NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

 

کانادا در حالی به دلایل واهی اقدام به قطع رابطه با ایران کرد که پاسخ به چرایی آن را باید در اجلاس سران و جمله رهبر معظم انقلاب جستجو کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روز جمعه وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای، از بسته شدن سفارت این کشور در ایران خبر داد.
در بیانیه‌ای که «جان برد»، وزیر امور خارجه کانادا منتشر کرد، آمده است: کانادا سفارتش را در ایران تعطیل می‌کند.
وی دیپلمات‌های ایرانی در آن کشور را «عنصر نامطلوب» خوانده و اعلام کرد که روابط دیپلماتیک بین کانادا و ایران به حالت تعلیق در آمده است. تمام دیپلمات‌های کانادا ایران را ترک کرده‌اند و به دیپلماتهای ایران در اوتاوا گفته شده که در مدت 5 روز این کشور را ترک کنند.
البته این تنها دلیل مقامات کانادایی نبود و آنها علاوه بر این موضوع حمایت ایران از سوریه و کشتار مردم این کشور، برنامه هسته‌ای ایران و عمل نکردن کشورمان به قطعنامه‌های شورای امنیت و دشمنی تهران با تل آویو را ذکر کرده است.
در این خصوص ذکر چند نکته قابل توجه است:
 اول: یکشنبه 10 اردیبهشت ماه در پی تعطیلی بخش صدور ویزای سفارت کانادا در ایران، روابط اقتصادی و سیاسی 2 کشور که از سال 2006 روند نزولی داشته به حداقل ممکن رسید که واردات این کشور از ایران را در این مدت ثابت و صادرات آن به ایران را به یک پنجم کاهش داد (از638 میلیون دلار به 115 میلیون دلار طی 3 سال). در نتیجه می‌توان گفت که قطع رابطه اعلامی از سوی مقامات کانادا در واقع از چند سال پیش ‌آغاز و در 6 ماه گذشته روندی سریعتر گرفته و روز جمعه نیز تکمیل شد.
دوم: مقامات کانادایی طی چند سال گذشته بخصوص پس از مرگ زهرا کاظمی شهروند ایرانی- کانادایی که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر و در حین بازجویی فوت کرد، رویکرد ضد ایرانی را در پیش گرفتند، رویکردی که با روی کار آمدن دولت هارپر در 6 فوریه 2006 شدت یافته بود.
مسدود کردن حساب شهروندان ایرانی در کانادا که بنا بر آمار رسمی حدود 120 هزار نفر می‌باشند، همراهی با آمریکا و اسرائیل در تحریم‌های ضد ایرانی از جمله تحریم‌های بانکی و پیشی گرفتن از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و همچنین اظهارات مقامات این کشور در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان از جمله اقدامات ضد ایرانی کانادا طی چند سال اخیر است.
دولتی که وزارت خارجه اسرائیل شد
سوم: دولت محافظه کار کانادا سرسپردگی خود به رژیم صهیونیستی را بارها نشان داده است.
«تونی برمان» مدیر سابق شبکه رادیویی- تلویزیونی سی‌بی‌سی و از مدیران شبکه پیشین شبکه الجزیره انگلیسی در این خصوص گفت: علت این اقدام بی‌معنای کانادا چه می‌تواند باشد؟ کانادا در سال‌‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌های طرفدارانه از اسرائیل در خاورمیانه تبدیل به وزارت خارجه تل‌آویو شده است. به نظر می‌رسد کانادا وزیر خارجه جدیدی داشته باشد و اسم آن، بنیامین نتانیاهو است. 
پیام اجلاس تهران به دنیا
چهارم: این اتفاق درست یک هفته پس از رویداد بزرگ برگزاری اجلاس بین‌المللی سران جنبش عدم تعهد در تهران اتفاق افتاد که در آن بار دیگر اثبات شد، آنطور که مقامات اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند، ایران منزوی نشده است.
اساساً این نشست یک سوال بزرگ برای افکار عمومی جهانی ایجاد کرد، چطور کشوری که مقامات غربی و آمریکایی بارها بر منزوی بودن آن تاکید کرده‌اند و بر آن اصرار دارند، می‌تواند نمایندگان بیش از 100 کشور دنیا و عالیترین سران سازمان‌های بین‌المللی از جمله «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل را به تهران کشانده و آنها را با مواضع ضد غربی و ضد اسرائیلی خود همراه کند. اگر نگوییم برگزاری این اجلاس در چنین سطحی شکست سیاست‌های غرب علیه ایران بود، حداقل بازتاب جهانی آن این بود که ایران منزوی نیست.
جمله‌ای که اسرائیل را خشمگین و کانادا را مجبور به واکنش کرد
ششم: شاید مهمترین نکته در این خصوص را باید در این بند یافت. پاسخ به چرایی قطع رابطه کانادا با ایران در پیام تشکر آمیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل نهفته است. آنجا که آورده: «این اقدام کانادا، پس از یک هفته نمایش یهود ستیزی و نفرت پراکنی در تهران پیام روشنی به ایران و کل جهان داد»
نخست وزیر رژیم اسرائیل همچنین اقدام کانادا را «شجاعانه» خواند.
چرا این اقدام شجاعانه نامیده شد؟
پاسخ به این سوال را باید در سخنرانی مقام معظم رهبری و واکنش مقامات شرکت کننده در اجلاس یافت.
ایشان در سخنان خود ضمن اشاره به مسائل جهانی، مهمترین مسئله منطقه و جهان در دوران کنونی را موضوع فلسطین خوانده و یادآور شده اند که «سران سیاسى و نظامى رژیم غاصب صهیونیست، در این مدت از هیچ جنایتى پرهیز نکرده‌اند؛ از کشتار مردم و ویران کردن خانه‌ها و مزارع آنان و دستگیرى و شکنجه‌ مردان و زنان و حتى کودکان آنان، تا تحقیر و توهین به کرامت این ملت و سعى در نابودى و هضم آن در معده‌ حرامخوار رژیم صهیونیستى و تا حمله به اردوگاه‌هاى آنان در خود فلسطین و در کشورهاى همسایه که میلیون‌ها آواره را در خود جاى می‌داده است».
این بیانات نه تنها با هیچ مخالفت و اعتراضی در بین شرکت کنندگان روبرو نشد بلکه آنها در سخنان خود نیز به این موضوع اشاره کردند.
حتی محمد مرسی رئیس جمهور مصر نیز مهمترین مسئله موجود جهانی را موضوع فلسطین خواند که به نوعی تایید تلویحی سخنان مقام معظم رهبری بود.
از همین روست که نتانیاهو اقدام کانادا را شجاعانه خواند زیرا در مقابل منطقی ایستاده که 120 کشور دنیا در تهران آن را تایید و از آن پشتیبانی کردند و شاید همین موضوع باعث ذوق زدگی مقامات صهیونیستی شده است.
 روابط کانادا و ایران قطع شد؛ اما این همه ماجرا نیست و باید منتظر ماند و تبعات این رخداد برای هر دو کشور را بررسی کرد که نیازمند گذشت زمان است، اما دو نکته لازم به یادآوری است:
اول: در کانادا حدود 120 هزار ایرانی زندگی می کنند که برای رسیدگی به امور آنها و برآورده شدن نیازهای آنها از جمله تردد در ایران باید چاره جویی شود.
دوم: در گذشته بارها شاهد قطع روابط کشورهای غربی با ایران بوده ایم که بزرگترین آنها قطع رابطه همزمان بیش از 10 کشور اروپایی در حادثه موسوم به «میکونوس» بود که همه این کشورها پس از مدتی به ایران بازگشتند و به آنها اثبات شد که ایران بدون رابطه با آنها نیز می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. اینبار نیز قطعاً کانادا بیش از ایران از این قطع رابطه ضرر می‌کند، بخصوص اینکه دلایل این قطع ارتباط را مواردی از جمله سیاست ضد اسرائیلی ایران و ادامه برنامه هسته ای کشورمان خوانده است که هر دو این موارد در بین ملت های جهانی عامل اقتدار ایران است.

 


[ شنبه 91/6/18 ] [ 6:15 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 1191
بازدید دیروز: 1866
کل بازدیدها: 4410059