NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

کیهان نوشت:

دولت موسوی، یکی از اصلی ترین چالش گاه های جریان های سیاسی درون نظام در دهه 1360 بود. پیش از این، از بی اعتنایی میرحسین موسوی به انتقاداتی که درباره یکسونگری او و اطرافیانش در پافشاری بر دولت سالاری اقتصادی می شد، سخن گفتیم. دامنه منتقدان دولت موسوی، از امام(ره) و رئیس جمهور وقت (حضرت آیت الله خامنه ای) تا فقهای حوزه های علمیه، نمایندگان مجلس و... را در برمی گرفت.
در آستانه چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حضرت آیت الله خامنه ای به صراحت قید کرده بودند که در صورت انتخاب مجدد مصمم به اصلاحاتی در ترکیب دولت هستند.1 امام با این خواسته همراهی کرده بودند و آیت الله خامنه ای نیز در سخنرانی های پس از انتخابات دوره چهارم ریاست جمهوری تمایل خود به تغییر نخست وزیر را نشان داده بودند. در این شرایط محسن رضایی به عنوان فرمانده عالی رتبه جنگ به نزد امام شرفیاب شد و از لطمه خوردن جنگ درصورت عدم انتخاب مجدد میرحسین موسوی سخن گفت.2 پس از این رایزنی و نیز اقداماتی مثل نامه نگاری 135 نماینده مجلس به امام راحل مبنی بر عدم برخورداری دولت جدید از اکثریت مجلس و در نتیجه عدم موفقیت آن و بالاخره بحرانی شدن کشور تأکید کرده بودند،
امام خمینی(ره) به این نتیجه رسیدند که مصلحت در انتخاب مجدد میرحسین موسوی است، اما در عین حال حاضر نشدند رئیس جمهور را به حکم شرعی مکلف سازند و تصریح کردند:
حق انتخاب با رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی محترم است.3
در ادامه رایزنی ها به گفته حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، امام خمینی در دیدار حضرات آیات محمدرضا مهدوی کنی، احمد جنتی و محمد یزدی با تأکید بر عدم صدور حکم در این مورد بیانی نزدیک به این مضمون داشتند که من به عنوان یک شهروند اعلام می کنم انتخاب غیر از موسوی خیانت به اسلام است.4
درباره اینکه نظر مشورتی فرمانده کل سپاه پاسداران درباره ضرورت ادامه نخست وزیری موسوی در آن زمان تا چه اندازه مبتنی بر واقعیات بوده است، نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی با توجه به شعارهای موسوی و یارانش در حمایت از محرومان و این واقعیت که رزمندگان، دلبسته آرمان های امام مثل حمایت از محرومان جامعه بوده و خود نیز درد فقر و استضعاف را چشیده بودند، بر نظر محسن رضایی در آن مقطع صحه می گذارند. از این دیدگاه به همان اندازه که امام راحل(ره) بر حمایت از دولت های مختلف و به ویژه دولت زمان جنگ تأکید داشتند، رزمندگان نیز خود را موظف به حمایت از رئیس این دولت می دیدند. ضمن اینکه اشتغال آن ها به جنگ، مجالی برای مطلع شدن از جزئیات اختلافات مخفی مانده رئیس جمهور با نخست وزیر فراهم نمی ساخت. اما به اعتقاد مسئولان تدارکات دفاع مقدس کوتاهی های دولت موسوی در امر پشتیبانی جنگ جایی برای محبوبیت موسوی و دولتمردانش در دل های رزمندگان باقی نمی گذاشت. به عنوان مثال، یکی از دست اندرکاران پشتیبانی سپاه خاطراتی از دوبار اظهار ناراحتی شهید محمدابراهیم همت درباره کارشکنی دولت موسوی در امر جنگ را بیان می کند. حمید نقاشیان یادآوری می کند:
بیش از ده جلسه از جلسات شورای عالی سپاه به این بحث گذشت که بررسی شود چرا دولت از سپاه حمایت نمی کند. حمایت که نمی کرد هیچ، حتی کارشکنی هم می کرد.5
او حضور بسیار کم میرحسین موسوی در بین رزمندگان جبهه ها را به سبب ترس او از مورد سؤال واقع شدن درباره عدم حمایت از سپاه و جنگ می داند. وزرای سپاه و دفاع بارها مورد این عتاب برخی از اعضای کابینه موسوی قرار گرفته بود که:
چرا جنگ را تمام نمی کنید.6
محسن رفیقدوست به عنوان یکی از برجسته ترین مسئولان تدارکات دفاع مقدس نیز با رد این سخن محسن رضایی که پیشنهاد تجدید نخست وزیری موسوی در دور دوم ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه ای حاصل عقل جمعی فرماندهان جنگ بوده است، می گوید:
این تشخیص خود آقای رضایی و چند نفر دیگر از اطرافیان ایشان بوده است.7
محسن رفیقدوست به رغم اختلاف با نخست وزیر، مدتی در کابینه موسوی ماندگار شد، اما موسوی از اینکه وزیر سپاه گزارش جبهه ها را نخست در اختیار رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع قرار می داد، به او اعتراض می کرد.8 سرانجام نیز نخست وزیر، علی شمخانی را در وزارت سپاه جایگزین رفیقدوست کرد. با این حال برخی از گرایش ها در این دولت با این گونه تغییرات هم نمی توانست پوشیده بماند. در اولین ماه های پس از جنگ یعنی زمانی که امام خمینی در آخرین ماه های حیات دوران ساز خود، حکم ارتداد و مهدور الدم بودن سلمان رشدی نویسنده هتاک به پیامبر اعظم(ص) را صادر کردند، بگو مگویی بین بهزاد نبوی و علی شمخانی در هیئت دولت به همین مناسبت در گرفت. بر اساس آنچه محسن رفیقدوست روایت می کند، بهزاد نبوی گفته بود:
مگر ما مسلمان تنوری هستیم که هر خمیری را که امام صاف کند، توی تنور بزنیم؟9
چنین گرایشی بر خلاف منویات امام پیش از آن هم به دفعات از سوی کارگزاران دولت موسوی دیده شده بود. امام در ابتدای سال 1367 و با سخت شدن شرایط جنگ در پیامی خطاب به مردم این جمله را فرموده بودند:
امروز ایران کربلاست، حسینیان آماده باشید.10
روغنی زنجانی، وزیر برنامه و بودجه دولت موسوی در خاطراتش از آن روزها به گفت وگوی خود در این مورد با نخست وزیر اشاره می کند، او به میرحسین موسوی گفته بود:
دو راه حل بیشتر نداریم. آن را با امام یا با روسای قوای سه گانه در میان بگذارید. یا راه امام حسین را در پیش بگیرید و کاری هم به ماندن و نماندن حکومت و نظام نداشته باشید و آن را هم علناً اعلام کنید و بگویید بر اساس هدف و اصولی که داریم حتی به قیمت از بین رفتن نظام. شاید مردم نخواهند ما تا این میزان جلو برویم.11
این سخن در واقع توجیه مسئولان اجرایی آن زمان، نسبت به بی اهتمامی طولانی مدتشان در قبال نبردی بود که به قصد نابودی انقلاب و نظام اسلامی آغاز شده بود و از سوی دو قدرت مسلط بر جهان (بلوک غرب و بلوک شرق) حمایت می شد. دنباله خاطره روغنی زنجانی، نگاه واقعی موسوی به مقوله دفاع مقدس و نیز خواسته های امام خمینی را نشان می دهد:
بعدها آقای موسوی از صراحت و به تعبیر خودشان از شجاعت من تقدیر و تشکر کرد.12
این در حالی بود که حتی برخی از بلندپایه ترین مقامات اقتصادی دولت موسوی با این دیدگاه مخالف بودند. دکتر محمدجواد ایروانی، وزیر امور اقتصادی و دارایی آن دولت می گوید:
حوزه اقتصاد هیچ گاه مانع از ادامه جنگ نشده است. ما از نظر اقتصادی توان اداره جنگ را داشتیم و بخش اقتصادی هیچ گاه موجب آسیب دفاع از کشور نشد.. ما توان اداره جنگ را داشتیم. مگر با 7/5 میلیارد دلار درآمد ارزی بسیاری از طرح های زیربنایی و کارخانجات بزرگ را تخصیص ندادیم؟ مگر بازسازی پالایشگاه ها، نیروگاه ها و کارخانجات مهم نظیر کارخانجات سیمان، لاستیک و... در زمان جنگ و همزمان با جنگ صورت نمی گرفت؟ مگر بسیاری از دستاوردهای صنعتی و علمی معلول این دوران سخت نبود؟... کاملاً؛ ما از بعد اقتصادی می توانستیم جنگ را ادامه دهیم.13
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . سارا لاهوتی، امید و دلواپسی (کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال1364)، (تهران دفتر نشر معارف انقلاب، 1387)، ص 22.
2 . مرتضی میردار، خاطرات حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری، جلد2، (تهران مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، پاییز 1384)، ص 73.
3 . صحیفه امام، جلد 19، ص 393.
4 . مرتضی میردار، پیشین، ص 75.
5 . شاهد توحیدی، بررسی پیشینه فکری و سیاسی میرحسین موسوی در گفت و گوی «جوان» با حمیدرضا نقاشیان، موسوی از ابتدا با خط امام(ره) زاویه داشت،
13196 http://javanonline.ir/Nsite/FullStory/?Id .
6 . دولت موسوی و نسبت آن با دفاع مقدس در گفت وگوی «جوان» با محسن رفیقدوست.
www.javanonline.ir/Nsite/FullStory/?id=31817
7 . همان.
8 . همان.
9 . همان.
10 . صحیفه امام، ج 21، ص 11.
11 . بهمن احمدی امویی، کتاب اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی، گفت وگو با مسعود روغنی زنجانی، به نقل از گزارشی از استعفای میرحسین موسوی در شهریور 1367، استعفا در روزنامه ها، رمز عبور- ویژه نامه سیاسی روزنامه ایران، هدیه نوروزی 1389، ص 112.
12 . همان.
13 . گفت وگوی ایران با دکتر ایروانی وزیر اسبق اقتصاد، سال67 از نظر اقتصادی توان اداره جنگ را داشتیم، رمز عبور 5، ویژه نامه اقتصادی روزنامه ایران، ص27.

[ دوشنبه 91/2/11 ] [ 9:39 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 577
بازدید دیروز: 588
کل بازدیدها: 4450652