NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

 

یک فعال دانشجویی با بیان اینکه نوع مدیریت و فضای بسته و استبدادی که در دانشگاه آزاد وجود دارد باید توسط مسئولان اصلاح شود، تاکید کرد: سهمیه ارشد و دکترا باید به افراد لایق داده شود، نه کسانی که در جریان فتنه 88 جزو فعالان سیاسی این جریان بودند.
       
رضا عابدی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،  با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد تا کنون به کشور خدماتی شایانی چون اشتغال در برخی شهرهای کم‌تر برخوردار، جلوگیری از خروج ارز از کشور، تحصیل تا مدارج بالا را ارائه کرده است، گفت: عملکرد مسئولان دانشگاه مطلوب افکار عمومی نیست و حتی توده های مردم با نداشتن نگرش سیاسی و علمی به این مجموعه نقدهای جدی دارند.
وی افزود: مجموعه ای در کشور هست که هدف آن حفظ ثبات مدیریتی در دانشگاه آزاد است و این ثبات مدیریتی را در چارچوب جاسبی و یا افرادی شبیه او می‌بینند؛ بنابراین مشکل بودن یا نبودن جاسبی نیست، بلکه مشکل نوع مدیریت، سبک مدیریتی، فضای بسته و تشکل‌های خودساخته موجود در دانشگاه آزاد است که باید مورد نقد و بازبینی اساسی قرار گیرد.
این پژوهشگر با اشاره به نقش دانشگاه های آزاد و ملی در آموزش و رشد کمی و کیفی کشور تصریح کرد: دانشگاه آزاد و ملی وظیفه سیاسی کاری ندارند، ولی متأسفانه دانشگاه آزاد به سازمانی تبدیل شده که بعضی افراد سیاسی و تأثیر گذار، وام دار این مجموعه هستند و این تنها به دلیل مدارک صادر شده از سوی دانشگاه جاسبی برای آقایان کشوری و حتی نمایندگان مجلس است و یکشنبه سیاه مجلس خود گواهی است بر درستی این ادعا.
عابدی گناباد با تاکید بر ایجاد تحول بنیادی در مجموعه دانشگاه آزاد خواست مردم است،  بیان داشت: شیوه مدیریتی این دانشگاه باید عوض شود که این امر تنها با رفتن جاسبی برطرف نمی‌شود، بلکه باید شیوه مدیرتی اصلاح شود.
وی با بیان نقش دانشگاه آزاد در جریان انحراف و فتنه افزود: هیچ دانشگاهی وظیفه سیاسی کاری ندارد، اما ما شاهد بودیم در فتنه قبل و بعد از انتخابات، این مجموعه حمایت‌هایی از موسوی انجام داد که تمام این اسناد اکنون در سایت‌های اینترنتی موجود است و حتی از کارمندان خواسته شده بود که در ستاد موسوی حضور پیدا کنند و تمام این اسناد گواهی بر این امر است که دانشگاه آزاد در فتنه 88 جایگاه ویژه ای داشته است.
این پژوهشگر با اشاره به حضور برخی افراد نقش آفرین در فتنه چون فائزه هاشمی در واحد علوم تحقیقات گفت: در ایام فتنه شدت شعارنویسی‌ها علیه نظام در دانشگاه آزاد نسبت به سایر دانشگاه‌ها بیشتر بود و امروز هم مماشات برخی دولتی‌ها نزدیک به مشایی و به‌کارگیری جان نثاران جاسبی در برخی مراکز دولتی، ابعادی از همکاری دانشگاه آزاد با خط انحراف را آشکار کرده است.
عابدی گناباد با تاکید بر اینکه فقدان نظارت جدی مشکل اصلی دانشگاه آزاد است، تصریح کرد: بحث انتظاری که از یک مجموعه آموزشی یک کشور داریم، این است که در چارچوب علمی و مسائل پیشرفت کشور حرکت کند نه اینکه وابسته به یک نهاد، گروه و جناح باشند و به عنوان اقشار و گروه فشار بر ضد حاکمیت در زمان‌های مختلف عمل کند.
وی ادامه داد: یک سال قبل از انتخابات با افراد انجمن اسلامی این دانشگاه صحبت شده و قول سهمیه ارشد داده شده بود و این امر از جمله برکات دانشگاه آزاد برای این افراد بود؛ در واقع این سهمیه به افرادی داده شد که جلسات نقد جنبش دانشجویی در مورد دانشگاه آزاد را بر هم می زدنند.
این پژوهشگر افزود: هنوز جاسبی مشخص نکرده است که آقایان (م. ک و ج. الف) به چه حقی باید از یکی از واحدهای شرق کشور سهمیه ارشد می‌گرفتند و یا با کدام قانون از تخفیف شهریه هم برخوردار می‌شدند؟ علت به‌کارگیری و استخدام این افراد در همان واحد چیست؟ آیا این‌ها همان کسانی نبودند که در فتنه آن واحد دانشگاهی را به آشوب کشیدند؟
عابدی گناباد در ادامه تصریح کرد: افکار عمومی در مورد مدارک داده شده به بعضی از آقازاده‌ها و بورسیه بعضی افراد سوالاتی دارند که جاسبی باید پاسخگوی این مسائل باشد.
وی همچنین اضافه کرد: برای بنده سوال است که چرا در نامه دفاع از رهبری و یا بحث انرژی هسته ای 220 امضاء دیده می‌شود، اما وقتی اسم جاسبی می‌آید 240 نفر نامه را امضاء می‌کنند.
این پژوهشگر افزود: امروز در دانشگاه آزاد دو قانون وجود دارد؛ قانون اول شامل بخشنامه‌ها و قانون دوم شامل دستورات باند سیاسی کار است که معمولا این مورد دوم همیشه در صدر است که در توضیح این مسئله باید به این نکته اشاره کرد که دانشجویان این دانشگاه حتی برای گرفتن انتقالی و میهمان که در مواردی بر اساس بخشنامه های دانشگاه آزاد قانونی هم هست، باید از فلان نماینده مجلس نامه بگیرند. آیا این وام دار کردن سیاسیون کشور نیست؟
عابدی گناباد به نقش تأثیرگذار هاشمی رفسنجانی در انقلاب اشاره کرد و با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی انسان بزرگی است، اما باید نگرانی مردم را درک کند،  افزود: اگر یک نظر سنجی انجام شود بیش از 90 درصد مردم و حتی مسئولان میانی و پایین دانشگاه آزاد که در ارتباط مستقیم با این مجموعه قرار دارند، از وضعیت دانشگاه ناراضی هستند؛ بنابراین نباید دانشگاه محلی برای گروکشی از نظام و سوءاستفاده انتخاباتی در ایام انتخابات باشد.
این فعال دانشجویی اذعان داشت: طی 30 سال مدیریت این مجموعه در آن تنها به مسئله کمی پرداخته شده و نه کیفیت؛ بنابراین امروز بخشی از افکار عمومی بر این باورند که هر کس پول داشت و توانست دیگران را وام دار خود کند، از نظارت قانونی خارج است.
وی با اشاره به اقدامات فرهنگی دانشگاه آزاد افزود: متأسفانه دانشگاه آزاد در این راستا نیز نتوانسته اقدامات جالبی انجام دهد و به دلیل نبود نظارت بر آن در یکی از نشریات دانشگاه آزاد واحد مشهد که در مورد امر به معروف و نهی از منکر انتشار یافت، صراحتاً اشاره شده که اصالت لذت، در اسلام شرط است که متأسفانه این نشریه توسط افراد ملبس به لباس روحانیت منتشر می‌شود.
عابدی گناباد ادامه داد: مسائل فرهنگی برای این افراد یک بازیچه برای نفوذ به مسائل سیاسی است؛ چرا که آن‌ها فقط به کمیت بها می‌دهند و همین افراد هستند که هنوز هم در بحث کرسی‌های آزاداندیشی کارشکنی می‌کنند و جالب است که در اینجا آقایان به دنبال کمیت و ارائه بیلان هستند تا نشان دهند که چه کسی گفته است ما ولایی نیستیم، اما ولایت پذیری به عمل و دادن هزینه در این راه است و نه ادعا.
این پژوهشگر با اشاره به جریان فتنه تاکید کرد: رفت و آمد بعضی از عناصر فتنه گر انجمن اسلامی به دفتر آقایان جای سوال دارد، به چه علت چنین افرادی در این دانشگاه استخدام شدند و با اینکه این افراد بعدها در آشوب‌ها حضور فعال داشتند به آنها به عنوان پاداش وعده سهمیه ارشد داده می‌شود.
وی افزود: چرا بعضی از افراد در واحدهای مختلف به دنبال امضا به نفع جاسبی هستند، مگر اینکه سودی برایشان داشته باشد؛ این‌ها همان مدیرانی هستند که حقوق‌های بیش از هشت میلیون تومان دریافت می‌کنند که با آمدن جاسبی آن‌ها نیز در این مجموعه همه کاره شدند. 
عابدی گناباد در مورد شهریه دانشگاه آزاد افزود: شهریه کلانی که از دانشجویان دریافت می‌شود تنها بخش اندکی از آن در بحث توسعه کیفی خرج شده و دانشجویان در رشته فنی از آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و امکانات رفاهی ناراضی هستند و جالب‌تر اینکه شهریه دریافتی توسط دانشگاه آقای جاسبی دو برابر شهریه ای است که دانشگاه های کشورهای هم طراز ایران به نسبت درآمد سرانه از دانشجویان خود دریافت می‌کنند. 
این فعال دانشجویی بیان داشت: آن‌ها با تاسیس واحدهایی به نام علوم تحقیقات در مناطقی که امکانات ندارند، تنها به دنبال به دست آوردن پول هستند، به همین دلیل در تصور عموم، دانشگاه آزاد تنها به دنبال پول است. 
جنبش دانشجویی توانست شیوه مدیریتی جاسبی را زیر سوال ببرد
وی گفت: جنبش دانشجویی بعد از تلاش‌های بسیار بعد از فتنه 88 توانست شیوه مدیریتی جاسبی را زیر سوال ببرد.عابدی گناباد تصریح کرد: قبل از حاکمیت جدی جریان انحرافی، احمدی نژاد در برابر دانشگاه آزاد و جاسبی موضع گرفت و در مورد مدارکی که به آقازاده‌ها داده می‌شود سوالاتی را مطرح کرد، اما متأسفانه بعد از جریان فتنه 88 دولت و احمدی نژاد نیز در برابر این جریان سکوت کردند و پیگیر جدی این جریان نشدند، البته این‌ها مخالفت رهبری را بهانه می‌کنند که به نظر می‌رسد چندان درست نیست.  
این فعال دانشجویی افزود: احمدی نژاد جلوی دانشگاه آزاد ایستاد، ولی بعد از جریان فتنه سکوت کرد و این جنبش دانشجویی بود که در سال 89 توانست بحث دانشگاه آزاد را دوباره مطرح کند و شیوه مدیریتی جاسبی را زیر سوال ببرد.
عابدی گناباد همچنین ادامه داد: جنبش دانشجویی در بحث فتنه 88 و جریان انحرافی خواست تا کسی پاسخگوی بی قانونی‌ها باشد؛ بنابراین اگر جنبش دانشجویی در یکشنبه سیاه جلوی مجلس نمی‌رفت، 250 هزار میلیارد تومان سرمایه دانشجویان دانشگاه آزاد معلوم نبود که چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این مسائل در کشور مطرح شد، ولی طرح این مسائل توسط رئیس جمهور و دولت نبود و اکنون اهمال کاری دولت در این زمینه جای سوال دارد که چرا در برابر چنین مسائلی سکوت اختیار کرده است.
این فعال سیاسی در پایان تصریح کرد: متأسفانه بعضی از دانشگاه های دیگر نیز به سمت بحث‌های کمی پیش رفته‌اند و سعی بر افزایش شهریه‌ها دارند که این مسئله نادرست در دانشگاه پیام نور به دلیل ضعف ساختاری، سرانجام خوبی پیدا نکرده است.
 
 

[ پنج شنبه 90/10/22 ] [ 8:43 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 6848
بازدید دیروز: 988
کل بازدیدها: 4421052