NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای آن، سلایق سیاسی مختلف حاضر در این نهاد مهم و ابعاد پنهان و پیدای مجمع از جمله مسایلی است که همیشه مورد توجه مردم و رسانه ها بوده است.
به گزارش 598 به نقل از "خیبرآنلاین"، اکبرهاشمی‌رفسنجانی چند دوره است که با حکم امام خامنه ای به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار است اما همیشه در جامعه این تلقی وجود داشته که مجمع، تحت سیطره ی کامل تفکرات و سلایق خاص رفسنجانی بوده است.
براساس این گزارش، اگر چه برخی زیرمجموعه های مجمع که تحت نظارت رییس اداره می شود به دارودسته و حامیان قسم خورده ی رفسنجانی اختصاص یافته است اما در داخل مجمع تشخیص و اعضایی که به صورت حقوقی و حقیقی اجازه ی حضور در جلسات و حق رای دارند، این فضا متفاوت است.
چندی قبل بود که محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع، در برنامه ای تلویزیونی گفت که در دوره ی اخیر، شرایط برای رفسنجانی قدری سخت تر شده و یکدستی اعضا و هم رای بودن اکثریت آنان با نظرات رییس تاحدودی زیادی با تغییراتی همراه شده است.
این سخن صفارهرندی بهانه ای شد تا اعضای دوره ی ششم (فعلی) مجمع تشخیص مصلحت نظام را از لحاظ سلایق سیاسی مورد ارزیابی قرار داده و یک ترکیب شناسی سیاسی از صاحبان رای مجمع صورت پذیرد.
بدین منظور، چاره ای نبود جز اینکه سلایق موجود در مجمع به 3 طیف تقسیم شوند و البته برای نامگذاری این طیف ها، اختلاف نظر وجود دارد اما برای هرچه شفاف شدن مساله، یک طیف را به نام حامیان رفسنجانی و تفکرات همسو با او نامگذاری کرده ایم؛ طیف دوم، منتقدان او و تفکرات همسوی او هستند و طیف سوم شامل افراد حد وسطی هستند که البته در اکثر موارد، با طیف دوم یا همان منتقدان رفسنجانی و تفکرات همسو با او قرابت بیشتر دارند.
ضمنا، در درج اسامی تحت عنوان هر طیف، تلاش شده که دقت نظر صورت گیرد اما شاید در معدودی از آنها، نوعی اغماض هم صورت گرفته باشد که در صورت تذکر هرکدام از آقایان، قابل اصلاح است.
با مقدمه ی فوق، اینک به ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می پردازیم با این توضیح که مجمع فعلی دارای 35 عضو حقیقی و 10 عضو حقوقی است که البته تعدادی از اعضای حقوقی، جزو نفرات حقیقی نیز هستند. همچنین، آقایان مرحوم حسن حبیبی و حبیب الله عسگراولادی جزو نفرات حقیقی بودند که همینک به رحمت خداوند متعال رفته اند. نیز، وزیر و رییس کمیسیون متناسب با موضوع خاص، می توانند به عنوان اعضای حقوقی در آن جلسه ی خاص مجمع حضور داشته باشند.
و اینک، طیف بندی سیاسی اعضای حقیقی:
* طیف میانه
این طیف، اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را از آن خود کرده اند. در این مجموعه برخی از ائمه جمعه، روحانیت و نیز برخی مسئولان سابق و فعلی حضور دارند. این افراد اکثرا جزو نیروهای انقلابی محسوب می شوند که البته سعی می کنند در اعلام مواضع، نوعی احتیاط و رعایت جوانب کار را مدنظر قرار دهند.
همانگونه که ذکر شد، افرادی که نامشان در این طیف آمده، در اکثر موارد با طیف منتقدان رفسنجانی و تفکرات همسوی او قرابت بیشتری دارند اما در اعلام مواضع سیاسی، قدری با احتیاط بیشتری اقدام می کنند.
شاید حضور برخی در این طیف، با نوعی اغماض صورت گرفته و تعدادی از آنها را بتوان در دو طیف دیگر که دارای مواضع شفاف تری هستند، قرار داد اما با توجه به عملکرد محافظه کارانه ی آنان، این افراد در این طیف میانه قرار گرفته اند که تعداد آنان 13 نفر برآورد شده است:
سید محمود هاشمی شاهرودی، موحدی کرمانی، قربانعلی دری نجف آبادی، حسن صانعی، محمود محمدی عراقی، غلامرضا مصباحی مقدم، غلامرضا آقازاده، علی آقامحمدی، محمدجواد ایروانی، حسین مظفر، حسین محمدی، سید مصطفی میرسلیم و محسن رضایی.


[ یکشنبه 92/9/17 ] [ 8:15 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 559
بازدید دیروز: 544
کل بازدیدها: 4452295