NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
هنوز مدت زمانی از نشر ترانه توهین آمیز خواننده مقیم آلمان، نگذشته است که بی بی سی برنامه ای را به موضوع کاریکاتوریست دانمارکی که به پیامبر اسلام توهین کرد و مورد تشویق صدر اعظم آلمان و دولت وی قرار گرفت، اختصاص داد.
هنوز مدت زمانی از نشر ترانه توهین آمیز خواننده مقیم آلمان، نگذشته است که بی بی سی برنامه ای را به موضوع کاریکاتوریست دانمارکی که به پیامبر اسلام توهین کرد و مورد تشویق صدر اعظم آلمان و دولت وی قرار گرفت، اختصاص داد.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، تلویزیون فارسی بی بی سی (BBCPersian) شنبه ششم خرداد (26May) برنامه ای را به موضوع آزادی بیان و مقدسات اسلامی با توجه به کاریکاتور های دانمارکی توهین کننده به پیامبر اسلام (صل الله علیه آله) با حضور اکبر گنجی اختصاص داد.مجری بی بی سی در ابتدا برای طرح موضوع سؤالاتی را بیان داشت: «اینکه این یا آن اثر هنری و ادبی در این یا آن گوشه دنیا اهانت به مقدسات دینی مسلمانان تلقی شود به یک خبر نه چندان مهم تبدیل شده است. مقدسات دینی تا کجا باید آزادی بیان را محدود کند؟ در دعوای بین آزادی بیان و مقدسات دینی کدام طرف هستید؟»

اکبر گنجی ابتدا به صورت مفصل به تبیین فرایندی اجتماعی علیه مسلمانان پرداخت و گفت: «سؤال من اینست که چرا مسخره کردن پیامبر اسلام [ص]، اسلام و مسلمانان مهم شده است و اهمیت پیدا کرده است؟ دیسکورس (1) آزادی بیان یا مسخره کردن، یک دیسکورسی است که به لحاظ اجتماعی ساخته می‌شود. یعنی دیسکورسی ساخته می‌شود که ما گروهی هستیم و بقیه یک گروه دیگری هستند. و بقیه که با متفاوتند در این دیسکورس به نحو خاصی به آن‌ها نگاه می‌کنیم. به عنوان مثال یک مبارز فلسطینی در دیسکورس اسرائیلی تروریست است ولی در دیسکورس فلسطینی و هم پیمانانش یک مبارز راه آزادی است.. دیسکورس ها واقعیت‌ها را برای ما می‌سازند. این تفاوت به فرآیند حذف منجر می‌شود.»

گنجی در ادامه بیان کرد : «گام‌های مختلف این فرآیند عبارتند از:اول: اینکه دیگری مثل ما فکر نمی‌کند. گام دوم: درد و عشق آن‌ها با ما متفاوت است. سوم: آن‌ها مثل حیوان رفتار می‌کنند. چهارم: آن‌ها مثل میمون و خوک هستند. و در گام پنجم می‌گوییم: آن‌ها باید نابود بشوند. این فرآیندی است که واقع شده است و مثال‌های ذهنی نیستند. شما رفتاری که با سیاه پوستان در تاریخ غرب شده است نگاه کنید؛ همین رفتار الآن با مسلمانان، اسلام و قرآن می‌شود.»

وی در ادامه مدعی شد : «بنده هم موافقم که آزادی بیان حد و مرزی ندارد.»

اکبر گنجی در قسمتی دیگر از سخنانش ضمن تبیین معنای مقدس گفت: «وقتی می‌گوییم چیزی مقدس است یعنی بی چون و چراست. حقیقت محض است. یعنی کامل است. یعنی خدایی و آسمانی است.»

با این همه وی در اظهار نظری گستاخانه ابراز داشت: «به نظر من هیچ گزاره مقدسی وجود ندارد، از همه ادیان، از پیامبر اسلام[ص] از حضرت عیسی[ع] هم می‌شود انتقاد کرد.»  


(1) دیسکورس:عبارت است از راهیابی خردمندانه و به دور از خشونت برای برون رفت از مشکل‌ها و حل کشمکش‌های اجتماعی و سیاسی.

 


[ دوشنبه 91/3/8 ] [ 8:26 صبح ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 2399
بازدید دیروز: 2234
کل بازدیدها: 4425741