NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
در مصاحبه با خبرنگار فرانسوی
اسد با کنایه تحقیرکننده به سران فرانسه: اولاند مگر استقلال دارد که برایش پیام بدهم؟

رئیس جمهوری سوریه پنج روز پس از حوادث تروریستی پاریس، از دولت فرانسه خواست سیاست دوگانه آمریکا را رها کند و در صحبت کردن از مبارزه با تروریسم جدی باشد و به جای مردم سوریه حرف نزند.

 

خبرگزاری فارس: اسد با کنایه تحقیرکننده به سران فرانسه: اولاند مگر استقلال دارد که برایش پیام بدهم؟

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگویی با نشریه فرانسوی «والوئر اکتویل» از دولت فرانسه خواست که در مبارزه با تروریسم جدی باشد و سیاست غیر مستقلانه فعلی خود را از سیاست آمریکا جدا کند.

اسد در این مصاحبه که امروز پنجشنبه منتشر شد گفت، نمی‌توان با تروریسم مبارزه کرد اما در عین حال با قدرتی که در حال مبارزه میدانی با تروریسم است، ارتباط نداشت.

اسد در پاسخ به سوالی درباره اینکه «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است که اسد بخشی از مشکل در سوریه است و نباید در مرحله انتقالی باشد، گفت: پاسخ من این است که چه کسی از اولاند خواسته که به جای مردم سوریه حرف بزند. این سوال اول است. سوال دوم این است که آیا شما [خبرنگار فرانسوی] به عنوان شهروند فرانسه قبول می‌کنید سیاستمداری در هر جای دنیا همین حرف را به فرانسوی‌ها بزند و بگوید که اولاند نباید رئیس‌جمهور فرانسه باشد؟

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: آیا چنین حرفی، اهانت به ملت فرانسه نیست؟ ما اینطور به مسئله نگاه می‌کنیم. آیا این حرف، اهانت به مردم سوریه نیست؟ نکته بعد این است که فرانسه همیشه نماد میراث و اصول انقلاب و شاید دموکراسی و حقوق بشر بوده است. اصل اول دموکراسی این است که حق ملت‌ها در تعیین سرنوشتشان تامین باشد. این عیب بزرگی‌ است برای کسی که نماینده فرانسه باشد و چیزی بگوید که با اصول انقلاب فرانسه و ملت این کشور در تناقض باشد. بسیار عیب بزرگی است که تلاش کند به ملتی متمدن مثل سوریه که هزاران سال قدمت دارد، اهانت کند.

کنایه‌تحقیرکننده اسد به سران فرانسه

اسد در پاسخ به سوال دوم این نشریه مبنی بر اینکه «اگر بخواهید بعد از حوادث پاریس به رئیس‌جمهور اولاند و وزیر خارجه لوران فابیوس پیامی بدهید، چیست آیا می‌گویید روابطتان را با قطر و عربستان قطع کنید»، گفت: چنین پیامی چند بُـعد دارد. پیامم را با سوال آغاز می‌کنم.

اسد گفت: آیا این دو نفر مستقل هستند که برایشان پیام بفرستم و بتوانند اجرایش کنند؟ واقعیت این است که سیاست فرانسه این روزها مستقل از سیاست آمریکا نیست. این نکته اول. نکته دوم این است که ارسال پیام سودی ندارد اما با این حال اگر میخواستم پیامی بفرستم می‌گفتم امیدوارم که سیاست فرانسه کمی تغییر کند. اول چیزی که شایسته است [پاریس] انجام بدهد، این است که سیاست فرانسه در سوریه و خاورمیانه واقعگرا، مستقل و دوستانه شود. دیگر اینکه فرانسه از شیوه دوگانه آمریکا دور شود. 

رئیس‌جمهور سوریه عربستان و قطر را نیز از تیغ تیز انتقاد خود گذراند و افزود: اگر با دموکراسی در سوریه مشکل دارند، بهتر است اول به عربستان کمک کنند. چگونه است که فرانسه با بدترین و کم‌بهره‌ترین کشورها از پیشرفت در دنیا مانند عربستان و قطر روابط خوب برقرار می‌کند؟... آیا فرانسه از پنج سال گذشته که سیاستش را تغییر داد، خیری برای ملتش داشت؟ آیا فایده‌ای داشت؟ من می‌گویم، خیر . هیچ چیزی... دلیلش این است که چند سال پیش گفتم با گسل زلزله در سوریه بازی نکنید که پس‌لرزه‌هایش دامن همه دنیا را می‌گیرد.

رئیس‌جمهور سوریه گفت: الان این اتفاق در اروپا رخ می‌دهد چون ما -از حیث جغرافیایی و ژئوپولوتیک- حیات خلوت اروپا هستیم. آن زمان گفتند "ما را تهدید می‌کنی؟". من تهدید نکرده بودم.

اسد افزود: حادثه شارلی ابدو، اوایل امسال (میلادی) رخ داد و آن زمان گفتم که این حادثه چیزی جز قله کوه یخ نیست که دیده می‌شود. آنچه در پاریس (در جمعه گذشته) رخ داد دلیل دیگر بر این حرفم است. باید سیاستشان را به نفع مردمشان تغییر بدهند... بخصوص در سیاست مبارزه با تروریسم. و دیگر اینکه زمانیکه از مبارزه با تروریسم حرف می‌زنند جدی باشند. این پیام من است.

کشورهای حامی تروریسم بخشی از مشکل سوریه هستند

اسد در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه «کنفرانس وین درباره سوریه برگزار شد و بعد از آن در آنکارا گروه بیست تشکیل جلسه داد، و خیلی از رؤسای جمهور گفته‌اند که راهکار در رفتن بشار اسد است. آیا آماده‌اید از قدرت کنار بروید» گفت:‌ این سوال دو بخش دارد. درباره بخش اول و اینکه آیا چیزی را که یک فرد اجنبی خواسته انجام می‌دهم یا خیر، پاسخم خیر است. جدای از اینکه درخواستش چه باشد، کوچک باشد یا بزرگ، مهم باشد یا غیر مهم، چون اصلا ارتباطی با تصمیم سوری‌ها ندارند.

اسد افزود: تنها کاری که اینها [غربی‌ها] کرده‌اند، این است که از هر طریقی، از تروریست‌ها حمایت کرده‌اند... آنچه انجام داده‌اند فقط ایجاد مشکل بوده است. اینها بخشی از راهکار نیستند. این کشورهایی که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند بخشی از راه‌حل در سوریه نیستند... اینطور است. هر چه گفته‌اند ما گوش نمی‌دهیم. خیلی صریح می‌گویم. توجهی به اینها نمی‌کنیم. ثانیا، من فقط به اراده مردم سوریه تن می‌دهم. وقتی که از اراده سوری‌ها صحبت می‌کنم منظور این است که باید اجماعی باشد از جانب اکثریت سوری‌ها و تنها راه شناخت خواست سوری‌ها صندوق رأی انتخابات است.

 

رئیس‌جمهور سوریه گفت: اینکه چه رئیس‌جمهوری به قدرت برسد یا از قدرت کنار برود، در هر کشوری که برای خودش و فرهنگ و  تمدن و مردمش احترام قائل است، فقط از طریق روند سیاسی برآمده از قانون اساسی است. قانون اساسی است که رئیس‌جمهور را می‌آورد و می‌برد و از طریق پارلمان و انتخابات و همه‌پرسی و امثال این. این تنها راهی است که رئیس‌جمهوری با آن به قدرت می‌رسد و از قدرت کنار می‌رود.


[ پنج شنبه 94/8/28 ] [ 11:30 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 954
بازدید دیروز: 1113
کل بازدیدها: 4406773