NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

 بروز برخی انتقادها از عملکرد دولت یازدهم در قالب انتشار مستند «من روحانی هستم» ، برگزاری همایشی تحت عنوان «دلواپسیم» و راهپیمایی «جمعه دلواپسان» طی روزهای گذشته در رسانه های خارجی و داخلی انعکاس گسترده ای داشته است.

به گزارش جام نیوز، گزارش پیش رو، مروری گذرا بر نحوه انعکاس همایش «دلواپسیم» در رسانه های بیگانه و برخی رسانه های داخلی است.

 

 رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی تلاش نمودند این انتقادات را به نهادهایی همچون بسیج و سپاه منتسب کنند و از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در آن ها با عنوان "تندرو" یا "حامیان احمدی نژاد" یاد نمایند.

 بی بی سی فارسی (BBCpersian) همایش دلواپسان را با استفاده مکرر از لفظ "تندرو" پوشش داد: «شماری از محافظه‌کاران و هواداران تندروی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، منتقد توافق شش ماهه ایران و کشورهای 1+5 هستند و می‌گویند دولت ایران باید موضع محکم‌تری در مقابل قدرت‌های غربی بگیرد.»

 رسانه دولتی انگلیس به سراغ رئیس جمهور سابق هم رفت و با ادبیات خاص خود، کوشید همایش را به "حامیان احمدی نژاد" منتسب کند: «گرچه بعضی از اصلی ترین چهره های حاضر در این نشست، از حامیان محمود احمدی نژاد بودند، اصرار دارند که این تجمع هیچ ربطی به او یا سعید جلیلی ندارد.»

 

وب سایت بی بی سی فارسی

  بی بی سی با طرح پرسش هایی خاص، از زبان خود یا دیگران، به ذهن مخاطب جهت می داد:

 - همایش "دلواپسیم" به دنبال چه بود؟ در حال حاضر عمده‌ترین دلواپسى‌هاى شما براى ایران چیست؟ 

- آیا شما هم به اصطلاح دلواپس روند مذاکرات هسته ای و توافقات آن هستید؟

- وقتی میلیاردها تومان از خزانه بیت‌المال اختلاس شد، چرا «دلواپسی» رخ نداد؟

?- دلواپسیم. دلواپس خانواده‌هایی که از غنی‌سازی فقیرسازی شدند. دلواپس کلیه‌هایی که از غنی‌سازی، به فروش رفتند.

- آیا از مذاکرات هسته‌ای راضی هستید یا "دلواپسید"؟

- از محتوای همایش و گفته‌های سخنرانان چنین برمی‌آمد که عده ای «دلواپسند» و به همین منظور قصد دارند جنگ راه بیندازند، بلکه «دلواپسی‌شان» فرو نشیند.

  

 

رادیوفردا (RadioFarda) هم با هدف القای وجود شکاف عمیق در درون کشور، گزارش داد: «در هفته‌های اخیر کشمکش میان دولت با مخالفان دولت و چهره‌های تندرو مخالف توافق هسته‌ای با کشورهای غربی شدت گرفته‌ است.»

 دویچه وله (DeutscheWelle) رسانه دولتی آلمان نیز همراستا با دیگر سایت های فارسی زبان غربی برای حمله به دلواپسان از لفظ "تندرو" استفاده کرد و نوشت: «برخی از اصول‌گرایان تندرو در همایشی در سفارت سابق آمریکا ضمن اعتراض به روند مذاکرات اتمی از عملکرد تیم مذاکره کننده انتقاد کردند.»

 

 

برخی رسانه های داخلی نیز همچون سایت های فارسی زبان غربی، با پررنگ کردن این اعتراضات، روندی مشابه را پی گرفتند و برپاکنندگان همایش را افرادی تندرو و افراطی یا وابسته به دولت قبل لقب دادند تا از این طریق اعتراض آن ها را تخطئه نمایند.

 

 به نمونه هایی از ادبیات به کار رفته در چند روزنامه اصلاح طلب توجه کنید:

 روزنامه شرق

 - نزدیکان محمود احمدی‌نژاد پس از تشکیل مؤسسه "هما، هواداران محمود احمدی‌نژاد" و ایجاد سایت‌های گوناگون و نشریه و حتی هیئت مذهبی به نام "هیئت منتظران بهار" ، این ‌بار به سراغ سیاست‌های خارجی دولت روحانی و توافق‌نامه ژنو رفته‌اند تا در لابه‌لای گلایه‌ها و انتقادات دولتیان کنونی و کارشناسان از تبعات تحریم‌هایی که دولت پیشین باعث و بانی آن بود و انتقادات و گزارش از وضعیت اسفناک اقتصادی، به میدان بیایند و نسبت به توافق‌نامه هسته‌ای ژنو ابراز نگرانی کنند.

 - کتمان شناسنامه این تندرو‌ها، کمکی به غبارآلودکردن فضا و پنهان‌کردن انگیزه جناحی آنان نمی‌کند.

  

 روزنامه اعتماد

 - فکر می کنید این تندروها تا چه حد می توانند چوب لای چرخ دولت روحانی بگذارند؟

 - ادامه تحرکات نیروهای خودسر در سطح کشور

 - بازار اتهام، بداخلاقی و انتقاد این روزها داغ است. از یک سو همایش ها و تجمعات دلواپسان عرصه فرهنگ و حجاب و مذاکرات هسته ای با عنوان «دلواپسیم» برگزار می شود و از سوی دیگر هر روز دولت را متهم به ناکارآمدی می کنند.

 

 - دسته معترض دیگر «دلواپس آتش به جان» هستند. اینها هنوز از اینکه کاندیداشان رئیس جمهور نشده و روحانی رای آورده ...شان می سوزد و آتش می گیرد. (دل شان...!)

 - «صادق زیباکلام» در گفت و گو با اعتماد: «دیگر تندروی برای خیلی از مردم ما، معنا و مفهوم خودش را از دست داده است. تندروی در 24 خرداد 1392 فقط چهار میلیون رای به دست آورد... برای آن ها مهم این است که فعالیت هسته ای ابزاری است برای تندروی.»

  

 روزنامه ابتکار

 - با روی کارآمدن دولت «حسن روحانی» آن‌قدر رفتارها و گفتار‌های افراطی و به‌دور از منطق از افراطیونِ به‌تازگی «دلواپس» شنیده و دیده‌ایم که موضوعاتی از این دست دیگر لوث شده است.

 - مرغِ یکپای شما، کشوری با هفتاد میلیون جمعیت را چنان به زمین زد که فرهنگ، اقتصاد، بهداشت، اعتقاد و حتی منابع طبیعی را به پنجاه سال پیش واپس کشاند. حالا دیگر دمی بنشینید و آرام بگیرید.

 - مگر نه این‌که سیاست‌های مورد تایید تندروهای «دلواپس»، فساد اقتصادی بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی به بار آورد؟

  

 روزنامه آرمان

 - آنهایی که با ایجاد فضای مبهم می‌خواهند بر روند توافقات هسته‌ای تاثیر بگذارند، وارد فاز جدیدی از کارهای عملیاتی خود شده‌اند و اکنون پس از تبلیغات رسانه‌ای و حرکت در مجلس، شیوه‌ای جدید را انتخاب کرده‌اند.

 - به راستی این گروه چه کسانی هستند؟ سابقه دلواپسی‌های غیرسیاسی آنان نسبت به شرایط کشور در دولت گذشته چگونه بود؟ از کی برای چه و برای چه اموری دلواپس شده‌اند؟ آیا آن ها وقتی فساد 3هزار میلیاردی و... را دیدند انتظار نبود کمی دلواپس می‌شدند؟

 - برخی از آنها که دیروز به محل سابق سفارت آمریکا آمده بودند، نه نگران مذاکرات هسته‌ای و تعاملات ایران با کشورهای دیگر بودند و نه خیال تشویق محمود احمدی‌نژاد را در سر می‌پروراندند. آنها آمده بودند که بگویند رای 24خرداد به کاندیدایی غیر از کاندیدای آن ها اشتباه بوده و از آنچه ایراد بگیرند که مورد تحسین بزرگان کشور قرار گرفته است؛ یعنی دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای.

 

 


[ دوشنبه 93/2/22 ] [ 10:2 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 183
بازدید دیروز: 695
کل بازدیدها: 4450953