NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

امتناع هاشمی رفسنجانی از امضا حکم فرهاد دانشجو در این روزها از حد شایعه و زمزمه فراتر رفته است و به نظر می رسد هاشمی می خواهد تا آخرین راند جاسبی را حفظ کند و مدیر 30 ساله دانشگاه آزاد ایستاده بمیرد. 

گروه سیاسی بی باک؛ چند روز پیش که اعضای جدید هیات امنا دانشگاه آزاد با ترتیب 5 بر 4 به ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد رای دادند، همگان فکر می کردند دیگر کار تمام شده و عبدالله جاسبی مدیر 30 ساله این دانشگاه باید کم کم دفتر کار ریاست دانشگاه آزاد در نگارستان هفتم خیابان پاسداران را به فرهاد دانشجو تسلیم کند.
 چرا آیت الله می خواهد جاسبی ایستاده بمیرد...
 چند روز بعد از این تصممیم هیات امنا و زمانی که اعضای شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزینه پیشنهادی برای ریاست دانشگاه آزاد را تائید کردند دیگر همه مطمئن شدند که فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد شده است، تا جایی که برخی رسانه ها از دانشجو به عنوان رییس جدید دانشگاه آزاد و از جاسبی به عنوان رئیس سابق دانشگاه آزاد اسم می بردند.
 اما هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که " همه چیز گیر یک امضا " باقی بماند، آنهم امضای کسی که بیشترین مخالفت را با اجرای این طرح داشته است. هاشمی رفسنجانی رییس هیات امنا دانشگاه آزاد و کسی که باید حکم دانشجو را امضا کند، شاید این روزها تنها کسی باشد که نمی خواهد جاسبی از دانشگاه آزاد برود. 
 البته پیش از این نیز آیت الله تمام تلاشش را کرده بود، تا کسی نتواند رییس محبوبش را از دانشگاه آزاد به خانه بفرستد. تلاش برای وقف اموال دانشگاه آزاد و تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی برای خروج دانشگاه آزاد از شمول قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله این تحرکات بود.
 حتی آیت الله هاشمی پس از تغییر ترکیب اعضای هیات امنا دانشگاه آزاد نیز قصد نداشت کسی ماجرا را تمام شده بداند به شکلی که در ابتدای اولین جلسه هیات امنا جدید این دانشگاه که در آخرین روز پائیز برگزار شد، هنگامی که کامران دانشجو وزیر علوم تقاضای بررسی دستور جلسه یا همان تعیین رییس جدید را می کند با برخورد تند هاشمی روبرو می شود به گونه ای که هاشمی خطاب به دانشجو می گوید: علت تشکیل این جلسه تنها و تنها تعیین رییس هیئت امنای دانشگاه آزاد است. 
آیت الله که  در جلسه اول به عنوان رییس هیات امنا انتخاب شده بود در همان جلسه نشان داد که با هیچ کس شوخی ندارد و نمی خواهد به این راحتی راه را برای تغییرات در دانشگاه آزاد باز کند و جلسه تعیین رییس جدید دانشگاه را به 22 روزه بعد موکول کرد.
 البته گزارش ها و حرف های غیر رسمی در این 22 روز از تلاش هاشمی برای عدم تغییر در ریاست دانشگاه آزاد خبر می داد. این گزارش ها حاکی از تاکید هاشمی بر باقی بودن وقف اموال دانشگاه آزاد و تلاش برای به ثمر رسیدن آن بود.
 در این میان چشم ها به سوی 21 دیماه و ساختمان هیات امنا دانشگاه آزاد در نیاوران دوخته شده بود، جایی که به نظر می آمد نقطه ای بر سرخط همه جنجال ها دانشگاه آزاد گذاشته شود.
 سرانجام 21 دیماه روز تعیین سرنوشت دانشگاه آزاد فرا رسید و حتی تهدید آیت الله به عدم حضور در جلسه نیز کارساز نشد و دست آخر با پادرمیانی سید حسن خمینی جلسه با ریاست هاشمی رفسنجانی آغاز شد، جلسه ای سنگین که پیش از آن وزیر علوم گفته بود؛ " اگر دومین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد 10 تا 15 ساعت هم طول بکشد باید رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد انتخاب شود و اگر به این مصوبه خدشه وارد شود، می‌توان به سایر مصوبات جلسه اول نیز خدشه وارد کرد. "  
در این جلسه که بر اساس اخبار منتشر شده در آن جلسه ای تند و صریح بوده است هاشمی سعی می کند تا جلسه به راهی دیگر جز تعیین رییس جدید برود. این بار پیشنهاد می شود که گزینه های پیشنهادی کارنامه خود را به هیات امنا تحویل دهند و این هیات پس از بررسی بر روی این گزینه ها رای گیری کند.
 در این میان حجت الاسلام محمدیان از اعضای هیات امنا تاکید می کند که؛" اگر نیاز باشد تا 12 شب در اینجا می مانیم و گزینه ها را بررسی می کنیم."
 آیت الله به تغییر راضی می شود؟
 به هر حال ساعت 7 بعد از ظهر روز 21 دیماه تیتر بیشتر رسانه های کشور و حتی برخی رسانه های خارجی به رفتن جاسبی از مدیریت دانشگاه آزاد اختصاص پیدا کرد، "جاسبی از دانشگاه آزاد رفت" ، " جاسبی پس از 10838 روز از قطار دانشگاه آزاد پیاده شد" ولی هیچ کس به این فکر نمی کرد که همه چیز در انتها به امضا اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی بستگی دارد.
 هاشمی رفسنجانی پس از جلسه سرد دیماه سال 90 نشان داد که از این انتخاب عصبانی است و فرهاد دانشجو  در مرکز عصبانیت وی قرار دارد، تا جایی که وی در محافل خصوصی انتقادات تندی را نسبت به فرهاد دانشجو انجام داده و گفته: "دانشجو حرمت من پیرمرد را حفظ نکرد"  و پس از آن نیز زمزمه هایی درباره عدم امضا حکم دانشجو از سوی هاشمی نقل می شود.
 البته با رایزنی های برخی اعضا همفکر هیات امنا از جمله سید حسن خمینی با هاشمی رفسنجانی به نظر می رسد آیت الله این بار در مقابل رقیب دیرین خود کوتاه خواهد آمد، رقیبی که هاشمی هیچگاه نمی خواهد طعم شکست از وی را تجربه کند. به هرحال همه منتقدان دانشگاه آزاد باید این نکته را با خود مرور کنند که هم اکنون رییس هیات امنا دانشگاه آزاد هاشمی رفسنجانی است.
 دیدار برخی اعضای هیات امنا با هاشمی رفسنجانی/ حکم دانشجو از امضا شدن فاصله می گیرد؟
 اما در دو روز گذشته اتفاقاتی افتاد که روند امضای حکم فرهاد دانشجو را پیچیده تر کرد. بنابر اخبار رسیده به خبرنگار مشرق روز دوشنبه هیاتی با میدان داری حجت الاسلام محمدیان به دیدار هاشمی رفته و از وی تقاضا می کنند که تا 11 بهمن (آخرین فرصت امضا حکم رییس جدید دانشگاه آزاد) حکم وی را امضا کنند.
بنابر این گزارش؛ هاشمی رفسنجانی در این دیدار عنوان می کند که؛ نامه ابلاغ ریاست دانشجو امروز (10 بهمن) به دست ما رسیده است و به هر حال ما هیات امنا هستیم؛ آقای دانشجو باید در جلسه هیات امنا حاضر شود و برنامه های خود را ارائه کند تا ما درباره آن تصمیم بگیریم.
هاشمی تلویحا اظهار می کند که مانند همیشه توجهی به اولتیماتوم ندارد و کسی نیست که زیر بار اولتیماتوم برود.
در همین حال یاسر هاشمی مسوول دفتر هیات امنا دانشگاه آزاد و پسر کوچک آیت الله روز سه شنبه در مصاحبه ای اظهارات پدر را تکرار کرده و اعلام کرد در صورت صدور ضرب الاجل از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد، آیت الله هاشمی حکم ریاست وی را امضا نخواهد کرد.
این درحالی بود که برخی منابع آگاه از احتمال تصویب مصوبه ای جدید در جلسه سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر می دادند؛ که این با تصویب آن در صورت امتناع هاشمی از امضا حکم، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بتواند حکم رییس دانشگاه آزاد را امضا کند.
جزئیات جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی
ولی پس از پایان جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی ها درست از آب در نیامد. بنابر اخبار رسیده از منابع آگاه حجت الاسلام محمدیان گزارشی از دیدار خود با هاشمی را در جلسه مطرح می کند.
در این جلسه که بدون حضور جاسبی برگزار شد اما بر خلاف انتظارات احمدی نژاد اجازه در دستور قرار گرفتن مصوبه جدید برای امضا حکم رییس دانشگاه آزاد از سوی رییس شورا را نمی دهد و هیاتی متشکل از حدادعادل، ولایتی و محمدیان را مامور رایزنی با آیت الله هاشمی رفسنجانی می کند.
گفتنی است رییس جمهور در شرایط فعلی ایجاد حاشیه برای این مساله را به صلاح کشور ندانسته است.
در جلسه شب گذشته شورا این نکته نیز مطرح شده که اگر هاشمی پس از ارائه برنامه های دانشجو مجددا از امضا حکم امتناع کرد، در جلسه بعدی شورا در این باره تصمیم گیری شود. 
جاسبی خواهد ماند؟ 
اما مساله ای که در این میان مغفول مانده این است که آیا موضوع اصلی دانشگاه آزاد، رفتن جاسبی و تغییر مدیریت آن است؟ این مساله دور از ذهن به نظر نمی رسد که یک مدیر 30 ساله نفوذی قابل توجه در سیستم داشته باشد و آیا اساسا تغییر در مدیریت دانشگاه آزاد می تواند تغییری در ساختار آن ایجاد کند یا خیر؟
 البته فرهاد دانشجو نیز در روزهای ابتدایی فعالیت خود در دانشگاه آزاد از همکاری مدیران دانشگاه آزاد با خود خبر داده است.
 در همین حال یک منبع آگاه در دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با فارس، از اقدام عجیب جاسبی روزهای پایانی عمر ریاست خود بر دانشگاه آزاد پرده برداشت. این منبع آگاه از جذب فوری 400 نفر به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد از سوی برخی مدیران این دانشگاه خبر داد.
 وی افزود: پذیرش به یکباره این افراد به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد که قسمت اعظمی از آن‌ها در روزهای پایانی ریاست جاسبی بر این دانشگاه و تعدادی هم پس از پایان دوران مدیریت وی صورت گرفته قابل تأمل است.
 اما نکته قابل تامل آنجاست که پس از ابلاغ حکم فرهاد دانشجو از سوی محمود احمدی نژاد تمامی تغییرات در دانشگاه آزاد باید با تائید رییس جدید انجام شود ولی این اصل به دلایلی مسکوت مانده و فعالیت جاسبی در دانشگاه آزاد همچنان ادامه دارد.
 این درحالی است که هم اکنون رییس تمامی واحدهای دانشگاه آزاد منصوب جاسبی هستند و ریاست دانشگاه آزاد چندی قبل تمامی برخی واحدهای دانشگاه آزاد مانند واحد علوم تحقیقات (جاسبی شخصا ریاست این مجتمع عظیم را به عهده دارد) را از زیر نظر مرکز جدا و به اداره آنرا به هیات امنایی تغییر داد.
 با این حال کمی دور از ذهن به نظر می رسد که عملا رییس جدید دانشگاه آزاد بتواند در برخی واحدهای تاثیر گذار دانشگاه آزاد نظیر علوم و تحقیقات که دختر هاشمی نیز در آن مشغول تحصیل است تغییر جدی ایجاد کند.
 حال باید دید فرهاد دانشجو که این روزها امیدوار به نظر می رسد می تواند از میان این حلقه مدیریتی عبور کند و ریاست دانشگاهی ها که معاون پارلمانی اش در مجلس شورای اسلامی بیشترین مشتری را دارد به عهده بگیرد؟ و یا خواب های دیده شده برای رییس منصوب شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعبیر می شود.

 


[ چهارشنبه 90/11/12 ] [ 10:20 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 2108
بازدید دیروز: 6904
کل بازدیدها: 4423216