشنبه 90/10/19 ] [ 8:48 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 190
بازدید دیروز: 588
کل بازدیدها: 4450265