NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ

در دستور قرار گرفتن " لایحه حمایت از خانواده" در مجلس شورای اسلامی تبعاتی را به دنبال داشته است که یکی از این پیامدها این است که هر فردی اعم از کارشناس و غیر کارشناس(متاسفانه تعداد گروه اخیر بیشتر است) به خود اجازه میدهد تا دراین خصوص اظهارنظر کند.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، ماده 24 لایحه حمایت خانواده که موارد صدور اجازه برای ازدواج مجدد دائم را برای زوج برشمرده،  یکی از حساسترین و چالش برانگیزترین مواد این لایحه است.
روز گذشته (شنبه 6 شهریور) فائزه هاشمی در مقام یکی از حقوق دانان و متفکران عرصه حقوق زنان با روزنامه جریان تنوکرات (روزنامه شرق) گفت و گویی انجام داده است که طی آن رسما آیات قرآن تحریف می شود.
اظهارات غیر علمی و احساساتی و غیرمنصفانه خانم فائزه هاشمی دررابطه با این ماده، تآسف خبرگان و کارشناسان  امور حقوقی و قرآن پژوهان را در پی داشته است.
این نوع اظهارات اکثرا با هدف جذب سیاسی و با رویکردهای حزبی به طبان افراد می آید، مخصوصا اگر یکسال فتنه انگیزی گروه و دسته ای را از متن جامعه دور کرده باشد و نیاز جدی برای بازگشت به عرصه اجتماعی وجود داشته باشد!
برای راحت تر شدن قضاوت خوانندگان محترم، قسمت های از صحبتهای فائزه هاشمی در مصاحبه با روزنامه شرق عیناً به صورت پررنگ ذکر میشود:
نزدیک به صد در صد این ازدواجها (ازدواج مجدد) باعث اختلاف، کدورت و ازهم پاشیدگی خانواده ها شده است.
در پاسخ ادعای غیرعلمی و مبتنی بر استقرای ناقص خانم هاشمی که اصول ساده آمارگیری همچون عدم داشتن حب و بغض در آن رعایت نشده است باید گفت: داشتن اختلاف نظر جزء لاینفک روابط انسانی است که در خانواده های تک همسر نیز به چشم میخورد. درخصوص از هم پاشیدگی صد در صد این خانواده ها نیز خانم هاشمی دلیلی بر مدعای خود ارائه نکرده اند.
البته این امر( ازدواج مجدد) شاید در شرایط بسیار استثنایی لازم باشد اما دنیای امروز پذیرای چنین چیزی نیست.
این جمله یعنی خانم فائزه هاشمی آیه سوم سوره مبارکه نساء را- که ازدواج مجدد را در صورت رعایت عدالت از ناحیه مرد مجاز می داند- قبول ندارند. این خانم چشمشان به دهان دنیای امروز است و دنیای امروز از نظر ایشان روشنفکرنمایانی هستند که داشتن روابط آزاد قبل از ازدواج را برای شناخت بیشتر! عیب نمی دانند که لازم می-شمرند. در چارچوب فکری خانم هاشمی جوانان پاک مسلمان با وجود جوانی متحجر و دیروزی اند و 70 ساله هایی چون برلوسکونی که به آزادی از هر قید و بند انسانی می اندیشند امروزی.
در حال حضر در مقابل هر هزار زن در شرایط ازدواج، 1014 مرد در شرایط ازدواج وجود دارند.

البته جای شکرش باقی است که این آمار خانم هاشمی درست است و منبع آن سازمان های صهیونیستی نیست.
اما ایشان تمام حقیقت را بیان نکرده اند: اگر هر پسر با دختر دو سال کوچکتر از خود ازدواج کند تعداد دختران 14نفر بیشتر است و با افزایش این تفاوت سنی تعداد دختران از پسران کمتر میشود. نگفتن تمام حقیقت از طرف خانم هاشمی مرا یاد این جمله امام (ره) انداخت که عده ای قسمت دوم آن را سانسور میکنند: میزان رای ملت است تا جایی که مخالف اصول اسلامی نباشد(نقل به مضمون)
در قرآن تأکید شده که اگر نمی توانید عدالت را رعایت کنید، این کار را(ازدواج مجدد) نکیند اما من متوجه نمی شوم که چرا عدالت را فقط عدالت اقتصادی میدانند، منظور قرآن تمام اقسام عدالت است یعنی عدالت عاطفی، اقتصادی، اجتماعی، روحی- روانی و...
محض اطلاع فائزه هاشمی باید بگوییم که شرط عدالت اقتصادی جزء بندهای ده گانه ی  صدور مجوز از ناحیه دادگاه به زوج برای ازدواج مجدد نیست.ما مانند خانم هاشمی خود را همه فن حریف نمی دانیم که هرجا لازم باشد آمار بسازیم و یا حتی قرآن را تأویل و تفسیر کنیم. بنابراین همانطور که در صورت بیماری به پزشک متخصص رجوع می-کنیم در مورد تفسیر قرآن نیز به متخصصان آن رجوع مینماییم.
اصلی ترین مستند شرط عدالت در ازدواج مجدد آیه ی  سوره ی نساء است. "وَ اِنْ خِفْتُمْ اَنْ لا تُقْسِطوُا فِی الْیَتامی فَانْکِحوُا ما طابَ لَکُمْ مِنَ الْنِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَاِنْ خِفْتُمْ اَنْ لا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً اَوْ ما مَلَکَتْ اَیْمانُکُمْ ذلِکَ اَدْنی اَلاّ تَعُولُوا» خلاصه ی معنی آیه این است که می توانید از زنانی که پاک و خوب می دانید تا چهار زن بگیرید ولی اگر خوف آن دارید که بین آن ها به عدالت رفتار نکنید به یکی اکتفا نمایید که این امر یعنی اکتفا به یک زن نزدیک تر است به این که از عدالت دور نیفتید و بر زن ها ظلم نکنید.
آیه ی سوره ی نساء د رتوضیح آیه 3این سوره می¬فرماید: «و لن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء و لو حرصتم» شما هر قدر کوشش کنید نمی توانید در میان همسران خود عدالت و مساوات برقرار سازید.
مفسران در توضیح این آیات بیان می دارند منظور عدالت در آیه سوم این سوره عدالتی است که در رفتار ظاهر می-شود مانند عدالت در خرید مایحتاج زندگی بین همسران و تقسیم اوقات خود بین آنان. و عدالتی که در آیه 129 این سوره بیان شده که مردان بلکه هیچ شخص عادی به رعایت آن نیست، عدالت در عواطف و احساسات درونی است نه ظهور و بروز آنها در خارج.
ماه 24 لایحه حمایت خانواده که خانم فائزه هاشمی ناجوانمردانه و ناشیانه به آن پرداخته بدین شرح میباشد:
در موارد زیر دادگاه اجازه ازدواج مجدد دائم برای زوج صادر مینماید:
رضایت همسر اول
عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی
عدم تمکین زن از شوهر پس از صدور حکم دادگاه
ابتلای زن به جنون با امراض صعب العلاج
محکومیت قطعی زن در جرائم عمدی به مجازات یک سال حبس یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود.(به نظر میرسد در قسمت اخیر این بند بهتر است قید شود که اگر شوهر توانایی پرداخت جزای نقدی را دارد تا جایی که منجر به عسرو حرج نشود او را ملزم به پرداخت کنند تا زن بازداشت نشود زیرا که زن و شوهر شریک زندگی هم هستند و میتوان این پرداخت از ناحیه شوهر را ماهانه با کسر مقداری از نفقه زن – که پرداخت آن بر عهده شوره است-، به وی بازگرداند.)
ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند.
سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه زندگی را برای مرد غیرقابل تحمل کند.
ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت شش ماه
عقیم بودن زن
غایب شدن زن به مدت یکسال
لازم به ذکر است که در مورد بندهای ده گانه ی فوق الذکر- با تفاوت جزئی- در مواد قانون مدنی به زوجه(زن) این اختیار داده شده که طلاق بگیرد.
این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که بسیاری از زنان که بندهای 1 تا 9 درمورد آنها صادق است حاضرند همسر دیگری برای شوهر خود بگیرند تا به او نیز ظلم نشود اما همسرشان آنها را طلاق ندهد و از حمایت های اقتصادی و عاطفی و پشتیبانی او بهره¬مند باشند. در حقیقت اینجا ازدواج مجدد برای پیشگیری از تخریب بنیان خانواده است . این خیلی مهم است . حالا اگر آقا مسیحی باشد باید حتما خانمش را طلاق بدهد . زیرا آنها ازدواج مجدد ندارند .


[ دوشنبه 89/6/8 ] [ 12:5 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 1754
بازدید دیروز: 1182
کل بازدیدها: 4408755