NTENT="IR" />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلارآباد دات کام
قالب وبلاگ
خوابی که بیت العدل برای نفوذ در سیستم اقتصادی ایران در پسا برجام دیده /
فائزه هاشمی در دوران زندان، ارتباطات وسیعی با زنان زندانی بهایی پیدا کرد این در حالی است که در زندان مخصوص آقایان، بند زندانیان بهایی از سایرین جداست و هنوز معلوم نیست چرا وی با زندانیان زن، هم بند بوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پارس، جنجال جدیدی بر سر جلسه فائزه هاشمی رفسنجانی با برخی از سران بهائیت در داخل موجب واکنش محافل بسیاری قرار گرفته است. گفته می شود بهائیت، توطئه جدی برای دوران پسا برجام تدارک دیده است.

فائزه هاشمی رفسنجانی در حاشیه دیدار با فریبا کمال آبادی، عضو ارشد بهائیت ایران که به تازگی بعد از 8 سال زندان به مرخصی آمده است با برخی سران این فرقه دیدار کرد. در بخشی از تصویر منتشر شده از این دیدار، عکسی بر روی دیوار از عباس افندی فرزند ارشد بهاءالله (بنیانگذار بهائیت) که به نام عبدالبهاء شناخته می‌شود و سومین شخصیت محوری بهائیت است دیده می‌شود. 

پیش از این، فائزه هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه بهار با مرور خاطرات دوره بازداشت خود، از بهایی‌ها و منافقین به عنوان دوستان خود یاد کرده و می گوید: «در میان هم‌بندی‌ها و دوستانم بهایی‌ها، تعدادی از سازمان مجاهدین و... چند نفر لائیک و چپ بودند...»

وی همچنین در مصاحبه با روزنامه فیگارو با اشاره به زندانی شدنش به مدت 6 ماه می‌گوید: «زندان تجربه بسیار خوبی بود چرا که با زنان و مردان بزرگ ایرانی، بهائی‌ها، اعضای مجاهدین خلق، اصلاح‌طلبان و کسانی آشنا شده که برای باورهایشان مبارزه می‌کنند.»

یکی از زندانیان فرقه صهیونیستی بهائیت بنام مهوش.ش که از دوستان و نزدیکان فائزه هاشمی در زندان اوین بوده است؛ در یادداشت های روزانه خود که بعدها در رسانه های بهایی منتشر شد؛ نوشته است: «امروز فائزه خانم اعلان‌ کرد که مایل ‌است ھمراه ما روزه بگیرد [11 تا 29 اسفند دوران روزه بهاییان است]. با او افطار کردیم. محبت او فوق‌العاده است.»

مهوش ش در 28 اسفند نیز می‌نویسد: «امشب افطار مھمان فائزه خانم بودیم. ھمه را دعوت کرده بودند به فسنجان با پسته رفسنجان، سالاد الویه و سوپ عالی، بعد ھم چند دقیقه‌ای صحبت‌ کرد. قرار است سی‌ام اسفند بعد از سال تحویل آزاد شود اما اعلان‌ کرده که مایل‌ است که سال تحویل را در زندان بگذراند».

بر اساس گزارش پارس،  فائزه هاشمی در دوران زندان، ارتباطات وسیعی با زنان زندانی بهایی پیدا کرد این در حالی است که در زندان مخصوص آقایان، بند زندانیان بهایی از سایرین جداست و هنوز معلوم نیست چرا وی با زندانیان زن، هم بند بوده است.

گفته می شود لوا خانجانی نوه جمال الدین خانجانی - یکی از اعضاء محفل هفت نفره یاران- در محافل برخی ابراز کرده که فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران را جذب کرده است.

در عین حال که وی به دلیل این ارتباطات با فرقه بهائیت، بعد از زندان، شدیدا از پدرش درخواست کرده تا به نفع بهایی ها، اقدام نماید و رایزنی برای آزادی زندانیان بهایی داشته باشد.

در هر صورت، جذب وی به عنوان یک نمونه موفق و بزرگ در محافل بهائیت معروف است.

لازم به یادآوری است فایل صوتی از دیدار مهدی هاشمی رفسنجانی با بیژن فرهودی از  افراد نزدیک به فرقه بهائیت دریکی ازرستورانهای لندن وجود دارد. در عین حال که فرهودی مدعی است مهدی به دنبال ارتباط با رضا پهلو بوده است.

بهائیت فرقه ای ضاله و صهیونیستی است که تشکیلات آن زیر نظر مرکز اداری و روحانی بهائیان واقع در شهر حیفا (در فلسطین اشغالی) که به «بیت العدل اعظم الهی » موسوم است؛ اداره می گردد. با تأسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، بهائیان از تاسیس این رژیم حمایت کردند.

فرقه بهائیت چگونه شکل گرفت؟

این گزارش حاکی است فرقه ضاله بهائیت از سال 1260 ق. توسط «علی محمد باب» که خود را «باب» امام زمان(ع) و وسیلة تماس مردم با آن حضرت معرفی کرد، به وجود آمد. او سپس دعوی «مهدویت» کرد و گفت که درآینده از میان بابی ها پیامبری قیام خواهد کرد و دین تازه ای خواهد آورد. وی در سال 1266 به دستور ناصرالدین شاه و امیرکبیر، تیرباران شد.بعد از آن، از بین پیروانش دو برادر مدعی جانشینی وی شدند و بدین ترتیب، اختلافاتی میان پیروان این فرقه افتاد.

گروهی پیرو برادر اول، مشهور به «صبح ازل» (بابی ها)، و عده ای دیگر پیرو برادر دوم «بهاءالله» (بهائی ها) شدند و در نزاع آنها عده زیادی به هلاکت رسیدند. از آنجا که عمده ویژگی های رفتاری بهائیت با ویژگی های رفتاری اسرائیلی ها همخوانی داشت، با تشکیل دولت اسرائیل و تشکیلات مرکزی بهائیت در شهر حیفا، این فرقه کاملاً در خدمت اسرائیل قرار گرفت و فعالیت های آنها براساس خواسته های اسرائیلی ها تنظیم شد.

* تشکیلات مرکزی بهائیت در شهر حیفای اسرائیل

در این میان بهائی ها از حمایت آمریکا و انگلستان نیز برخودار بودند. از سوی دیگر، فعالیت بهائیان به خصوص در ارتباط با اسلام زدایی سازگاری زیادی با روحیه محمدرضا پهلوی داشت. مجموعه این مسائل سبب شد که بهائیت برای حفظ موجودیّت و تحقّق اهداف خود در عصر محمدرضا شاه که برای آنها به منزلة دوران طلایی بود، در زمینة گسترش روابط ایران و اسرائیل که کاملاً در راستای منافع آنها بود، به فعالیت قابل توجهی بپردازند.

تشکیلات مرکزی بهائیت در شهر حیفا و در کنار قبر «عباس افندی» قرار دارد. تشکیلات و مؤسسات بهائیان در هر نقطه ای از جهان زیر نظر هیئت نه نفره بیت العدل اعظم قرار دارد. در یکی از نشریات فرقه آمده است: «با نهایت افتخار و مسرت، بسط و گسترش روابط بهائیت با اولیای امور [جمعی از دوستان بهائی] دولت اسرائیل را به اطلاع بهائیان می رسانیم. آنها احساسات صمیمانة بهائیان را برای پیشرفت دولت مزبور به بن گوریون ـ نخست وزیر اسرائیل ـ ابراز نموده، او در جواب گفته است: «از ابتدای تاسیس حکومت اسرائیل، بهائیان همواره روابط صمیمانه ای با دولت اسرائیل داشته اند».

 فرقة بهائیت که شاخه‌ای از صهیونیسم به شمار می‌رود، طبق دستور، همة قوای خود را برای اجرای نقشة نابودی اندیشه‌های ملی و مذهبی در ایران به کار گرفت و برای این منظور مجریان خود را انتخاب کرد تا در بلندمدت آرمان های ملی و سنت های دینی را تخریب کنند.

* بهائیان در خدمت رژیم پهلوی

بهائیت در تمام دوران سلطنت پهلوی و در مقاطع حساس، به رغم ادعای غیرسیاسی بودن، هماهنگ با سیاست های موردنظر رژیم و در جهت تثبیت موقعیت آن تلاش کرد. تأیید انقلاب سفید شاه، همکاری با ساواک، جلب حمایت دولت های بزرگ از شاه و سلطنت او به وسیلة اسرائیل، و عضویت در حزب رستاخیز، قسمتی از مواضع سیاسی فرقة مزبور بود. اسرائیل مذهب بهائی ها را به عنوان یک مذهب رسمی در سال 1974 به رسمیت شناخته است.

با پیروزی انقلاب اسلامی که دیگر مجالی برای تحقق اهداف شوم این فرقه باقی نمانده بود، بهائیان از طریق همدستی با استکبار در تضعیف نظام اسلامی کوشیدند و به انحای مختلف در صدد تبلیغ مرام خود برآمدند.

* بهائیان در جمع آشوبگران فتنه 88

یش از انتخاباتِ  88 بهائیان به دلیل بی‌علاقگی به سرنوشت ایران در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کردند و خود را ایرانی نمی‌دانستند. اما این بار که اراده‌ محافل بهائی بر شرکت در انتخابات و رأی‌دادن به نامزد مشخصی قرار گرفته بود، پیروان خود را به شرکت فعال فراخواندند.

حوادث بعد از انتخابات و اغتشاشات سران فتنه باعث شد که گروه کوچک بهائیان نیز به گروه‌های آشوبگر بپیوندند و در خیابان‌ها با نیروهای امنیتی درگیر شوند. به علاوه رسانه‌های غربی و در رأس آنها تلویزیون فارسی بی.بی.سی نیز با تبلیغ و حمایت گسترده از بهائیان آنها را به حضور در خیابان‌ها تشویق می‌کرد. با دستگیری برخی از شرکت‌کنندگان بهائی در اغتشاشات و اعترافات آنان نیت پلید این فرقه در ضربه‌زدن به نظام اسلامی مشخص گردید.

با توجه به دستور وزیر کشور برای برخورد با انتشار تصاویر قبلا افشاشده خانم خالقی، سوال این است حکم انتشار این تصویر که خانم فائزه هاشمی رفسنجانی در جمع  مختلط تعدادی از زنان بی‌حجاب و مردان بهایی قرار دارد، چیست؟

* خوابی که بیت العدل بهائیان برای نفوذ در سیستم تجاری در پسا برجام برای نظام ایران دیده است 

تبلیغ یک باور می تواند پشتوانه ای دوگانه داشته باشد: 

یکی جنبه فردی و دیگری جنبه تشکیلاتی. در مدل اول، فرد به تنهایی با برنامه قبلی و یا بدون برنامه ای مدون، به تبلیغ باور خود می پردازد. تبلیغ در این زمینه می تواند، جنبه تبادل نظر هم پیدا کند و لزوما فرد مذبور به دنبال گسترش باور خویش در میان دوستان و اطرافیان خود نیست. تنها به تبادل نظر و مطرح کردن عقاید خود در جمعی که در آن حضور دارد می پردازد. در کنار آن، فعالیت وی می تواند جنبه تبلیغی به خود گرفته به نوعی که در این باره فرد به دنبال مرید برای باور خود می گردد. لذا تشویق و توسعه باور شخصی و پی گیری مصرانه برای اشاعه آن در میان اشخاص و گروه های مختلف از حالت تبادل نظر متفاوت بوده و جنبه های حقوقی نیز می تواند در بر بگیرد. در این زمینه کشور های مختلف دنیا رویکرد جداگانه، و حقوق مدون مختلفی را دنبال می کنند. نکته ای که در این میان مورد اهمیت می باشد این است که همه کشور ها در قبال مدل تبلیغ فردی که از جنبه تبادل نظر فراتر می رود محدودیت های جدی قائلند و این گونه فعالیت ها می بایست در چهارچوب خاصی به وقوع بپیوندد. حوزه بحث مقاله حاضر شامل بررسی موارد قانونی موضوع تبلیغ فردی و تشکیلاتی و محدودیت های آنها در کشور های مختلف  نمی باشد، و آن موضوع مقاله جداگانه ای را می طلبد. 

اما مدل تشکیلاتی تبلیغ به این صورت است که فرد و یا گروهی به صورت مدون و سازمان یافته به تبلیغ باور مشترک خود می پردازند. در این زمینه می توان نهله ها و ادیان مختلف را مثال زد که در آن ها یک یا چند سازمان مشخص وظیفه هدایت و تبیین نقشه های تبلیغی برای گسترش باور خود را در میان افراد، جوامع و کشور های مختلف دارا هستند. در تبلیغ تشکیلاتی، افراد عضو، آموزش های لازم را دیده، به موارد و مطالب مورد نیاز برای امر تبلیغ مجهز شده، به فعالیت های فردی و سازمان یافته می پردازند. در این نوع فعالیت ها، شخص و یا گروه مبلغ می تواند شخصا برنامه های تبلیغی داشته باشد و یا روش های پیشنهادی سازمان مرکزی و هدایت کننده را مورد استفاده قرار دهد. در هر دو صورت فرد و یا گروه به سازمان بالاتر خود بازخورد فعالیت های خود را ارائه کرده و نتایج آن را به اطلاع سازمان رهبر و مدیریت تشکیلات می رساند. توجه به این نکته ضروری است که رسالت و اهداف فعالیت های تبلیغی را رهبری تشکیلات تعیین می کند و مدیریت اجرای آن بر افراد و گروه ها با رده های پایین تر بوده و می تواند بسته به بستر و منطقه مورد تبلیغ متفاوت باشد. در این زمینه هدف گذاری ها و تعیین مسیر حرکت از راس هرم تشکیلات به پائین ترین عضو تشکیلات رسیده و با اجرای فرامین تبلیغی نتایج به رده های بالا گزارش می شود. این حرکت دو سویه باعث تداوم و هماهنگی فعالیت های تبلیغی شده، همگی هدفی یکسان را دنبال می کنند. 

در این زمینه مدل نگاه به باور های مختلف تشکیلاتی در دنیا نشان می دهد که باورهایی هستند که با وجود تشکیلاتی بودن در کشورها و حتی شهر ها و محله های مختلف فعالیت های مستقلی داشته و سازمان و نهاد مرکزی جنبه معنوی منحصر به فردی داشته و دستور های او جنبه توصیه دارند تا دستور العمل اجرایی مدون. به عنوان مثال پاپ و پدران روحانی در مسیحیت و یا مراجع تقلید در اسلام، با رجوع پیروان آن ادیان و درخواست راهکار از مرجع معنوی مذبور توصیه ها و نظرشان را ارائه می دهند. عضویت در این باور ها منوط به قبول سازمان و یا نهاد رهبری تشکیلات را نداشته و امری شخصی تلقی می شود، که فرد اگر شخصا تصمیم بگیرد مسیحی و یا مسلمان قلمداد می شود.

در کنار این مدل باور تشکیلاتی، باور هایی هم هستند که بیشتر جنبه نهله داشته و راس تشکیلات به نوعی در عضویت افراد مختلف دخیل بوده و عضویت در آن باورها با درخواست ثبت نام متقاضی به یکی از زیر گروه ها شروع می شود. و نهایتا سازمان و یا رده ای در سطح کشور و یا حتی بین المللی عضویت وی را قبول و یا رد می کند. در این زمینه راس تشکیلات می تواند در کشوری خاص باشد و این نهاد برای اداره امور در کشور های مختلف سازمان هایی با رده های پایین تر در کشور های مختلف تاسیس نماید. بدین وسیله اهداف تبلیغی و دستور العمل های اجرایی با هماهنگی و هارمونی خاصی در اقسا نقاط جهان انتشار می یاد. به عنوان مثال تشکیلات بهائی نمونه ای از این مدل است. راس این تشکیلات - بیت العدل جهانی است که- در حیفا واقع در اسرائیل می باشد، و  اعضای آن بهائیانی هستند که برای بهائی بودن به سازمانی در کشور خود درخواست عضویت می دهند. در این باره درخواست عضویت اول به محفل محلی ارائه شده، و این سازمان جزء در خواست فرد مذبور را به محفل ملی ارائه داده و عضویت فرد با قبول و یا رد محفل ملی نهایی می شود. اگر عضویت شخص مذبور مورد قبول محفل ملی باشد، اطلاعات شخصی و نظر این سازمان نسبت به در خواست عضویت وی نهایتا به بیت العدل گزارش می شود.

بررسی در تشکیلات بهائی نشان می دهد که هدف گذاری های تبلیغی باور بهائی توسط سازمان بیت العدل برای کل دنیا انجام می شود. هر گونه حرکتی توسط این سازمان رهبری شده و بهائیان بر اساس نقطه نظر رهبری تشکیلات به فعالیت می پردازند. در این راستا، بازخورد فعالیت های تبلیغی از پائین ترین رده ها با ارائه به رده های بالاتر نهایتا به بیت العدل می رسد. این مقاله رویکرد های تبلیغی تشکیلات بهائی را مورد دقت قرار داده، در ابتدا اهمیت مسئله تبلیغ در بهائیت را تبیین کرده، به بررسی نگرش تبلیغی بهائیان و تشکیلات بهائی در کشور ایران می پردازد.

مسئله تبلیغ در تشکیلات بهائی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. پیام ها و نامه های بیت العدل همگی این نکته را به وضوح نشان می دهند. به پیام های زیر دقت کنید:

پیام 26 مارس 2016- در این پیام بیت العدل نصیحت های عبدالبهاء ( جانشین بهاءالله بنیانگذار تشکیلات بهائی) را در مورد تبلیغ باور بهائی گوش زد می کند. 

"حضرت عبدالبهاء در الواح نقش? ملکوتی نه تنها دیدگاه وسیع لازم برای انجام وظایفی را که حضرت بهاءالله به عهد? عاشقان جان‌فشان امر مبارکش واگذار فرموده‌اند اعطا نمودند بلکه مفاهیم روحانی و تدابیر عملی ضروری برای موفّقیّت را نیز مشخّص ساخته‌اند.  در نصایح مشفقانه‌ای که مولای حنون راجع به مبادرت به تبلیغ و اسفار‌ تبلیغی، قیام شخصی در راه تبلیغ یا توکیل دیگران، عزیمت به اقطار عالم و استقرار امر الله در ممالک مختلف ارائه فرموده‌اند — ممالکی که نام هر یک را به دقّت ذکر نموده‌اند — و نیز در ارشادات هیکل مبارک مبنی بر آموختن زبان‌های مربوطه و ترجمه و نشر آثار مبارکه؛ تعلیم مبلّغین علی‌الخصوص جوانان؛ تبلیغ امر الهی در بین عموم به ویژه در بین بومیان؛ ثبوت بر عهد و میثاق و صیانت امر حضرت رحمان؛ و افشاندن بذر در زمین‌های مستعدّ و پرورش آن در فرایند رشد ارگانیک — در هم? این ارشادات و هدایات، خصوصیّات سلسله نقشه‌ها را مشاهده می‌کنیم، نقشه‌‌هایی که هر یک مرحل? خاصّی از نقش? ملکوتی بوده که توسّط مرجع امر الهی ترسیم و هم‌چنان در طیّ عصر تکوین بسط و توسع? آن ادامه خواهد یافت."

پیام زیر قسمتی از پیام 29 دسامبر 2015 بیت العدل می باشد که در آن از آموخته های نقشه پنج ساله تبلیغی سخن رفته است:

در طیّ نقش? پنج‌سال? در حال اتمام وظیف? یاران این بوده که آموخته‌های نقشه‌های قبلی را برای گسترش فرایند رشد در هزاران محدود? جدید به کار گیرند.  تجربه نشان داده است که موفّقیّت‌ تا حدّ زیادی به این بستگی دارد که مؤسّسات بتوانند با کمک احبّای سایر محدوده‌های جغرافیایی اقدامات‌ یک جامع? بهائی را از طریق مثلاً گروه‌های تبلیغی و یا راهنمایان سیّار تقویت نمایند.  در بسیاری از نقاط، فرایند مؤسّس? آموزشی با کمک احبّای جوامعِ هم‌جوارِ قویّ‌تری که برای تماس با جمعیّت محلّی به خصوص جوانان و حمایت از آنان در آغاز خدمت‌شان طرقی مبتکرانه می‌یابند شروع می‌شود.  حرکت بخشیدن به اقدامات در یک محدوده به ‌ویژه جایی که هنوز فتح روحانی نشده وقتی بسیار مؤثّرتر است که یک یا چند نفر به عنوان مهاجر داخلی در آنجا اسکان گزیده توجّه خود را به مردمانی با استعدادهای روحانی در قسمتی از دهکده و یا حتّی در یک خیابان معطوف نمایند.  در نقش? فعلی بیش از چهارهزار و پانصد نفر تا به حال برای خدمت به این طریق قیام نموده‌اند که خود توفیقی قابل تحسین است.

در همه پیام های بالا مسئله تبلیغ به شدت محور و تمرکز پیام سازمان بیت العدل جهانی خطاب به اعضای جامعه خود است. در پیام اول امر به تبلیغ بهائیت به وضوح از طرف عبدالبهاء سفارش اکید شده، حرکت های شخصی و گروهی برای سفر های تبلیغی، ترجمه آثار بهائی به زبان های مختلف، تعلیم مبلغ، و غیره تشویق شده اند. در پیام دوم، سخن از نقشه ای پنج ساله است که بیت العدل به واسطه آن راهکار های گسترش و رشد تشکیلات را در نقاط جدید ارائه داده است. در این پیام سخن از موسساتی است که به امر تبلیغ اختصاص دارند.  و این سازمان ها و موسسات، بهائیان را برای تبلیغ تشکیلات بهائی هدایت کرده و کمک رسانی می کنند. همچنین موسسه ای آموزشی ( به نام موسسه روحی که کتاب های کلاس های جمعی تبلیغی را منتشر می کند) برای گسترش تشکیلات بهائی با راهکار ها و رویکرد های مشخص وجود داشته که با تعلیم جوانان و حرکت به سمت مناطقی که هنوز توسط تشکیلات فتح نشده اند، روند گسترش تشکیلات را ادامه می دهند. پیام سوم نیز اشاره به حفظ و استمرار فعالیت های تبلیغی کرده و اثرات آن را روشن می کند.

پیام های بالا به وضوح نگرش و اهمیت تبلیغ را در میان تشکیلات بهائی نشان می دهد. همچنین این پیام ها حاکی از این نکته است که فعالیت های تبلیغی بهائیان چه فردی و چه گروهی با هدف گذاری سازمانی خاص - یعنی بیت العدل جهانی - و با نقشه و راهکار های مشخص اجرا شده و بازخورد آن به سازمان های بالاتر ارائه می شود. این بازخورد ها راه را برای رسیدن به هدف اصلی، برای سازمان بیت العدل مشخص کرده و بر اساس آنها نقشه های پنج ساله برای گسترش تشکیلات بهائی توسط بیت العدل تهیه و تنظیم می شود. لذا مسئله تبلیغ در جامعه بهائی کاملا تشکیلاتی، با برنامه و اهداف خاص کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت است. 

تا به اینجا مشخص شد که تشکیلات بهائی اهمیت خاصی برای تبلیغ قائل است و دستورات تبلیغی خود را به صورت کلی به همه اعضای خود ابلاغ می کند. اما مسئله بعدی توجه به این نکته است که گستره حضور بهائیان در اقسا نقاط دنیا بسیار بالا بوده و آنها در کشورهای زیادی محافل ملی و محلی و سازمان های تشکیلاتی دیگر خود را تاسیس نموده اند. در این میان، کشور هایی هستند که با فعالیت های تبلیغی و تشکیلاتی بیت العدل و جامعه بهائی مخالفند و محدودیت هایی برای اینگونه فعالیت ها برای جامعه بهائی ساکن در آن کشور قائلند. از میان آنها دو کشور ایران و اسرائیل حائز اهمیت می باشند. هر دو این کشورها اجازه فعالیت تشکیلاتی تبلیغی را به جامعه بهائی نداده، با آن برخورد حکومتی می کنند. حال جالب آنجاست که رویکرد تشکیلات بهائی نسبت به مسئله تبلیغ در دو کشور متفاوت است. بهائیان در اسرائیل هیچ گونه سازمان های زیر مجموعه تشکیلات بهائی مختص شهر ها و نقاط مختلف اسرائیل را ندارند. به عنوان مثال سازمانی به نام محفل ملی بهائیان اسرائیل وجود نداشته، و سازمان های زیر شاخه آن مانند محفل محلی اورشلیم و دیگر شهر های اسرائیل وجود خارجی ندارند. ساکنین بهائی این مناطق هیچ گونه فعالیت تبلیغی برای گسترش تعالیم تشکیلات و تعالیم خود به دیگر ساکنین اسرائیل انجام نمی دهند. چه تبلیغ فردی و چه تشکیلاتی در اسرائیل ممنوع بوده و تشکیلات بهائی این مسئله را به طور جدی رعایت می کند. 

توجه داریم که حضور بیت العدل جهانی و سازمان های مرکزی بهائی در اسرائیل مبنی بر فعال بودن جامعه بهائی اسرائیل در زمینه تبلیغ نیست. چرا که همانطور که گفته شد، محافل محلی و ملی و دیگر سازمان های زیر شاخه که وظیفه تبلیغ بهائیت را در هر کشوری بر عهده دارند در کشور اسرائیل وجود خارجی ندارند. 

تشکیلات بهائی در قبال مسئله تبلیغ در ایران رویکرد دیگری دارد. با وجود این که فعالیت های تبلیغی و تشکیلاتی بهائیان در ایران ممنوع بوده، و این فعالیت های با برخورد نهاد های حکومتی مواجه می شود، مشاهده می کنیم که بهائیان بر طبق اوامر بیت العدل همچنان به تبلیغ تشکیلات بهائی می پردازند. پیام های بالای بیت العدل که خطاب به بهائیان دنیاست خود گویای نگرش تشکیلاتی تبلیغ بهائیت در اقسا نقاط جهان از جمله ایران می باشد. در این زمینه، بهائیان این مسئله را دروغ می پندارند و عنوان می کنند که فعالیت های تبلیغی آنها به خصوص در ایران جنبه فردی و شخصی داشته و اصلا جنبه تشکیلاتی ندارد.در این راستا به قسمتی از پیام های زیر توجه کنید

 


[ شنبه 95/2/25 ] [ 11:13 عصر ] [ م.ص ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های مفید
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir

بازدید امروز: 9440
بازدید دیروز: 94155
کل بازدیدها: 5082569