NTENT="IR" />
کلارآباد دات کام |
در آستانه سال جدید بازار مانکنیزم به سبک غربی، در ایران رشد فزایندهای یافته است. به گونه ای که برخی از شرکتهای تولید پوشاک در دخل کشور برای رقابت با دیگر تولید کنندگان و فروش بیشتر در آستانه جدید، سعی در اجیر کردن دختران مانکن ایرانی دارند تا کالاهای خود را مناسبترین پوشاک روز برای نسل جوان معرفی کنند و از این طریق سود کلانی به جیب بزنند. به گزارش بی باک، دغدغه درآمدزایی بیشتر شرکتها و تولیدکننده های پوشاک در حدی است که آنها حتی از هیچ الگوی غربی و غیراسلامی نیز در رسیدن به اهداف خود فروگذاری نمی کنند تا جایی که برخی از شرکتهای داخلی با اجیر کردن دختران زیباروی داخلی و تطمیع آنها، سعی دارند از زیبایی آنها برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده کنند.
عدم ابتکاری مناسب با فرهنگ و اعتقادات ملت ایران، و صرفا الگوبرداری از شیوه های غربی باعث گردید تا این تولیدکنندگان داخلی ابتدا از مانکن های خارجی استفاده بکنند اما با گذشت زمان و به شکلی نرم به منظور راحتی کار و صرفه اقتصادی بیشتر سعی در مانکنسازی و رونق دادن بازار آن با سوء استفاده از زنان داخل کشورمان شدند.
بنابر گزارشات خبرنگار بی باک، اگرچه تا چندی پیش عموم شرکتهای داخلی و مانکنهای داخل کشور از انشتار علنی تصاویر خود ابا داشتند و از این کار اجتناب می کردند و صرفا تصاویرشان را در محیطهای زنانه و آلبومهایی اختصاصی برای بانوان منتشر می کردند اما در سالهای اخیر آنها دیگر بدون هر گونه واهمهای به انتشار گسترده تصاویر خود می پردازند و حتی تصاویر بدون حجابشان در فروشگاههایی که فروشندگان آن اقایان نیز هستند یافت می شود.
مطلب تاسف برانگیزتر اینکه عده ای برا عادی سازی این موضوع حتی پا را از گلیم خود دراتر کردهاند و با انتشار تصاویر بدون حجاب و بدحجاب مانکنهای داخلی در فضای مجازی و بصورت رسمی به تبلیغ پوشاک و سایر محصولات خود می پردازند. گفتنی است؛ در کتاب فلسفه حجاب شهید مطهری نکته خیلی ظریفی وجود دارد و آن این است که ظاهر حجاب به نوعی محدودیت برای زنها است ولی در واقع پوشش یک جور محدودیت عظیم برای مردان است. بحث حجاب در امتهای پیشین و ملل دیگر گاهی طوری مطرح شد که باعث انزوا و عزلت زنان میشد که به عنوان مثال همه زنها موظف بودند روی خودشان را بپوشانند و صدای خودشان را بلند نکنند طبق آن چیزی که ویل دورانت میگوید که اگر در ایران باستان صدای بلند یک زنی را میشنیدند همسرش او را طلاق میگفته. ولی در اسلام اصلا اینطورنیست. پس فقط و فقط بحث پوشش اسلامی از این نظر یک قانونمندی برای حضور زن در اجتماع است تا اینکه در آن واحد به صورت چند منظوره عمل کند. آن منظورها چیستند؟ در واقع حکمتهایی که قرآن دنبال میکند در بحث حجاب متفاوت است که در این قسمت برخی از آنها را یاد آوری میکنم. دلایل تأکید اسلام بر پوشش مناسب زنان: فلسفه پوشش چند چیز است. که از جمله آنها می توان به این ذیل اشاره کرد :1. التهاب های جنسی 2.حفظ حرمت و کرامت انسانی زن 3.کنترل غرایز 4.حرمت بخشیدن به زن 5 ـ آرامش روانی 6 ـ استحکام پیوندهای خانوادگی 7.استفاده بهینه از سرمایه انسانی زنان در اجتماع 8ـ استواری نظام اجتماعی به همین مناسبت، در این بخش به دو مورد از این حکمتها اشاره خواهیم کرد. 1.التهاب های جنسی در آخرین نوشتههایی که از مدافعین حقوق زن و جنبش اجتماعی زنان یا فمینیسم در دست است، معمولاً دل نگرانی آنها این است که چرا همه بازیهای سیاسی و اقتصادی دست به دست هم داده که از زنها یک اسباب بازی بسازد یا چرا به آنهابه عنوان یک کالای جنسی نگاه میکنند؟ چرا زن فورا عقربه ذهنیت افراد را به سمت مسائل جنسی میبرد؟ در حال حاضر این مطلب آنقدر مطرح است که حتی برخی از طرفداران حقوق زن استفاده از لوازم آرایشی را یک برنامه استعماری سرمایهداری میدانند که نظام سرمایهداری دنبال میکند برای اینکه به دو هدف مهم برسد اول اینکه سود سرشاری که از فروش این اقلام نصیبشان میشود و دیگری هم اینکه استفاده از لوازم آرایشی برای زنان کمک میکند به برقراری و ماندگاری جریان پرونو و هرزه نگاری، لازم به ذکر است جاذب کردن بیشتر زنها از همین حیث و حیث مسائل جنسی دربردارنده منافع مختلف از جمله منافع سیاسی و اقتصادی برای نظام سرمایهداری است. مفید بودن این امر برای نظام سرمایهداری از نظر سیاسی به خاطر اینکه تقریباً آخرین دستورالعملی که برای به زانو درآوردن ملتهای صاحب فرهنگ و مذهب و ایده دارند این است که حریمهای بین زن و مرد را از بین ببرند. در طرح خاورمیانه بزرگ که در گروه 8 مطرح میشود برای اینکه مقاومت و اقتدار کشورهایی از جمله ایران را بشکنند یا بتوانند بر قارّه آسیا تمرکز و تسلط بیشتری و یا برای به زانو درآوردن این کشورها یکی از سه محوری که ارائه میدهند از بین بردن یک سری حریمهایی است که بین افراد وجود دارد. نمیگوییم این نگاه، یعنی نگاه بسیار قادحانه و تحقیرآمیز نسبت به لوازم آرایش چیز خوبی است به نوعی که معتقد باشم زنها در هیچ کجا حتی در منزل آرایش و پیراش نداشته باشند، ولی میگوییم پشت ترویج بدحجابی یا ترویج لوازم آرایشی چیز دیگری نهفته است و آن اینکه ابژه جنسی ( ابزار جنسی) باشند، و از اینکه هرکسی آنهارا فقط از این منظر ببیند به ستوه آمدهاند. ولی راه گریز از آن را نمی دانند. نکته دیگر آنکه در جامعهای که پیوند زن و مرد بدون ضابطه و خارج از اعتدال باشد و حریمی بین آنهانباشد نیاز جنسی نیز از حد طبیعی خارج میشود و به شکلی بیمارگونه افزایش یافته و به صورت خواست اشباع ناشدنی در میآید. شهید مطهری در کتاب مسئله حجاب در این باره مینویسد:نبودن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرتهای بی بند وبار، هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی میبخشد و تقاضاهای سکس را به صورت یک عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی در میآورد. نکته قابل توجه اینکه مردان نسبت به زنان به محرکهای جنسی حساسترند از این روی پوشش نامناسب زنان و جاذبه ناشی از آن مردان بخصوص جوانان را تحریک میکند. واین تحریکها علاوه برایجاد و شیوع فساد و فحشا موجب اختلال روانی، فروپاشی خانوادهها و… می شود. 2.حفظ حرمت و کرامت انسانی زن یکی از مهمترین پیامهای حجاب این است که زن انسان است یعنی قبل از اینکه انوثیت و زنانگی داشته باشد و در بازار شهوت و هوسرانی به بازار فروش بگذارند، یک انسان است، منتهی برای اینکه این مطلب روشن بشود یک راهکار دارد. ما نمیتوانیم به قول بعضی از افرادی که در نظام غربی مطالبی نوشتهاند و این عقیده را دارند که ما به جای اینکه به زنها بگوییم حجاب بر سر کنند یا آرایش نکنند؛ مردان بیادب را ادب کنیم، البته یک طرف موضوع همین است که برای مردهای مزاحم مانعی ایجاد شود که دین این تدبیر را هم بیان کرده است. منتهی یک طرف اصلی ومهم قضیه این است که زنها با اختیار پوشش مناسب به عزت، حرمت، حریت و کرامت انسانی دست می یابند و در برابر تهدیدهای بازار جنسی نیز در امان میمانند. از آنجا که در طبیعت، بر پیکر و روح زنان جاذبههای مختلف قرار داده شده است، زن نمیتواند با هر هیبت و هیئتی وارد اجتماع بشوند.مگر آنکه برای وجود و انسانیت خود ارزشی قائل نباشد و بخواهد با پوشش نامناسب، خود را در بازار جنسی عرضه کند. یکی از فلسفههای حجاب همین است و این خیلی منطقی است. یعنی دختران ما وقتی رعایت بحث حجاب را نمیکنند یا مثلاً با استفاده از وسایل آرایش در مجامع عمومی حاضر میشوند در واقع یک نگاه بسیار تحقیر آمیزی به خودشان دارند. یعنی برای سوء استفاده نا محرمان راه را باز میکنند. [ سه شنبه 92/12/20 ] [ 6:57 عصر ] [ م.ص ]
[ نظر ]
|
|