NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

بنابراین می توان توجیه کرد که مراد رئیس جمهور از عدم قید ارزشی و غیرارزشی برای هنر و هنرمندان، هرزگی و بی بندوباری نیست کما اینکه در اظهارات بعدی آنرا خیلی نرم و البته با تسامح شدید توضیح می دهد...

 

سرویس دین و اندیشه بی باک: موضوع ارزشی و غیرارزشی بودن هنر این روزها نقل محافل رسانه ای کشور گردیده است. این بحث زمانی بار دیگر بر سر زبانها افتاد که رئیس جمهور در دیدار با هنرمندان با بیان اینکه تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست، اظهار داشت: هنر یعنی ارزش و هنرمند ارزشمندی است که با کار خلاقانه به تعالی می رسد.
 
به گزارش بی باک، این سخنان رئیس جمهور بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت و هر کسی از ظن خود این موضوع را تفسیر کرد.
 
استاد رحیم پور ازغدی در نشست مفهوم یابی اسلامی در سینمای دینی که در جشنواره فیلم عمار برگزار شد، شدیدا نسبت به این اظهارات واکنش نشان دهد و آنرا نوعی کاسبی تلقی کرد.
 
البته بدیهی است که برداشت اولیه از سخنان رئیس جمهور این می باشد که به اعتقاد وی افرادی چون گلشیفته فراهانی هیچ کار خلاف ارزشها و زشت و زننده ای انجام نداده اند و تنها زشتی ماجرای برهنگی گلشیفته فراهانی، انتقاداتی بوده است که نخبگان و رسانه های ارزشی کشور به او روا داشتند!
 
با این حساب نقش ها و رفتارهای سخیف و بدور از اخلاق گلشفته فراهانی در فیلمهای مبتذل خارجی، تنها بروز یک هنر و ارزش می باشد و این تصاویر تنها بخشی از فعالیتی می باشد که رئیس جمهور آنرا ارزش و هنر تلقی می کند!
 
 
 
 
 
 گفتنی است؛ دکتر رحیم پور ازغدی با بیان اینکه عده ای می گویند هنر ارزشی و ضدارزشی وجود ندارد را نمی فهمم، افزود: یعنی سینمایی که مروج شرک و خرافه است با سینمایی که مروج توحید و عبادت مساوی است؟ بعضی ها اصلا به این چیزها فکر نمی کنند و تنها به دنبال این هستند که مردم برایشان کف بزنند؛ متاسفانه این افراد دغدغه حقیقت ندارند و تنها دغدغه آنها ریاست است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه افرادی که می گویند هنر ارزشی و ضدارزشی نداریم، درواقع کاسبی می کنند، ادامه داد: طبق قرآن شعرا و هنرمندان دو دسته اند، یک دسته اهل اغوا و یک دسته به دنبال ترویج حق و عدل و دفاع از مظلوم اند. آیا شعر دعبل و شاعران انقلابی با شعر شاعران درباری نوکران حکومت مساوی است؟ یکی کردن اینها درست در مقابل خط امام و خط انقلاب و خط انبیا قرار دارد.
 
وی افزود: باندی نگاه کردن به هنرمندان کار اشتباهی است؛ چرا که از لحاظ قانون اجتماعی خودی و غیر خودی نداریم، همه خودی اند تا وقتی که قانون نقض نشده باشد؛ البته از لحاظ ارزشی خود خدا هم آدمها را به ارزشی و غیرارزشی تقسیم کرده است.

حال با توجه به برداشت اولیه از سخنان رئیس جمهور نباید فعالیتهای زننده امثال گلشیفته فراهانی را یک هنر غیرارزشی تلقی کرد و همانطور که استاد ازغدی ابراز داشتند، قطعا هنر به ارزشی و غیرارزشی تقسیم می شود و به تبع آن هنرمندان نیز در یکی از این دو گروه جای می گیرند. اگر چه دکتر روحانی در سخنان خود سعی کرده است به سبک اسفندیار و نظریه پرداز جنجالی دولت دهم راه فرار را برای خود باز بگذارد تا بعدها بتواند سخنان خود را توجیه کند اما این نوع سخنان با توجه جایگاه فرد نمی تواند توجیه قابل قبولی داشته باشد.
 
گفتنی است؛ رئیس جمهور در جملات و توضیحات بعدی خود سعی کرده است که به نوعی بیش از حد خود را از مبانی اسلام جدا نکند لذا عنوان می کند: هنرمند جهان را باز آفرینی می کند و کار او در مسیر ارزش های الهی است؛ هنرمند البته در مسیر هنر باید با مردم، ذوق مردم و خواست مردم خود را نزدیک کند.

روحانی با بیان این که هنر بدون آزادی معنا ندارد و خلاقیت تنها در سایه حریت امکان پذیر است، گفت: اما اعمال محدود کننده ای نیز برای هنر وجود دارد قبل از آن که شما به نام سانسور و ممیزی و دولت نام ببرید، خود جوامع بشری و اجتماع اولین قدم برای قرار دادن چارچوب برای هنر است.

رییس جمهوری، ادامه داد: عادات، رسوم، اخلاق جامعه، فهم ها و درک ها، همه این ها مرزبندی هایی را برای هنر مشخص می کند.
 
با توجه به این اظهارات بعدی رئیس جمهور، پر واضح و بدیهی است که وی نیز قائل است که یک هنرمند ایرانی باید در مرزبندی اخلاق و فهم و درکهای جامعه ایرانی قدم بردارد و الا خط قرمزهای ملی و اجتماعی را زیر پا گذاشته است و دیگر نمی تواند برای مردم یک هنرمند مطلوب محسوب شود و حداقل دیگر هنرمندی اخلاقی و مردمی محسوب نمی شود و این نیز با توجه به شرایط فعلی به نوعی همان تعریف هنرمند ارزشی است که به نظر می آید رئیس جمهور سعی کرد تا در اظهارات اولیه و مخاطب خاص پسند خود آنرا نفی کند و الا پر واضح و بدیهی است که رعایت مرز اخلاق و فهم ملت بزرگ ایران تنها از حرکت کردن در مسیر و خط اعتقادی و رعایت باورهای دینی و اخلاقی مردم کشورمان که همان دستورات دین مقدس اسلام است، می گذرد.
 
بنابراین می توان توجیه کرد که مراد رئیس جمهور از عدم قید ارزشی و غیرارزشی برای هنر و هنرمندان، هرزگی و بی بندوباری نیست کما اینکه در اظهارات بعدی آنرا خیلی نرم و البته با تسامح شدید توضیح می دهد اما از رئیس جمهوری که خود یک حوزوی می باشد، انتظار می رود که نسبت به مبانی دینی و اعتقادی، تسامح ولو در الفاظ را در پیش نگیرد و بسیار شفاف و روشن مسائل را بیان کند و سعی ننماید که همچون اسفندیار دولت دهم صرفا برای جلب نظر معدود افرادی که رایشان در قبال ملت، قطره آبی در اقیانوس می باشد، مبانی اساسی اسلام را بازیچه قرار دهد و فضا را برای سوء استفاده معاندان دین مبین اسلام فراهم کند و از همه مهمتر سخنان رئیس جمهور با این توجیه و تسامحی که مطرح شد هم قابل قبول نمی باشد زیرا در شرایط فعلی دین و فرهنگ مردم کشور ما می تواند خط و مرزبندی هنر ارزشی از غیرارزشی باشد اما اگر در جامعه ای دین اسلام و اخلاقیات اسلامی و انسانی بر آن حاکم نبود و یک هنرمند صرفا بر اساس فهم ودرک و اخلاق متزلزل و پایین مردم آن جامعه فعالیت کرد، چگونه می توان آنرا هنرمند ارزشی و هنر آنرا الهی توصیف کرد؟!

[ سه شنبه 92/10/24 ] [ 7:18 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 428
بازدید دیروز: 2234
کل بازدیدها: 4423770